Tdale Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg har nå fått til å ta både jpg og raw bilder samtidig, og laste dem inn på datamaskinen. Så var det dette med raw-bilder, og hva "vitsen" er da.. Er det slik å forstå at når man har et bilde i RAW format, så har man mulighet til å endre på hvitbalanse, eksponering etc. på en bedre måte enn om man gjorde det med et jpg bilde? Arbeidsgangen må da bli å hente inn raw bildt, justere hvitbalanse, eksponering og de andre instillingene man evt. vil bruke, og så konvertere bildet til tiff, eller jpg, om man ønsker det, for evt videre behandling? Når jeg åpner bildet i CS2 har jeg langt færre justeringsmuligheter i raw-editoren, enn ellers, men jeg antar at dette er riktig, og at filtre og andre instillinger skal gjøres etter at bildet er konvertert fra CR2? Tommy Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Raw er "det digitale" negativ. Formatet lagrer de data CCDen registrerer (derfor fylder det mere) og der er derfor større mulighed for efterbehandling af billedet end ved JPG, hvor kameraet optimerer og komprimerre billedet (hvorved data går tabt.) Lenke til kommentar
foton Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Ja, du kan ikke gjøre alt i raw editoren. Det store plusset er at du med raw kan hente ut informasjon som er gått tapt i konverteringen til jpg. Dersom du gjøre denne i kameraet er informasjonen gått tapt for alltid. Raw har en 12 bits oppløsning og når den konverteres til jpg så lagres det i 8 bits. Det vil si at det er mange fargenivåer og gråtoner som går tapt og ikke lenger kan hentes ut. For eksempel kan du justere eksponeringen slik at du får frem flere detaljer i et område av bildet ditt som ellers ville blitt helt sort. I tillegg kan du velge å lagre bilde uten kvalitetstap, f.eks. i tif format. Du har også større spillerom med hvitbalansen da du fortsatt har all informasjon om de forskjellige fargekanalene tilgjengelig. Kort sagt: Dersom du ønsker det best mulige resultat så bør du ta deg tid til å bruke raw formatet. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 hva slags programmer kan man bruke dfor å endre raw -fotoer? Lenke til kommentar
foton Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 hva slags programmer kan man bruke dfor å endre raw -fotoer? Adobe camera raw (sammen med photoshop CS eller CS2) Raw shooter essentials (gratis) Capture one pro (dyrt men bra) Canon DPP (følger med canon speilrefleks) + sikkert mange andre. Det er stor forskjell i hvilke muligheter og kvalitet på resultatet mellom de forskjellige programmene, så det kan være verdt å laste ned noen demoversjoner og prøve de ut før man betaler dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå