medlem-14858 Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Det som skjer når jeg overklokker i biosen er at; Enten så: - går daten på å sier meg at prossesoren er ustabil og at jeg må sjekke innstillinger... Eller så: - blir det mørk skjerm uten "bip" Så jeg spør; Kan noen hjelpe meg med å si hva som er galt ?? -Takker for alle svar !!! :smile: Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Hmm, det at du får beskjed om at prosessoren er ustabil kan muligens være at du har en eller annen beskyttelsesfunksjon påslått. På mitt hovedkort er det noe som heter "Speed error hold", som skal sørge for at du ikke kjører prosessoren på gal klokkefrekvens. Slikt noe er det selvsagt ikke noen god idé å ha på når du overklokker. Quote: Eller så: - blir det mørk skjerm uten "bip" Hehe, hvor mye overklokket du egentlig da? :smile: Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg prøvde på 100 MHz bare for å prøve å overklokke, men det funka som sagt ikke... Speed error greia har jeg ikke sjekket enda. Gjør det om få strakser. Takk for reply! Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Hei igjen! Jeg fant ut av "Speed error hold". Jeg satt mhz til 2100 og boota på nytt. Men neida... Maskina ville visst ikke vite av de ekstra 100. De ble ikke registrert noen plasser. Inn i bios igjen, prøvde litt til. Resultat: Maskinen boota ikke. MED Speed error hold Disabled. Jeg skjønner ikke hva det kan være jeg.. >:| Men takk for svar uansett! Og jeg mottar gjerne flere tips... Mvh meg... Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Tybben, velkommen til forumet. Hvordan er det du prøver å klokke prosessoren? Husk at for å overklokke en P4 prosessor må dette gjøres med å øke FSB hastigheten (Front Side Bus). Du kan ikke endre multiplikatoren på prosessoren, den er låst. Det vil altså si at dersom du ønsker å kjøre din 2.0GHz prosessor på 2.2GHz, så må du øke FSB hastigheten fra 100MHz til 110MHz. Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Det er på fsb jeg har prøvd og overklokke på. Det er sikkert noe galt en plass her Får bare prøve å finne ut av det, takk for svar..! Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Byggeren, du er genial. Jeg prøvde det der med 110 MHz, og da, da virka det, med AGP på 66MHz og PCI på 33MHz, og da virka det faktisk, men når jeg prøvde å klokke til 2400MHz, med å bare forandre FSB'en til 120, ville ikke maskinen boote. Hmmm, spesielt eller ? :???: Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Det kan godt være at det er minnet ditt som ikke følger med (kan ikke se at du har skrevet hvilket minne u har). Dersom det er PC2100 minne du kjører, så forteller dette hovedkortet ditt at det skal svive på 133MHz, det vil altså si at hovedkortet multipliserer FSB hastigheten med 4/3, som resulterer i 133MHz. Men, når du overklokker til f.eks 120MHz vil minne svive på 120*4/3=160MHz, dette er ganske mye overklokking på et PC2100 minne og er en stor sannsynlighet for at det stopper opp. Med 110MHz FSB, vil minne da svive på 146MHz, noe som de fleste PC2100 minnebrikkene klarer å svive på. Du finner raskt ut om det er minnet som stopper deg ved å sette minnehastigheten til det samme som FSB. Spørsmålet er altså hvilket minne du har på maskinen din. Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Til byggeren :smile: Jeg har faktisk 1 stk. 512MB PC2100 DDR CL2.5. Men jeg har herjet mye i biosen nå siden jeg spurte om hjelp, og her klart å klokke opp til 2,4 GHz. Og jeg kjører FSB'en på 120 MHz (som du nevte at jeg måtte gjøre i et tidligere innlegg), så nå tror jeg jeg må ha mer strøm til cpu'en (vcore) får å kunne klokke mer. Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 EDIT: Jeg innså plutselig at du har multiplier på 20, noe som forandrer en god del ting... Jeg skal forandre på det jeg har skrevet under, men må tenke meg om litt først. (Er også litt trøtt :smile:) EDIT 2: Jeg har nå også innsett at du sannsynligvis vet det jeg har fortalt om i teksten nedenfor, siden du nå kjører FSB på 120 MHz. Jeg har likevel valgt å la den stå slik den var. Jeg har lagt til noen kommentarer for å tilpasse teksten til det at du har multiplier på 20, bare sånn i tilfelle du på en eller annen måte skulle ha nytte av det jeg har skrevet. Kommentarene er skrevet med fet skrift. Hmm, jeg har litt dårlig samvittighet for å ha glemt denne tråden totalt.:smile: Uansett tror jeg at jeg nå har et par gode råd å komme med. Sannsynligvis er det som byggeren sier, nemlig at det er minnet som ikke følger med. Jeg ble derimot litt forvirret av pratet hans om å "multipliserer FSB hastigheten med 4/3". (Hehe, det er kanskje bare meg... :smile:) (Jeg forstår det nå da.) Jeg har nå lest litt om hovedkortet ditt, og vet at det har en funksjon som gjør at du kan stille inn "DRAM RATIO (CPU:DRAM)". (Dette vet nok du også, siden du kjører FSB på 120 MHz. Jaja...) Denne innstillingen forandrer på FSB i forhold til minne-hastighet. Normalt er denne satt til 1:1 (For deg er nok 3:4 normalt.), noe som gjør at FSB og minne kjører på samme klokkefrekvens. Du har derimot to andre valg, nemlig 3:4 og 4:3. Hvis du velger 3:4, betyr det at minnehastigheten er produktet av FSB multiplisert med 4/3. (Ok, ok, jeg forklarer ikke noe bedre enn byggeren. ) Denne innstillingen bør du ikke bruke, da den er beregnet for raskere minne. (Hehe, husk at jeg ikke visste at multiplieren din var 20.) Det som er mer interessant i ditt tilfelle er 4:3-settingen. (1:1-settingen passer nok bedre her) Denne gjør nemlig at minnehastigheten er produktet av FSB multiplisert med 3/4. (Eeh, 1.) (Here we go again... :razz:) Denne innstillingen bør du derimot bruke varsomt, fordi den kan føre til lavere "over-all performance", dersom minnehastigheten kjører lavere enn normalt. Grunnen til at dette kan være en bra innstilling, er at det kan tillate høyere FSB. Du bør forøvrig også sette "PCI Bus Frequency" på 33 Mhz (fixed), for at ikke en eller annen PCI device skal holde deg igjen. Følgende er hva jeg tror du kan gjøre: Når du har satt DRAM ratio til 4:3, og bruker en fixed PCI speed, skal det i teorien ikke være noe som hindrer deg i å kjøre FSB på 177 MHz (Du kan kjøre høyere FSB enn normalt, ja, men 177 MHz ville tilsvart 3540 MHz...). (Minnet vil da kjøre på 133 MHz (ganger 2, selvsagt). (Bytt ut dette med det som passer...) Jeg regner med at multiplieren din er 15, noe som vil resultere i en CPU speed på 2655 MHz. (Bare overse tallene du...) Dette bør gå greit. Du kan jo også eksperimentere med enda høyere multiplier, men pass på temperatur. Du må nok kanskje sette opp spenningen for å klare 2655 MHz, og i hvert fall hvis du skal overklokke mer. Jeg har lest en test der hovedkortet ditt og en P4 med standard-vifte ble brukt, og i denne testen satte de spenningen (på CPU core) til maksimum, uten at det virket til å være noe problem. Faktisk satte de spenningen høyere enn maksimum (ved hjelp av en loddebolt ), men det tror jeg ikke er så lurt. Testen finner du forøvrig her.) For å oppsummere de foreslåtte innstillingene: 1. FSB = 177 (Eeeh, nei...) 2. "DRAM RATIO (CPU:DRAM)" = 4:3 (1:1 er nok det eneste du får bruk for, noe jeg mistenker at du allerede har funnet ut selv.) 3. "PCI Bus Frequency" = 33MHz (fixed) (Det eneste fornuftige jeg har skrevet, nesten) 4. Øke spenningen til det virker (For ikke å glemme denne da.) PS: Jeg tar selvsagt ikke ansvaret for ødelagte komponenter. Beklager, måtte bare ha med dette. :smile: [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-01 04:26 ] Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Hei THX 1138 ! Jeg takker så meget for opplysningene og alt du har skrevet.(Var så mye) :smile: Jeg jobber en del for tiden, så jeg fikk ikke svart deg før nå. (sorry for det). Jeg skal bare få skrevet ut det du har sagt, vet ikke om det blir noe prøving idag. Må bli til søndag... (gleder meg), men allikevel; TAKK SÅ MYE THX 1138 ! Skal skrive inn hvordan det går med overklokkinga... (Var litt tynn reply av meg, har litt dårlig tid nå, du får ta det med et smil :smile: ) mvh Tybben Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hallo igjen du! :smile: Hmm, jeg tolker svaret ditt som at du likevel ikke visste om DRAM ratio-greia. Hva gjorde du forresten annerledes siden du likevel klarte å få FSB opp i 120 MHz? Jaja, nå kan det jo være at PC2100-minnet ditt kjører stabilt på (120*4/3)*2=320 MHz. (PC2700-minnet mitt kjører faktisk greit på 400 MHz, mot normalt 333.) Men kan det være at DRAM ratio allerede er satt til 1:1? I såfall har ikke innlegget mitt akkurat vært til noen særlig hjelp, dessverre :sad:. Forresten ville jeg tro at dersom DRAM ratio er satt til 1:1, og PCI-hastigheten er låst, burde det egentlig ikke være noe problem å sette FSB til 133 MHz. Dette ville ført til at CPU kjørte på 2660 MHz, mens minnet kjørte som normalt. Dette ville sannsynligvis kreve at du setter opp spenningen noe. Jeg har sett at folk overklokker denne CPU-en både like mye og enda mer, men dersom DRAM ratio allerede står på 1:1, er det noe snodig at du ikke har klart over 120 MHz FSB. Jaja, håper at problemet likevel var at DRAM ratio står på 3:4. (Husk forresten at dersom du imidlertid kjører FSB på normalt, altså 100 MHz, skal du bruke 3:4). Det blir uansett spennende å høre hvor mye du får overklokket. :smile: Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Hallo igjen. Det jeg har funnet ut er at det eneste jeg må gjøre nå er å kople sammen de pinnene for å få mer vcore. Og da er drømmen min å kjøre 133 MHz. (2660) Tror du det er lurt ? :razz: Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Hehe, hvis du vet hva du gjør er det kanskje ikke så farlig, men jeg synes personlig det høres noe risikabelt ut. Men går det ikke å kjøre 133 MHz? Hvor høyt får du den da? Uansett har jeg ikke egentlig noen gode råd å komme med, ettersom mine overklokkingserfaringer er noe begrensede. Forresten kan jeg jo nevne at jeg har klart å ødelegge en 1 GHz AMD Athlon, av den gamle Slot A-typen. På denne kunne man få kjøpt noen "overklokkingskort" som låste opp multiplieren(husker ikke akkurat hva de ble kalt), og som kunne settes på kortet CPU'en satt på. (Slot A-CPU'er sitter på en stor plate.) Men man kunne også gjøre dette helt selv, ved hjelp av en loddebolt. Jeg valgte det siste... Et lite hint om resultatet: da jeg startet opp PC'en etter "operasjonen", luktet det etter få sekunder svidd... Dette var bare en liten historie til skrekk og advarsel. :smile: Edit: skirveleif [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-09 07:10 ] Lenke til kommentar
medlem-14858 Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Jeg skal deffentlig ikke lodde iallefall. Ha er hørt mange som bare har brukt en liten kobbertråd. Jeg skal nok vente litt men "opperasjonen". Er jo fortsatt veldig gla i cpu'en :smile: Jeg kan kjøre opp til 122 MHz. (2.45 GHz) Går jeg over boter den ikke. Jeg må altså ha mer volt... _________________ P4 2GHz @ 2.4GHz Abit BD7II-RAID HK Asus Geforce 4 TI4400 ChiefTec Midi 340W + mer [ Denne Melding var redigert av: Tybben på 2002-08-09 17:57 ] Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Jaja, du får fortelle hvordan det går dersom du prøver det. Jeg begynner forresten å vurdere å bytte hovedkort, til et som egner seg bedre til overklokking. Jeg vurderer faktisk å kjøpe samme hovedkort som deg. Jaja, nå avslutter jeg, før jeg sovner. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå