Gå til innhold

Mikrofon til filming

Anbefalte innlegg

Jeg driver med litt amatør filming og har blitt ganske irritert av det mikrofonen jeg har. Det er en veldig liten mikrofon fra Clas Ohlson til 400kr. Den fungerte helt fint, bortsett fra at den fanget kun opp lyder som var veldig nær mikrofonen. Nå ser det ut som den har blitt ødelaget for lyden er temmelig lav nå.

Hvor dyr mikrofon må man egentlig ha for at den skal fange opp lyder som er like lave og med like god kvalitet som øret?

Hva slags mikrofon anbefaler dere å ha? Hvor ville dere ta hatt den? I en lang stang over det/de du filmer eller en liten myggmikrofon klipset fast i jakka? Kobler dere mikrofonen til kameraet eller har dere en bærbar pc i nærheten?

Jeg vil helst bruke minst mulig på min nye mikrofon, men har dere noen minimum pris på mikrofoner? Sånn at alle mikrofoner er ubrukelige under den prisklassen.

Siste spørsmål: Hvor bra mikrofon må man ha (hvis den da befinner seg på f.eks. jakka til personer) for at den skal fange opp fotskritt, åpning av dører, knaking av gulvet, låsing av dører etc.?

Vet det ble mye spørsmål her, men så slepper jeg å spørre flere ganger. Jeg vil gjerne vite hva jeg får for hvor mye penger.

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg driver med litt amatør filming og har blitt ganske irritert av det mikrofonen jeg har. Det er en veldig liten mikrofon fra Clas Ohlson til 400kr. Den fungerte helt fint, bortsett fra at den fanget kun opp lyder som var veldig nær mikrofonen. Nå ser det ut som den har blitt ødelaget for lyden er temmelig lav nå.

Hvor dyr mikrofon må man egentlig ha for at den skal fange opp lyder som er like lave og med like god kvalitet som øret?

Hva slags mikrofon anbefaler dere å ha? Hvor ville dere ta hatt den? I en lang stang over det/de du filmer eller en liten myggmikrofon klipset fast i jakka? Kobler dere mikrofonen til kameraet eller har dere en bærbar pc i nærheten?

Jeg vil helst bruke minst mulig på min nye mikrofon, men har dere noen minimum pris på mikrofoner? Sånn at alle mikrofoner er ubrukelige under den prisklassen.

Siste spørsmål: Hvor bra mikrofon må man ha (hvis den da befinner seg på f.eks. jakka til personer) for at den skal fange opp fotskritt, åpning av dører, knaking av gulvet, låsing av dører etc.?

Vet det ble mye spørsmål her, men så slepper jeg å spørre flere ganger. Jeg vil gjerne vite hva jeg får for hvor mye penger.

Hvis du leser litt i linkene som jeg refererte til så vil du finne ut at det ikke finnes en mikrofon som løser dine behov. Du vil trenge flere:

En shotgun for å fange lyd på avstand.

Flere "mygger" - lavier mikrofoner for dialog enkeltpersoner, gjerne trådløse i god kvalitet.

Mikser for å mikse lyden fra flere mikrofoner sammen.

Til mitt videokamere bruker jeg en god stereomikrofon for å filme konserter og samtaler Audio Technica AT-822

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...oughType=search

Samt et trådløst Sennheiser ew500 lavier system.

Tilsvarende system finner du her:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...oughType=search

Vil ytterligere behøve en shotgun mik f.eks Sennheiser

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...egoryNavigation

Etter å ha kjøpt dette er det bare håpe at det er penger igjen til øl for lydmannen som skal betjene utstyret mens du filmer.

ps. I tillegg må lydmannen ha gode hodetelefoner som sikrer at han kan lytte på resultatet fra shotgun mikrofonen fortløpende...

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...