Gå til innhold

Må ikke egentlig AMD XP CPU'ene "låses opp" før de kan overk

Anbefalte innlegg

Min måtte visst ikke...

Har lest guider om "hvordan overklokke AMD XP" - og der er det alltid masse dritt om sammenkobling av broer, lodding og greier, før den kan overklokkes. Dette har ikke jeg hatt så veldig lyst å gjøre, derfor har jeg latt XP 1800+'en min forbli uklokket.

MEN, i dag bare gikk jeg inn i bios, og så på innstillingene der. alt stod på auto. Jeg gjorde følgende: 140mhz X12 - og voltage på 1.85 (dette gjorde de på overklokking.no med en 1700+).

lagret endringene i biosen, og restartet.

Til min store forskrekkelse fant hovedkortet en AMD XP 2000+ CPU! jeg kom inn i windows, og så i sisoft sandra:

Speed: 1,62 Ghz !!!

Jeg merket også at temperaturen økte med 3-4 grader. (nå 49-50 grader)

Har jeg vært heldig med min CPU (som ikke trenger unlocking), eller har jeg gjort noe vannvittig galt og bør slå av maskinen så fort som mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe nei du har ikke gjordt noe galt eller uvanlig :smile:

Å overklokke på frontbusen er den vanligste måten å overklokke prosessorer på. På intel prosessorer er det eneste måte, mens på amd har det tidligere vært enkelt og også stile på multiplayeren. Så hvis cpuen din går stabilt på 140x12,(som jeg regner med den gjør) så er det ingenting i veien med å ha den der.

redigert:(Så med andre ord du trenger ikke unlocke for å overklokke frontbusen bare hvis du skal tukle med multiplayeren :smile: )

[ Denne Melding var redigert av: ostepopp på 2002-07-30 05:09 ]

Lenke til kommentar

Men vær klar over, at når du øker FSB... Så øker du også AGP og PCI bussene. Så du må være litt forsiktig. Øker du for mye på FSB, så blir systemet ditt ustabilt, og låser seg kanskje. Om du ser på forholdet FSB:AGP:PCI så skal det være 4:2:1. Altså 133/4*2=66MHz AGP

133/4*1=33MHz PCI

Så hvis du har økt FSB til 140, blir dette:

140/4*2=70MHz

140/4*1=35MHz

Vær forsiktig... Om ting skulle låse seg, så må du resette CMOS. Og sette opp BIOS pånytt.

Lenke til kommentar

så vidt jeg har skjønt, så har jeg stilt på multiplieren også?

Siden jeg har begynnt å overklokke CPU'en min nå :smile:, så har jeg et par spørsmål;

Jeg kommer ikke til å klare å ødelegge cpu'en min pga varme sant? jeg får blåakjerm og slikt før den tid vel?

Hvor mye burde jeg prøvd å overklokke cpuen min (1800+) bare sånn ca. FSB/multiplier/voltage.

FSB'en går jo helt opp til 200mhz - hvor mye kan jeg prøve?

Lenke til kommentar

Du må bare prøve deg fram... Men bare litt etter litt. Blir systemet ustabilt, pga for høy AGP/PCI bus, så må du kanskje sette forholdet til 5:2:1. Det finnes ingen konkrete regler, på dette... Annet enn VÆR forsiktig. Kjiipt å svi HK eller prosessor, eller kanskje begge...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 07:34, GeeZuZz skrev:

så vidt jeg har skjønt, så har jeg stilt på multiplieren også?

Nei, multiplieren din er på 11,5. 11,5*140=1610

Quote:

Hvor mye burde jeg prøvd å overklokke cpuen min (1800+) bare sånn ca. FSB/multiplier/voltage.

Jeg kjører min XP1800 på 11,5*145=1667mhz (XP2000)

Quote:

FSB'en går jo helt opp til 200mhz - hvor mye kan jeg prøve?

Du prøver stegvis til du oppnår ustabilitet, så stiller du et par hakk ned igjen. Det er det vi alle gjør :smile:

Lenke til kommentar

det er også et kjent faktum at harddisker IKKE liker seg på høyre PCI hastighet enn 33mhz, og over tid (3-6-12mnd, spørs på hvor heldig en er) kan hdd'ene begynne og bli korrupte.. korrupte sektorer, korrupte filer, problemer med seektime, låsing, skraping, og mer som er til.. har erfart dette flere ganger (ikke bare hos meg) - dette trenger ikke og skje med en gang, men kanskje 1-6mnd etter du har klokket opp FSB'en (og hatt den overklokket i hele perioden).

forøvrig må jeg legge til at noen harddisker tåler fsb overklokking fint, noen ikke.. min ibm 75gxp har funket fint.. min "nyinnkjøpte" Western Digital WD1200BB 2mb 120GB 7200rpm harddisk, som jeg har hatt i 5mnd, som har kjørt på en PCI hastighet av 37mhz, har plutselig begynt og få korrupt filsystem, S.M.A.R.T. errors, og random spin downs/ups og seek problemer - dette kan være et resultat av den høyere PCI hastigheten - men det kan også være et resultat av at jeg var uheldig med hdd'en.. men tegnene tyder på at det er pga. den høyere FSB'en.. hdd'en fungerer nemlig omtrent feilfritt på 33mhz pci.. og straks jeg øker den til bare 34mhz, får jeg massevis av read error og korrupte filer og mer som er til fra kun denne disken, ikke de to andre IBM'ene..

bidz @ efnet/openprojects

bidz.org - pgp key

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-07-30 07:54 ]

Lenke til kommentar

Ok, BIOS viser multiplieren jeg har valgt, men det stemmer ikke. sisift sandra viser 11.5 - BIOSen lyger altså.

akkurat nå kjører jeg CPUen på 146mhz X 11.5 = 1.68Ghz

hadde jo vært artig å fått CPUen opp i 1,7ghz... så hvis maskinen er stabil, så kan jeg ha FSBen på 148mhz?

Men om maskinen er stabil finner jeg vel ikke ut før jeg har hatt 100% CPU load en stund?

Men det der med harddiskene høres litt skummelt ut...

noen andre som har opplevd det samme, eller er det veldig skjelden?

og forresten, hva mener du med PCI hastighet? jeg er ganske n00b i overklokking, men jeg jeg har vel ikke rotet med noe PCI klokke? :smile:

Lenke til kommentar

at harddiskene går i stykker ved for høy fsb overklokking er normalt - men det skjer ikke "over natta" - det kan skje etter 1mnd, eller etter 6mnd, at harddisken begynner og få korrupte sektorer og seek problemer osv.

når du øker FSB'en, så øker du også hastigheten på HELE systemet ditt - det vil si hastigheten på: PCI bus'en, AGP bus'en, minne bus'en, chipset bus'en, og også hastigheten på alle device'ene som er koblet til alle disse bus'ene.

Lenke til kommentar

Så det betyr at å overklokke fsb'en ikke er særlig lurt allikevel. Jeg bør aøtså ikke bli overasket om HD'en har røket om et halvt år?

Men hvis jeg låser opp CPU'en og endre på multiplieren i steden - vil det være fare for harddiskene da også? eller er det bare FSB'en som gjør det?

og til slutt, hva er for høy FSB? 148mhz er for høyt sant?

Lenke til kommentar

Om du har forholdet mellom FSB:AGP:PCI til 4:2:1, som det vanligvis er, vil det kunne være litt tøft.

Da har du en FSB på 148, AGP på 74, PCI på 37. AGP bør være så nærme 66, som mulig. Og PCI bør være så nærme 33, som mulig.

Setter du forholdet til 5:2:1, har du mer muligheter.

For da, ved 148MHz FSB, har du:

AGP på 59,2

PCI på 29,6

Du kunne altså greie en FSB på 165, og få ideelle AGP og PCI busser.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 09:07, GeeZuZz skrev:

......

og til slutt, hva er for høy FSB? 148mhz er for høyt sant?

Nei... jeg har 166Mhz Fsb, og multiplier på 9.5, men jeg har vanlig Athlon CPU da, ikke vil jeg ha en XP cpu heller siden den har låst Multiplier og da kan jeg ikke har så høy FSB.

Er det stor forskjell på en 1.6 Ghz XP cpu og en 1.6 Ghz T-bird Cpu?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 09:15, Bisarre skrev:

Om du har forholdet mellom FSB:AGP:PCI til 4:2:1, som det vanligvis er, vil det kunne være litt tøft.

Da har du en FSB på 148, AGP på 74, PCI på 37. AGP bør være så nærme 66, som mulig. Og PCI bør være så nærme 33, som mulig.

Setter du forholdet til 5:2:1, har du mer muligheter.

For da, ved 148MHz FSB, har du:

AGP på 59,2

PCI på 29,6

Du kunne altså greie en FSB på 165, og få ideelle AGP og PCI busser.

hmm. Dette har du greie på...

du mener altså at jeg bør stille inn dette i biosen:

forholdet til 5:2:1,

148MHz FSB

AGP på 59,2

PCI på 29,6

hva mener du med at jeg har mer muligheter da?

Lenke til kommentar

hmm. jeg kunne ikke finne noen AGP eller PCI FSB/bus innstillinger i Biosen. hvordan skal jeg liksom kunne stille på det

Hovedkortet mitt er forresten MSI KT3 Ultra ARU.

jeg stilte FSB'en til 148. CPU'en kjører altså på 1.71Ghz nå. Alt ser ut til å funke fint. har ikke opplevd noen form for crash eller heng så langt i overkokkings prosjektet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...