B4stian Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Ja, skrev "kjøp" for vet ikke om jeg skal kjøpe det nå, men tenker å se på mulighetene. Jeg skal da mest sannsynlig ha Intel, selvom AMD frister også. Jeg _skal_ ha pci-e og vga-kortet skal være 7800 tenker jeg Er nesten blank på hk så trenger hjelp. Hvilken sokkel lønner seg? Er det en dårlig tid å kjøpe på? Lenke til kommentar
eplee Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Hvis du skal kjøpe nå, kjøp amd @ socket 939! f.ex: *3700+ San diego *Asus A8N-SLI Premium / DFI LANPARTY nF4 SLI-DR ( spørs om du vil ha stille eller overklokke vennelig data! ) *Corsair TWINX1024-3200XL *7800 GTX *Hiper Strømforsyning ATX 580W *Western Digital Raptor 74GB *Western Digital Caviar 200GB SATA2 Du sa ikke noe pris så jeg skrev noe som drar skjermkortet du nevnte fult ut! Det er jo selvfølgelig alltid noe "nytt" som kommer . Hvis du kan vente kan du jo vente på Amd sin ny socket, m2.. men jeg er ikke sikker på når den kommer... Men hvis man blir sittende og vente på nye ting så får man seg aldri data! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Ja, skrev "kjøp" for vet ikke om jeg skal kjøpe det nå, men tenker å se på mulighetene. Jeg skal da mest sannsynlig ha Intel, selvom AMD frister også. Jeg _skal_ ha pci-e og vga-kortet skal være 7800 tenker jeg Er nesten blank på hk så trenger hjelp. Hvilken sokkel lønner seg? Er det en dårlig tid å kjøpe på? Du bør jo kanskje få med hvor mye penger du har tenkt til å bruke på dette. Ellers blir det jo vanskelig å hjelpe deg. Siden du skal ha et Geforce 7800 regner jeg med at du spiller mye. Da er det jo ingen tvil om at det er AMD du bør gå for. eplee:Trådstarter spør om hjelp til cpu,skjermkort og hovedkort. Ikke en hel pc. Endret 16. juli 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Authority Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Tja, du står ovenfor flere valg og muligheter i fremtiden: enkelt eller dobbeltkjerneprosessor? Jeg ville gått for dobbeltkjerne. Ytelsen er p.t. dårligere i spill, men i fremtiden kommer nok spillprodusenter til å kunne nyttigjøre seg begge kjernene. Amd eller Intel? Disse scorer relativt likt sett under ett. Amd utmerker seg på enkelte områder, Intel på andre. Sett under ett er nok AMD det beste kjøpet pr. i dag. Når det gjelder sokkel, må du først finne ut hvilken prosessor du egentlig vil ha. da kommer sokkelen av seg selv. Dersom det stemmer som nevnt over kan det nok lønne seg å vente til neste generasjon sokkel fra AMD dersom det er denne prosessoren du ønsker. Når det gjelder Skjermkort bør du gå for et pci-e skjermkort. nvidia har p.t. det beste skjermkortet i 7800, men alle går bare å venter på hva ati skal komme med. Hvis du tenker på SLI er dette fryktelig dyrt, i det du kommer dithen at det blir aktuellt for deg å anskaffe skjermkort nr. 2 har det sannsynligvis kommet nyere og bedre skjermkort med 2 kjerner på samme kort. Det er også kanskje verdt å vente på ATI sin 2-kortsløsning, da denne ventes å være billigere enn nvidia sin, samt at man ikke behøver 2 identiske skjermkort, men kan bruke forskjellige modeller. Og angående hovedkort: Finn ut hvilken prosessor du vil ha, ta hensyn til hva skjermkortet trenger, finn ut hvilke finesser du har bruk for, og velg hovedkort ut i fra dette. Prøv gjerne å finne et hovedkort som har de siste chipsetene da disse er letter å utvide med nyere teknologi i fremtiden. Når det gjelder merker foretrekker jeg personlig ASUS for sine mange muligheter på kortet, pluss at jeg aldri har hatt problemer med disse hovedkortene. Det har jeg derimot at med ABit sine. Et tips er å skaffe seg et hovedkort som tar S-ATA2 standarden, og gjerne også RAID. Kjøp 2 små hardisker i stedet for 1 stor og sett dem i RAID0. Dette gir mye mye bedre ytelse. (teoretisk 600 mb/s for S-ATA2), og harddiskytelse er noe du faktisk merker både i oppstarten og ved oppstart av nye programmer. Det er faktisk også rimeligere dersom du tenker på å kjøpe de største harddiskene. Om det er lurt å kjøpe nå eller ikke er vanskelig å si. Som nevnt er det enkelte teknologier det kan lønne seg å vente på, men man treffer skjelden et tidspunkt i utviklingen der 'alle har kommet like langt' og man kan kjøpe drømmesystemet der og da. Som nevnt over kommer det hele tiden så mye nytt på markedet at skal man vente på det siste får man aldri maskin. Lenke til kommentar
eplee Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 åå da er det bare å ta bort det han ikke skal ha - - Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 Okei... etter å ha lest her tror jeg at jeg venter til Ati får lansert sin løsning og ser hva som lønner seg for min del. To 7800 tror jeg jeg aldri vil få utnyttet fullt ut uansett, så det holder med et. Ang. cpu'en vet jeg at AMD lønner seg for meg som spiller en god del (BF2 og CS/CS:S), men kanskje avvente litt med tanke på X2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå