mhagen3 Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Hei! Holder på å rydde på harddiskene mine. Noen hundre gigabyte som flyttes frem-tilbake mellom 3-4 (interne/eksterne) harddisker. Siden arbeidet er rimelig tidskrevende, går jeg gjerne vekk fra pc'en mens den jobber (går og legger meg... ) Når jeg kommer tilbake, har pc'en 90% av gangenet låst seg. Kan låse seg under annet arbeid også. Feilsøking: - Har forsøkt med åpent kabinett og fult trøkk på alle vifter (varme) Specs: Se under "min personlige profil" Noen som har forslag til hvordan jeg kan feilsøke denne? Eventuel, finnes det en feilsøkingsguide for div. hardwareproblemer? På forhånd takk! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Ja min egen feilsøkingsliste: Sjekkliste for ustabil maskin: (dette er en generell liste, hopp over det som er uvesentlig) * Er CPUen varm? * Er skjermkortet varmt? * Levérer strømforsyningen nok strøm? * Er maskinen overklokket? * Er alle kabler riktig tilkoblet? * Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt? * Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS? Om du bruker windows: * Har du drivere til komponentene? * Har du antivirus, antispyware og brannmur? * Er maskinen ryddig? Når ble den sist formatért? * Har du fjernet cookies og temp.-filer? Hvilken strømforsyning har du? Endret 15. juli 2005 av efikkan Lenke til kommentar
mhagen3 Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Hei efikkan og takk for svar! - CPU kan ligge opp mot 55grader. Er stort sette nede på 40-tallet. - Skjermkortet er ikke varm (har egen viftet, og belastes egentlig ikke noe da jeg for det meste driver med surfing og skrivebordsfunksjoner) - Strømforsyning* - Overklokking: Ikke for øyeblikket, men det var meningen... (få den stabil først...) - Kabler riktig tilkoblet: Så vidt jeg vet. Hva ville vært typiske feil? - Ser ingen fysiske skader, men har herjet rimelig mye i kabinettet. Mye støyisolering og greier... - Bios er oppdatert (tror ikke de lager så mye nytt til dette hovedkortet lengre) - Drivere / komponenter: Her er det noe bugs. Har tre utropstegn i enhetsbehandlingen: @- printeren - ikke funnet sp2kompatible drivere ennå @- Masselagringskontroller (!) @- Ressurs på hovedkortet (!!!) - antivirus, spyware og brannmur. Har alt oppe, men får ikke kjørt en full virus-scanning pga ustabiliteten (fryser før den er ferdig) - Siste installasjon: Under 6 mnd siden. Kjørte full pakke med formatering og alt pga ustabilitet og ENORMT lang oppstartstid. Ble bedre etter dette (ihvertfall oppstartstiden). - Coockies / temps: Nei, ikke fjernet det. Kan disse gi slik ustabilitet *STRØMFORSYNING: Har en 250W strømforsyning (chieftec - fulgte kabinettet). Begynner å bli mistenksom til denne... Har vel egentlig ganske mye tilkoble her. Eksempelvis satt inn forgreiningsledninger for å få strøm til alle IDE-enhetene.... Hvordan regner jeg ut ca hvor mye strøm komponentene kan maks kan trekke? - Prosessor: AMD XP 2800 (eller 2500 - husker ikke helt hva valget falt på) - Skjermkort: - Harddisker: Seagate 80GB, Maxtor 300GB, Seagate 400GB (alt 7200rpm) - Optisk: Plexwriter 16/10/40A CD-RW - Viftestyring (se bildet). Egentlig bare tull, da den ikke regulerer viftehastigheten, men bare slår dem AV / PÅ (kanskje det mest irriterende den kunne gjort!). Ikke noe særlig tilkoblet den. Står der mest for å fylle igjen froten på pc'en. Hva tror du? Endret 17. juli 2005 av mhagen3 Lenke til kommentar
mhagen3 Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Og her var et bilde av frontdekselet... Endret 17. juli 2005 av mhagen3 Lenke til kommentar
mhagen3 Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Og her er strømforsyningen Lenke til kommentar
mhagen3 Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Byttet strømforsyning og nå virker det gitt!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå