jevel Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Har sett det mer og mer i det siste, ikke bare på nett men også i papiraviser. Journalister bruker et fast sett med ord og uttrykk for å formidle nyhetene til mottaker, uansett om ordene passer eller ei. Ser også oftere og oftere direkte skriveleif publisert i artikler, feil som MS Word sin autokorrektur garantert hadde reagert på. (Type "atkket være" i stedet for "takket være" osv.) I dagbladet.no i dag finner man et nytt eksempel, der journalisten virkelig ikke har brukt nepa så veldig, men oversatt journalistengelsk til journalistnorsk. Her følger: Nyhetsbyråer melder at mellom tre og fire er drept og mellom ti og 14 såret. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284167 Hallo??? MELLOM tre og fire? Må bli fra 3.1 til 3.9 det da? (Sikkert mulig i og med at det er en eksplosjon og deler da har en tendens til å løsne, men det får da være grenser?) Noen som ser det samme som meg? PS: Beklager temavalg og galgenhumor, men kunne ikke dy meg. -KJ Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Klagemuren - ergring over grammatiske skrivefeil. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Egentlig burde det vel ha stått: "... tre eller fire ..." ettersom "... mellom tre og fire ..." ikke er praktisk mulig. Ellers er det dårlig praksis å oppgi noen nummer med bokstaver og noen med siffer, men det er kanskje bare min personlige mening ... Lenke til kommentar
wawa Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Journalistene i VG KAN JO IKKE SKRIVE! For et par dager siden saa jeg en overskrift paa VG-nett som jeg faktisk meldte fra om til redaktoeren saa det er sikker fikset naa: "142 tatt i italiensk terroraksjon" JESUS, hvor dum gaar det an aa bli? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Det verste er når VG-journalister skriver "sex-tatt" eller lignende i overskriftene. Bah. "Kvinne 40 tyveri-tatt". Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Når vi først ergrer oss: mellom ti og 14 Hvorfor står det ti med bokstaver og 14 med tall? Din eller journalistens feil? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Det er jo en ren skriveleif og er nok journalistens feil, ja. Men å skulle lage nyheter å ha lagt igjen hodet hjemme, det synes jeg er litt drøyt. -KJ Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Når vi først ergrer oss: mellom ti og 14 Hvorfor står det ti med bokstaver og 14 med tall? Din eller journalistens feil? Fordi tall over 12 skal skrives med tall, og under med bokstaver. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Når vi først ergrer oss: mellom ti og 14 Hvorfor står det ti med bokstaver og 14 med tall? Din eller journalistens feil? Fordi tall over 12 skal skrives med tall, og under med bokstaver. Det er vel heller en uskreven sjetteklasse regel. Jeg ville ha brukt bokstaver begge plassene for ordens og "forbindelsens" skyld. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Når vi først ergrer oss: mellom ti og 14 Hvorfor står det ti med bokstaver og 14 med tall? Din eller journalistens feil? Fordi tall over 12 skal skrives med tall, og under med bokstaver. Sendte en mail til VG angående dette for ett eller to år siden. Den gangen handlet det om "Kongelig tisse-pause i Alicante". De forklarte seg med at det blir delt slik, om overskriften også er det slik i den fysiske avisen (da med linjeskift). Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Når vi først ergrer oss: mellom ti og 14 Hvorfor står det ti med bokstaver og 14 med tall? Din eller journalistens feil? Fordi tall over 12 skal skrives med tall, og under med bokstaver. Det er vel heller en uskreven sjetteklasse regel. Jeg ville ha brukt bokstaver begge plassene for ordens og "forbindelsens" skyld. Det der er noe vi lærte på barneskolen. Om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå