Gå til innhold

Får ikke IDE kontroller til å virke

Anbefalte innlegg

Hei.

Var på datakjeden i Trondheim å kjøpte meg et IDE kontroller av typen, Sunsway/ST Lab PCI ATA133 2P , Silicon Image chip. url tildenne her

jeg kobla til disker til den, master på master, og slave på slave, men det rare er at når jeg starter maskinen, finner den først diskene som er koblet til på hovedkortet, så Sata diskene, og når den kommer til idekontrolleren, så finner den først de 2 diskene som er koblet til. Og under der, så kommer det noe om at jeg må trykke F4 /CTRL+s for å komme til Raid utillity, så Litt lenger ned så kommer det "device not found" på begge disker..

Har også prøvd å tatt av ide kabelen som er kobla til kontrolleren, men samme problem.

Noen som vet hva som er galt? Har aldri vært borti en idekontroller før, så jeg vet egentlig ikke hva som er rett/galt:P

men vertfall så stopper pcen der, vil ikke boote lengre enn dit.!

Endret av Zer0z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke noe om boot disken er tilkoblet IDE kontrolleren ?

Tror det er best å bruke slike kontroller på sekundær enheter som ekstra harddisker, DVD spillere etc og koble bootdisken til HK's kontrollere. Har nå en Promise IDE kontroller som fungere helt fint med to sekundære hardisker på IDE0 porten. Tidligere testet jeg en annen kontroller der jeg forsøkte å få den til a boote fra disken tilkoblet kontrolleren. Det ble bare tull.

Lenke til kommentar

Kan man få lov til å spørre hvordan det gikk med driverinstalleringen ?

Du sier videre at under boot så listes de to diskene som er koblet til den første kontakten på kontrollerkortet .

Nå er det vel også normalt at det listes "device not found" på den andre IDE porten på kortet .

Normalt skal ekstra disker formatterte eller ei ikke lage noen problemer så fremt man får installert driver . Kan det være en IRQ konflikt og har du prøvet en annen PCI slot på hovedkortet ditt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...