ITpro Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Har følgende konfigurasjon: Abit KG7-RAID AMD Athlon XP1900 Creative GeForce 3 Ti500 IBM 60 GB disk Dette er så godt som umulig å få til å fungere stabilt på Windows XP Professional. Har prøvd alle tips som er å oppdrive på siden http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/kg7kr7faq.htm og alle forum som refereres til fra denne siden. Reslutatet er at WinXP går i bluescreen så snart jeg prøver å installere diverse programmer og drivere. Slet lenge med å få installert maskinen med XP. Greide det til slutt når jeg disabled RAID-kontrolleren og installerte direkte fra harddisken (selv om bluescreens dukket ofte opp under installasjon også). Nå har jeg den omsider ferdig installert med siste drivere av VIA 4-in-1 4.35, NVIDIA 21.83 og HighPoint RAID 1019, men fremdeles går boksen i bluescreen. Ingen andre kort står i maskinen bortsett fra skjermkortet. Er det noen som overhode har fått Windows XP til å gå på Abit KG7-RAID? Ev. med GeForce Ti500? Siste løsning er å bytte inn hovedkort og CPU og gå for Intel. Huffameien... Lenke til kommentar
zup Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Har du XP bios upgrade, og er Abit kortet ditt v.1.3? Eller så kan du se her : http://www.abit.nl/ Lenke til kommentar
ITpro Skrevet 26. november 2001 Forfatter Del Skrevet 26. november 2001 Abit KG7-RAID kortet har revisjon v 1.0. Finnes noe nyere her da? BIOS-versjon er 10/22/2001 med 1019 BIOS for HighPoint RAID-kontrolleren. Testet betabiosen som er nyere, men da var det umulig å installere WinXP overhode. Lenke til kommentar
zup Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 I følge produsenten støtter ikke noen versioner før v1.3, XP prossesorer uansett BISO uppgrade, kortet er rett og slett for gammelt. Men jeg sjekket nå KT7A uten RAID.. Men alt står på den linken under products [ Denne Melding var redigert av: zup på 2001-11-26 13:38 ] Lenke til kommentar
ITpro Skrevet 26. november 2001 Forfatter Del Skrevet 26. november 2001 Der fant jeg informasjonen du henviste til. Det ser ut til at det kun gjelder KT7A som du nevner og ikke KG7-RAID. Takker for innsatsen, men ser ut til at jeg er like langt :sad: Lenke til kommentar
Trondj Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Det er antagelig Hardisken din som gjør at systemet ditt er ustabilt. Hører du noen skrape lyder fra HD'en? Hvis du gjør det så er det like før den ryker og må byttes. Jeg har det samme HK/HD og de samme problemene som deg får ikke XP til å gå stabilt på IBM diskene, skal snart bytte ut IBM til fordel for Western Digital disker. KG7 kortet må ha KG7_5W biosen, den støtter Athlon XP cpu. Den kan lastes ned her: http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/down...BIOS%20releases. PS. Det finnes ikke noe ver. 1.3 på KG7-raid kortet, men det er på KT7A som er i ver. 1.3 Lenke til kommentar
Cosworth20 Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Har akkurat samme hovedkortet selv,og samme problem,men disabler du raidkontrolleren i bios så går det bra. Har sjekka i butikken jeg kjøpte hovedkortet og de sa at det er noe kluss mellom Windows 2000,winxp og Raid kontrollere. Det er noe dumt... Lenke til kommentar
ITpro Skrevet 26. november 2001 Forfatter Del Skrevet 26. november 2001 IBM-disken fungerer uten problemer, er stillegående og har vært i en annen maskin med Windows XP på. Antar derfor at det ikke skal ha noe å si, men eliminerer ikke tipset ditt helt allikevel. Har også 5W BIOS'en installert uten at det hjelper. Nå er det like før jeg drar og bytter hovedkortet til et annet og mer WinXP-vennlig utgave. Lenke til kommentar
barkindog Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Har Abit KG7-RAID med siste BIOS og kjører Windows XP helt glimmrende. Har en IMB 45 GB. Har du testa RAM-brikken(e) ? Lenke til kommentar
ITpro Skrevet 26. november 2001 Forfatter Del Skrevet 26. november 2001 Har ikke testet minnebrikkene annet enn at det kun står en brikke i maskinen nå (av totalt 4) hvor jeg har brukt SiSoft Sandra til å måle ytelsen på minnebrikkene. Det går tilsynelatende greit å kjøre det programmet, men starter jeg 3D Mark 2000 og kjører demo eller default testen der så er det bluescreen i løpet av noen få sekunder. Hvor mange minnebrikker har du på hovedkortet? Hørte rykter om at det måtte være parvis for at det skulle gå greit. Lenke til kommentar
Strips Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Har satt opp to PC-er med KG7 og XP. Stabile som fjell begge to. Det ene var RAID og den andre var LITE. Så det er ikke noe problemer med XP og KG7 generelt. Det er noe annet på systemet ditt som stopper. Du får begynne på bunnen og bytte ut en etter en ting. Lenke til kommentar
ITpro Skrevet 26. november 2001 Forfatter Del Skrevet 26. november 2001 Hmm, godt å høre at det faktisk skal fungere korrekt. Skal få byttet hovedkortet på onsdag. Kan tyde på at det er en produksjonsfeil på det kortet jeg har fått. Uansett svært merkelig feil i allefall. Skal teste med et annet skjermkort også. Det er bortimot det eneste jeg ikke har testa hittil. Lenke til kommentar
BluAlex Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Hvilket lydkort har du? Jeg har Soundblaster !Live 1024. Jeg hadde selv problemer med KG7-raid når jeg installerte win98. Det krasjet når driverne skulle legges inn. Måtte slå av DOS-driverne på lydkortet, som sjelden blir brukt uansett, ettersom de fikk en delingsfeil med Raid controller driverne. Etter dette fungerte maskinen som den skulle. Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg kan jo alltids håpe. blu ps, ta også en titt på http://www.abit-usa.com/ der finner du et pdf dokument om KG7 og XP http://ftp2.abit.com.tw/download/manual/en...glish/winxp.pdf Lenke til kommentar
ITpro Skrevet 26. november 2001 Forfatter Del Skrevet 26. november 2001 Jeg har Creative Audigy, men det har jeg overhode ikke satt i maskinen ennå. Har kun skjermkort stående i maskinen og ingen andre PCI-kort. Lenke til kommentar
Rawen Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Heisann! Hadde et Abit hk med samme raid-kontrolleren i vår. Raid-kontrolleren er rett og slett ustabil!!! Prøvde alt mellom himmel og jord. Byttet hardware. Oppgraderte bios'er. Eneste som funket sånn noenlunde, men ikke bra, var å disable raid... Byttet hk til annen produsent (MSI) som benyttet annen raid kontroller (men samme chipsett), og da ble alt bra. Leste masse på nettet og fant ut jeg var ikke den eneste som hadde dette problemet. Jeg kjøpte 28 stk av disse hk'ene og fant ut at vel 35-40% av dem var ustabile... Jeg kjøper ikke Abit lengre :smile: Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Småstyr i starten med mitt KT7A også. Bestiller mest sansynelig et KR7A-RAID i morra. Er fast bevisst på at det er dårlig valg av hardware eller uerfarne installatører som utgjør feilene. *Abit-fan* Lenke til kommentar
ITpro Skrevet 27. november 2001 Forfatter Del Skrevet 27. november 2001 Hva er forskjellen på KR7A-RAID og KG7-RAID? Kan finne det ut selv, men ser ut som du har *erfaring* i tillegg. Bør jeg bytte til førstnevnte kort? Lenke til kommentar
otolo Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 Forskjellen på KR7A og KG7 er brikkesettet som er er benyttet. Mens KG7 bruker en kombinasjon av AMDs 761 brikke og VIAs 686B brikke, bruker KR7A VIAs KT266A brikkesett. Dette brikkesettet er en forbedring av KT266 brikkesettet, og har fått svært god kritikk for ytelsen. Ellers er kortene så og si identiske, bortsett fra at RAID kontrolleren på KR7A er en nyere modell. Produsenten av RAID kontrolleren er den samme som på KG7. Den store forskjellen mellom kortene er med andre ord brikkesettet som gir litt mer ytelse, men ikke nok til at det er verdt en oppgradering. Uansett vil det nok ikke løse problemet ditt. Det er problemer med installering av drivere til RAID, kontrolleren, men dersom du installerer dem i riktig rekkefølge skal det ikke være noe problem. Har selv kortet, og mitt går som en kanon (har kjørt XP med ABIT KG7-RAID i 2 mnd). Hadde noen problemer i begynnelsen med RAID kontrolleren :smile: Men det ordnet seg etter en del fikling. Lenke til kommentar
Ceramic Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 hei der. Synes det høres ut som ustabilt hovedkort. Har selv vært heldig med mine Abit hovedkort (kjører KT7A-RAID nå), men jeg kjenner flere som har vært nødt til å bytte inn flere ganger. Feilprosenten på Abit er så stor at de falt ut av AMD's godkjenningsliste for en stund tilbake. Jeg kjenner også pc-byggere som har gått helt bort fra Abit av samme grunn. Selv kommer jeg til å prøve et annet merke neste gang. Begynner å gå lei av kontinuerlig tweaking. Skal se om det faktisk er noe der ute som rett og slett bare virker :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå