Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

broadband router for xDSL/cable modem

Anbefalte innlegg

Hallo. jeg og broren min har en "broadband router for xDSL/cable modem" det står også "ST lab" på esken. vi begge liker å spille cs, men vi kan ikke være inne på samme server og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Noen som har ett forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange porter er det på ruteren?

Har dere bredbånd via kabel eller tele-linja?

Hvilken ISp har dere?

Jeg vet at UPC/Chello og bredbånd via kabel fra Telenor ikke alltid er satt opp sånt at man kan dele linja sånn helt uten videre.

Uten videre vil jeg foreslå å kjøpe en billig switch og koble den til ruteren og pc'ene til switchen.

Uansett vil utgående Ip-adresse fra ruteren være lik for begge pc'ene da det er ruterens Ip-adresse serveren ser. De i switchen er bare interne adresser. Mest sannsynlig i 192- eller 10-serien. Hvor vidt spill-serveren ikke godtar to oppkoblinger fra samme Ip har jeg ingen peiling på. Det får eventuelt noen mer lærde enn meg svare deg på.

Lenke til kommentar
192.168.1.1 tror jeg. hvis ikke det er noe annet

Det er nok adressen som ruteren har i nettverket med pc'n din. Ruteren har en annen en som den får fra Lyse.

Finn en side som logger og viser ip-adressen din. den adressen er det som Lyse har tildelt ruteren din akkurat nå.

At dere ikke får spilt samtidig har kanskje med servern og dens behandling av to fra samme ip, men det erjeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Alt som begynner på for eksempel 192. eller 10. er interne "frie" ip-adresser som kun skal benyttes til internt nettverk. Ruteren/modemet ditt skal ha tildelt en egen adresse fra Lyse som IKKE er en fri intern ip-adresse.

Hos meg feks deler NGT-ruteren ut 10.-adresser, mens den trådløse dLink-ruteren min starter i 192.-serien.

Ip-adressen som NGT-ruteren får tildelt starter på 80., og er en lisensiert ip-adresse. Med andre ord har NGT alle adresser i en hvis ip-range som de har betalt for og som de disponerer.

Den ip-adressen NGT-ruteren får fra NGT er den som blant annet blir registrert her på HW-forumet når jeg legger inn innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...