Gå til innhold

Lanserer dobbel GeForce 6800 GT

Anbefalte innlegg

Ifølge HW.no's test fikk 7800GTX 10 091 poeng i 3DMark 2005.

Jeg syntes det hørtes litt for høyt ut så jeg sjekket linken og fant ut at det var fillrate testen i 3DM05 som fikk 10091. Den hele og fulle 3DMark05-testen fikk 7027. (bla litt nedover siden så ser du. Andre momenter som bør taes med er at ytelsen til SLI ikke er 2x ytelsen til ikke-SLI men ofte rindt 1,4-1,8x ytelsen til ikke-SLI. Hvis vi for enkelhets skyld sier at det er 1,6x så vil altså to stk geforce 7800 GTX i SLI få rundt 11.000. Et annet moment er at 3DMark05 er ikke nødvendigvis representerer ytelsen i spill spesielt bra.

ATWindsor: Jeg er egentlig helt enig. Strøm bør brukes til ting som kun kan drives av strøm siden det er den "edleste" energiformen som kan reuseres til andre energityper, f.eks varme som er den minst edle formen for energi. Oppvarming bør absolutt gjøres fra mer uedle energikilder. F.eks gass (ikke via gasskraftverk med 50% utnyttelse av energien, men f.eks direkte i en gasskamin eller lignende i hus og bygg der varmen trengs og energien kan utnyttes nært 100% effektivt). I norge bør vel strømmen brukes mer i elektrolyse (bl.a. Aluminiums-industrien) siden det umulig kan drives effektivt og miljøriktig med andre energikilder og fordi alternativet er at utlandet lager Al via kullkraft og gasskraft. Elektronsike apparater som TV, radio, PC og belysning bør selvfølgelig også drives elektrisk. Huff, dette ble jo rene energidebatten.. :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Huff, dette ble jo rene energidebatten.. :p

Ja og jeg forsøkte meg kun med en morsom kommentar. En annen morsom ting, gainward har fulle esker av dette kortet, kanskje de skulle ordne avtale med f.eks Enermax. Gainward dobbel 6800gt bundles med dualcore prescott og enermax 660w. Svært støysvak :cry:

Lenke til kommentar
Det eneste positive med det der er hvis en skal bruke 4 skjermer. Dette har blir vel neppe billig og jeg vet ikke om det er noe bedre kort som tar 4 skjermer. Det kommer vel kanskje en dobbel 7800 versjon også...

2x geforce 6600 i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x geforce 6600GT i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x geforce 6800LE i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x geforce 6800 i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x geforce 6800GT i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x geforce 6800Ultra i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x geforce 7800GT i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x geforce 7800GTX i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x Radeon X300.. i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x Radeon X600.. i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x Radeon X700.. i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x Radeon X800.. i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

2x Radeon X850.. i et hovedkort med to PCIe-porter = 4 skjermer

Eller de litt mer uvanlige løsningene med ett PCIe/AGP-kort med to utganger + ett eller to PCI-kort (ikke express) med 1 eller 2 utganger. Eller et kort med PCIe-16x og et kort med PCIe-1x til et Matrox Millennium G550.

Men hvis du mener "det eneste enkeltkortet med støtte for 4 skjermer" så har du rett. I hvertfall med tanke på vanlige skjermkort. Men så tar det jo også to porter slik som de andre løsningne jeg ramset opp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med ATW. Hvis det er sånn at prosessorer skaper mye mer varme per arealenhet enn panelovner, kan man ikke lage noen lavkvalitets, enkle, billige kretser som tåler høye temperaturer, eventuelt kjerner som ellers vil kastes? Da ville man ha fått mindre ovner. Forhåpentligvis kunne regnekraften også brukes til "distributed computing" via stikkontakten, hehe.

Fire skjermer med høy ytelse er vel verdt noe? Ellers er jeg enig i at dette produktet kommer et halvt år for sent.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med ATW. Hvis det er sånn at prosessorer skaper mye mer varme per arealenhet enn panelovner, kan man ikke lage noen lavkvalitets, enkle, billige kretser som tåler høye temperaturer, eventuelt kjerner som ellers vil kastes? Da ville man ha fått mindre ovner. Forhåpentligvis kunne regnekraften også brukes til "distributed computing" via stikkontakten, hehe.

Problemet er at det er mye mye dyrere og mye mer miljøfientlig å lage varmeelementer av slike brikker enn av andre vanlige motstandsmaterialer. Man måtte også kjølt "varmeovnen" på samme måte som CPU'er for å unngå for høy overflatetemperatur. Høy overflatetemperatur svir støv som avgir usunne gasser og senker kvaliteten på innelufta. En diger kjøleribbe med vifte på ville sikkert funket for noen, men med tange på støy så tror jeg de fleste vil beholde de gamle passivt kjølte ovnene. Det hadde vært fint om varmeovner kunne "gjort noe" ut over det å produsere varme, f.eks distribuert tallknusing som Seti@home, men om nytten av tallknusinga veier opp for den ekstra miljøbelastningen der er å produsere slike varmeovner, den langt høyere prisen og støynivået er vel heller tvilsomt.

Fire skjermer med høy ytelse er vel verdt noe?

Ikke noe mer enn 4 skjermer med med høy ytelse fra 2 separate kort.

Lenke til kommentar
Man måtte også kjølt "varmeovnen" på samme måte som CPU'er for å unngå for høy overflatetemperatur. Høy overflatetemperatur svir støv som avgir usunne gasser og senker kvaliteten på innelufta. En diger kjøleribbe med vifte på ville sikkert funket for noen, men med tange på støy så tror jeg de fleste vil beholde de gamle passivt kjølte ovnene.

Vannkjøling? :!:

Fire skjermer med høy ytelse er vel verdt noe?

Ikke noe mer enn 4 skjermer med med høy ytelse fra 2 separate kort.

Nei, det er vel riktig, det. Hadde bare det nye kortet vært lite.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...