Gå til innhold

Bli kvitt hele kabinettet

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt... og prøver og komme på idè til workblog men... bare et lite hinder å overkomme.... Hvor mye kan jeg forlenge kablene til CDROM`ne... og pwr knappen på kabinettet...

Tenkte jeg skulle lage et minikab med alle lysene, cdrom, og seff på knapp...

Men må vite det med lengde før eg begynner!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med forlenge kablene til cd-rom? Signal eller strøm?

ATA har vel en maks lenge på 90cm, uten forsterkning etc.

S-ATA tror jeg har en maks lengde på 60cm, er dog ikke sikker på dette.

Power kabel, og strøm kabel kan du igrunn forlenge ganske langt, har ikke testet i praksis hvor langt, eller teoretisk for den saks skyld, men tapet burde ikke bli så stort ved f.eks 2 meter.

Signalkabel kan du vel forlenge meget langt, men strømkabelen er jeg litt usikker på hvor lang du kan forlenge uten at det skal ha noen innvirkning på at spenningen holder seg innenfor grensen (+- 5% av spenningen).

En USB kabel kan du jo bruke, hvis du kjøper ekstern kabinett til cd-rom f.eks.

Lenke til kommentar
Hva mener du med forlenge kablene til cd-rom? Signal eller strøm?

ATA har vel en maks lenge på 90cm, uten forsterkning etc.

S-ATA tror jeg har en maks lengde på 60cm, er dog ikke sikker på dette.

Power kabel, og strøm kabel kan du igrunn forlenge ganske langt, har ikke testet i praksis hvor langt, eller teoretisk for den saks skyld, men tapet burde ikke bli så stort ved f.eks 2 meter.

Signalkabel kan du vel forlenge meget langt, men strømkabelen er jeg litt usikker på hvor lang du kan forlenge uten at det skal ha noen innvirkning på at spenningen holder seg innenfor grensen (+- 5% av spenningen).

En USB kabel kan du jo bruke, hvis du kjøper ekstern kabinett til cd-rom f.eks.

IDE til CDrom og strøm til cdrom... håper det blir workblog av det... poenget er å lage et lite kabinett SELV... som då CDrom på av knapp står.... lengden :hmm:

Så langt unna at jeg ikke hører støyen fra den 5 til 8 m... strøm håper jeg går... kan øke tversnittet... det skulle vel hjelpe på spenningstap!

Lenke til kommentar

Du kan ikke forlenge en IDE kabel 5-8 meter, uten noen forsterknings ledd.

Må vel evt. bli at du kjøper/lager IDE til USB omformer av noe slag. Slik at cd-rom går på USB. Har ingen andre forslag jeg iallefall.

Hva med og bytte ut støykildene istedet? Evt. støydempe kabinettet. (Eller støydempe et egetprodusert kabinett).

Lenke til kommentar
Støyen kommer fra PSU`n... du kan tenke deg 650W men en 80mm vifte! :no:

Husk at PCen trolig ikke bruker mer enn 2-300W selv om PSUen er spesifisert for å klare opp til 650W.

Jeg tror nok det lureste er å bruke ekstern et 5,25"-kabinett med CDrom. f.eks. et slikt eller et slikt. Med disse kan bu bruke USB-kabel på opp til 5 meter i ett strekk, og ennå flere strekk a 5 meter ved bruk av USB-HUB(er) i mellom. Jeg vet ikke hvor lang distanse du trenger, men det finnes faktisk USB-ekstendere på opptil 400 meter så jeg regner med du finner en løsning som rekker langt nok.

Lenke til kommentar

Siden eksterne kabinetter er såpass dyrt, så ville iallefall jeg ha byttet ut støykildene i maskinen.

Siden du sier at det er kun PSU som bråker, så kunne du ha modifisert den heller.

Billigere er det iallefall, hvis det kun er PSU.

Men kunne jo ha blitt et flott prosjekt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...