-MK- Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Angels and Demons - Dan Brown Digital Fortress - Dan Brown Harry Potter (3-7) - J.K.Rowling Fikk veldig lyst til å lese Hitchhaikers guide to galaxy etter å ha skumme igjennom tråden virket som om alle anbelalte den Endret 10. april 2008 av -MK- Lenke til kommentar
olga1979 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Axel Jensen - Line Axel Jensen - Epp Fjorårets beste bok: Frode Tiller - Innsirkling. Hater forsåvidt science fiction sjangeren, blir for billig. Lenke til kommentar
marterenee Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Ringenes Herre - Triologien Dan Brown - Engler og Demoner Kathy Reichs - Fatale Voyage Kathy Reichs - Ondskapen har ingen adresse Kathy Reichs - Deja Dead Kathy Reichs er forfatteren av bøkene som serien Bones er basert på! : ) Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) 1. Stephen King - The Dark Tower (serie syv bøker) 2. Philip Pullman - The Dark Material (serie tre bøker) 3/4. Narnia Chronicles - (serie syv bøker) 4/3. J. K. Rowling - Harry Potter (serie syv bøker) Endret 11. mai 2008 av Ashol Lenke til kommentar
JRL Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 ser mange bringer opp the dark material. jeg har sett filmen det gylne kompasset, synes ikke den var noe særlig bra. kan boka være verdt å lese selv om filmen ikke var noe spesielt? Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Absolutt! Boken er alltid bedre enn filmen, dette er hvertfall tilfelle med denne serien. Jeg (9 når jeg leste den) mamma (40) og mormor og -far (70-80) har lest serien og likte dem kjempegodt. Nå skal jeg snart lese dem på nytt fordi jeg husker nesten ingenting (6 år siden) Lenke til kommentar
ladybug Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) I vilkårlig rekkefølge: Stephen King - The Dark Tower Når jeg nesten hadde gitt opp å finne fantasy som ikke passet inn i den "standard" klisjeen, dukket denne serien opp, og min leselyst fikk en friskt vindpust J.R.R. Tolkien - Lord of the Rings Den første boka som virkelig gjorde at jeg ikke klarte å slutte og lese, og selvfølgelig en klassiker innen fantasy-litteraturen. Jens Bjørneboe - Bestialitetens historie Bjørneboe på sitt beste, og en deilig tankevekker. Joseph Conrad - Heart of Darkness Jeg blir stadig imponert over at en så kort bok kan romme så mye. En utrolig flott skildring av rasisme og imperialisme. Douglas Adams - Hitchhikers' Guide to the Galaxy En ufattelig morsom og sær bok, og jeg ler fortsatt høyt hver eneste gang jeg leser den. Endret 11. mai 2008 av ladybug Lenke til kommentar
okasin Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) nada.. Endret 13. mai 2008 av okasin Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) 1. The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro En eldre hovmester, Mr. Stevens, forteller om sitt liv. Gjennom en kjøretur i England, ser han tilbake på fortiden. Primært er dette en historie om anger, om absolutt hengivenhet og tro på en mann som gjør drastiske feil i sitt liv. På grunn av sin totale profesjonalitet, hindres han i å følge sitt hjerte og dermed gi seg hen til en kvinne han elsker. Dette er trolig en av de tristeste, dog vakreste bøkene jeg noen gang har lest. Slik Salman Rushdie en gang kommenterte; "The Remains of the Day er en historie som både er vakker og grusom." Faktisk spratt tårene fram mot slutten av boka. Den er både tragisk og sannferdig. Og jeg må si at forfatteren her har gjort en utmerket jobb, siden jeg finner nye skatter gjemt i denne boka hver eneste gang jeg leser den. 2. North & South av Elizabeth Gaskell Dette er en kompleks fortelling om kulturelle forskjeller, den engelske arbeiderklassen, arbeidernes rettigheter og sist, men ikke minst; aksept og forståelse - og finne ekte kjærlighet, til tross for ens ulikheter. Dette er en av mine ultimate favoritter, spesielt siden arbeidernes rettigheter alltid har vært viktig for meg. Samtidig så har jeg alltid likt en god kjærlighetshistorie. Dog, jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hvorvidt jeg liker denne boka mer enn Jane Eyre, siden det også er en av mine ultimate favoritter. 3. Jane Eyre av Charlotte Brontë Brontë gav til verden, med denne romanen, en av de flotteste romantiske fortellingene som noen gang har blitt skrevet. Den handler om toleranse, forståelse, menneskelig utvikling og lærdom. Denne romanen har betydd enormt mye for meg, spesielt på det personlige plan, gjennom å gi med både styrke og håp. Men dette er ingen enkel historie. Heller ikke tragisk som sådan, ihvertfall ikke i mine øyne. På mange måter inneslutter denne romanen mange av de samme prinsippene som jeg selv tror på; dette med å kjempe for det man tror på, likhet og empati med andre mennesker. Til tross for deres alders- og bakgrunnsmessigeforskjeller, er Jane og Mr. Rochester like av sinn og natur. "Når jeg nå snakker med Dem, hever jeg meg over sed og skikk, ja selv over kjødets lover - det er min sjel som vender seg til Deres sjel, som om begge hadde vandret gjennom graven og vi stod ved Guds føtter som likeverdige - hvilket vi er!" (Jane Eyre til Mr. Rochester) 4. Bleak House av Charles Dickens For meg er Bleak House et av Charles Dickens' mest komplette verk, med sine kolossale, komplekse og engasjerende karakterer. På en side er dette en hard karakteristikk av det jurdiske systemet i Storbritannia, basert delvis på Dickens' egne opplevelser. På en annen side er dette også en historie i seg selv om mange forskjellige karakterer, fortalt av mange fortellerestemmer. Selv fortærte jeg denne boka på null komma niks. Som den selverklærte anglofile jeg er, nørte historien oppunder min appetitt for britisk historie. 5. Krig og fred av Lev Tolstoj Dette er et episk verk, som forteller historien om den russiske sositeten under Napoleonstiden. Krig og fred er et mektig mesterverv, som i mine øyne simpelthen er storartet. Verket er et must for alle bokelskere, simpelthen essensiell lesning. Endret 12. mai 2008 av yvonne2 Lenke til kommentar
elZiko Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 De 5 første årgangene av 'Donald! Lenke til kommentar
okasin Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) De 5 første årgangene av 'Donald! De har jeg faktisk lest tar heller en visuell virkelighetsflukt.. (i full HD og dolby digital lyd.. unnagjort på et par timer.. ) he he ler meg ihjel.. Endret 13. mai 2008 av okasin Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Harry Potter bøkene (med den siste på topp) Den mørkematerien Skammarserien (og alle de andre seriene til Lene Kaaberbøl) engler og demoner Charlie Bone serien Lenke til kommentar
Skrulla123 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Harry Potter bøkene av JK Rowling (med nr 3 eller nr 6 på toppen) Kabalmysteriet av Jostein Garrder (Jeg skrev faktisk særemne om den og to andre Gaarder bøker i år..) Den mørke materie av Philip Phullman Bartimeus trilogien av Jonathan Stroud Haikerens guide til galaksen av Douglas Adams Det overaskende vansklig å bestemme seg her, det finnes jo så mange bra bøker, man kan nesten ikke sammenlikne krim og fantasy og komedie.. Endret 16. mai 2008 av Skrulla123 Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Lord of The Flies av William Golding Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen Det var vel de som skilte seg ut. Er kanskje ikke så veldig begeistret for bøker nå som jeg leser til en eksamen i litteratur. Lenke til kommentar
Skadefryd Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 # Sigrid trilogien av Vera Henriksen. # Doppler og Tatt av kvinnen av Erlend Loe # Ringenes Herre av Jrr Tolkien. ...er de som kan nevnes i farta. Lenke til kommentar
PrincessAi Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Lord of the Rings Harry Potter Den mørke materien Bartimeus trilogien Twilight Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Ikke i kronologisk rekkefølge: -Hitchhiker's Guide to the Galaxy -Lord of the Rings -Wizard and Glass - fjerde bok i The Dark Tower-serien (skulle gjerne tatt med hele serien.) -Lord of the Flies -Mao den ukjente historien Endret 7. juni 2008 av Uin Viel Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det hvite hotellet (D.M. Thomas) Snow Crash (Stephenson) Snømannen (Nesbø) Hotel New Hampshire (Irving) Boka om Kalle og Reinert (Haavardsholm) For øvrig forbausende mye fantasy- og andre barnslige bøker i denne tråden. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Gjøkeredet (Ken Kesey) Denne boka klarte eg ikkje leggje ifrå meg. Synd eg såg filmen fyrst. Engler og demoner (Dan Brown) Også ein fantastisk engasjerande bok. Dan Browns beste. Haikerens guide til galaksen (Douglas Adams) Drabelig morosam bok, som alle bør ha lest før dei døyr. ^^ Iskaldt bedrag (Dan Brown) Eg klarar ikkje sette fingeren på kva som gjer denne betre enn Browns andre, men den er flott. Forbrytelse og straff (Fjodor Dostojevskij) Grunnen til at eg liker denne, er korleis ho hadde eit fantastisk driv liksom gøymt under lange dialogar og ein handling der det, mykje av tida, eigentleg hendte ganske lite. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 I en tilfeldig rekkefølge, der jeg skriver serier fordi jeg ikke klarer å velge bok. Ringenes Herre / Hobitten / Silmarillion - altså Tolkien-universet Harry Potter serien The Wheel of Time serien The Shadow of the Wind ligger ann til å bli en favoritt, selv om jeg ikke har klart å bli ferdig med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå