Gå til innhold

Hvilken Ram for bruk av dual channel?

LG_91

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer bare på om man må benytte seg av en spessiell type Ram for å kjøre dual chanel? Jeg har Asus A8N SLI Deluxe hovedkort.

Foreløpig har jeg ingen planer om å bruke dual channel. men kan du også si litt om dual channel?

Mvh Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må seff ha dual channel ram ....

eh ... tøyser bare. Std ram funker som bare det.

Dual Channel ... husker ikke detaljene i farten, men det har vel mer med at hk har 2 minnekontrollere slik at hver kontroller kommuniserer med hver sin minnemodul.

Normalt så har en kontroller en båndbredde åp 3,2GB/s, men med dual channel så kan man teoretisk få 6,4GB/s.

Men dette er AMD, og den kjører på en fast 400MHz fsb, og da ligger det en begrensning der, så et amd system kan max pushe 3,2GB/s ... .med mindre man klokker, da kan man utnytte det bedre.

Intel derimot kjører med en høyere fsb, og kan dermed utnytte dette bedre.

men når eg googler litt så kan det vel hende at nyere amd 64/opteron kan utnytte dette.... google litt så ser du bedre.

Lenke til kommentar

åja, var det sånn det var, er ikke så mye inne på det med Ram skjønner dere. Da må nesten dere avjøre hva jeg kjører.

På mitt Asus A8N SLI Deluxe har jeg to Blåe og to svarte slotter.

Blå er nr 1 og svart er nr 2, mine brikker står i de blåe slott'ene

Lenke til kommentar

De er like.

Det jeg egentlig mente med denne tråden var om det gjikk ann at jeg kan bruke denne typen Ram til å fylle alle slott'ene med. Jeg var usikker på om jeg måtte bruke en dyrere type ram for å kjøre dual channel, altså ta ibruk alle slott'ene. Men vist jeg først skall bruke alle slottene, tror du ikke det er lures å satse på bare 1GB brikker?

Lenke til kommentar

hvis du ikke skal overklokke og vil ha 2gb med ram så er vel to 1gb brikker det lureste

edit: når du skal kjøpe ram så kjøp en dual-channel pakke, da er du sikker på at de fungerer sammen i dualchannel.

Endret av amarios
Lenke til kommentar

OK, hva menes egentlig med att Ramen har en "kjøleribbe", på noe Ram står det att den har kjøleribbe. Men på bildene kan jeg ikke se nån kjøleribbe. Hva betyr det?

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...