SuperFjellet Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg har et ganske leit problem her. Jeg kjøpte nylig en ny maskin via pc-bygger hos komplett.no. Men nå har det seg desverre slik at cpu'en blir overopphetet og slår av hele maskinen når jeg prøver å kjøre de aller fleste spill. Det er her snakk om en AMD Athlon 64 4000+ 2.4 Ghz cpu. For øyeblikket har jeg et Cooler master centurion 1 kabinett med en inntaksvifte foran og ingen vifte bak. Selve cpu-viften er standardviften som fulgte med prosessoren. Jeg har også et GeForce 7800GTX skjermkort som bidrar til å øke temperaturen en smule. Så lenge jeg bare pusler rundt i windows så holder cpu'en en relativt jevn temperatur på 50 grader +/- et par. Problemet er at straks jeg kjører i gang et spill som krever litt ressurser så øker temperaturen dramatisk. Den viser ikke tegn til å flate ut eller synke (med mindre jeg går ut fra spillet og ut i windows) helt til den når ca 80 grader og maskinen rett og slett slår seg av. Det kan forøvrig se ut som om cpu-viften har en makshastighet på 3375 rpm. Nå skal det innrømmes at jeg ikke har så voldsomt mye peiling på hardware så jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kan gjøre med dette problemet. Jeg har naturligvis tenkt å ta kontakt med kundeservicen hos komplett, men jeg hadde satt pris på innspill herfra. All hjelp mottas med takk for jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. For ordens skyld så er alle temperatur- og viftemålinger gjort med Asus Pc Probe 2. Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Vil anbefale deg å skaffe en vifte til å blåse ut der bak, dette skulle hjelpe betraktelig på temperaturen i kabinettet. Synes komplett.no burde gi deg denne vifta gratis, er jo helt latterlig at de klarer å bygge en pc med såpass dårlig kjøling når det er snakk om en maskin i en såpass høy prisklasse. Lenke til kommentar
Sikelik Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 vifte bak for å sørge for å få varm luft ut som sagt, det foreslo jeg også tidligere ikveld. er det mulig at cpu viften som følger med her, rett og slett ikke er kraftig nok? har fundert litt på akkurat dette. Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Komplett eller du som har bygget den? Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 det dær høres ut som cpu kjølern er feil montert ass... virkelig...' Lenke til kommentar
Sikelik Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 får man ikke en voldssom pipelyd om cpu kjøler er feil montert? Lenke til kommentar
SuperFjellet Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 Komplett eller du som har bygget den? Det er komplett som har bygget den. Jeg fikk den ferdigbygget hit og varmeproblemet på cpu har vært siden første sekund jeg slo den på. Lenke til kommentar
SuperFjellet Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg får vel prøve å sette på cpu-viften på nytt på egenhånd. Så får jeg se om det er noe forskjell. Typisk med ingen support i helgene. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det hender det går litt fort i svingene, både her og der. Jeg ville i alle fall gjort som allerede foreslått; Monter in en avtrekksvifte i bakkant av kabinettet. Demonter evnt. kjøleren og sjekk kontakten mellom denne og IHS. Altså den intergrerte varmesprederen på CPU. Men ikke gjør det, om du mangler varmeledende pasta! Demonterer du kjøleren, MÅ du rengjøre flatene for "gammel" pasta, og ny må påføres! Helst AS5, eller tilsvarende. Btw; Som en midlertidig løsning, kan du jo kjøre maskinen uten sidedør. Det bør uansett hjelpe litt på CPU-temperaturen..... Lenke til kommentar
SuperFjellet Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Takk for tipset. Nå er uansett ny vifte bak + ny cpu vifte på vei fra komplett. Men er det noen spesiell metode for å fjerne sånn kjølepasta eller er det bare å skrape av? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det beste er vel å bruke isopropanol + Q-tips. Bare sørg for at det ikke ligger igjen noe bomull, eventuelt bruk et rent tøystykke og tørk over med. Du skal heller ikke ha på for mye kjølepasta, et tynt lag som sørger for god kontakt mellom kjøleribba og varmesprederen, 1mm bruker som regel være mer en nok. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 1mm bruker som regel være mer en nok. 1mm er definitivt for mye! Ideelt sett skal laget med termisk pasta være så tynt at man omtrent kan lese teksten på core / IHS. Det gjelder ikke minst for sistnevnte løsning, ettersom anleggsflaten er vesentlig større enn en direkte kjøler-mot-core montasje. Når anleggsflaten blir såpass stor som den er på f.eks en A64-CPU, så blir presset pr kvadratmilimeter vesentlig mindre, og dermed også evnen til å presse vekk overflødig pasta. Har du på for mye, blir pastaen mer eller mindre liggende som en tyggis mellom kjøler og IHS, og resultatet deretter..... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Du har definitivt rett skrue,1 mm blir alt for mye! Burde ha skrevet langt under 1mm, såpass lite at det nesten er et gjennomsiktig lag. Lenke til kommentar
Sørbø Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Okey, jeg er kanskje ikke fullt så proff, og prøver ikke å være frekk eller noe, men hvis det er krise, og fyren tar på litt mye kjølepasta, så vil vel det bare bli presset til sida når han setter på den nye cpu-vifta? -Første gang jeg bytta kjølepasta, tok jeg nok på litt mye, men da jeg skulle bytte kjøler, så jeg at det som var til overs, var blitt pressa ut til sidene, og et lite, gjennomsiktig lag lå igjen. Men uansett, Good luck! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Okey, jeg er kanskje ikke fullt så proff, og prøver ikke å være frekk eller noe, men hvis det er krise, og fyren tar på litt mye kjølepasta, så vil vel det bare bli presset til sida når han setter på den nye cpu-vifta?-Første gang jeg bytta kjølepasta, tok jeg nok på litt mye, men da jeg skulle bytte kjøler, så jeg at det som var til overs, var blitt pressa ut til sidene, og et lite, gjennomsiktig lag lå igjen. Men uansett, Good luck! Les innlegget over til skrue, det forklarer saken veldig godt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå