Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne ut om noen snylter på mitt WLAN?

Anbefalte innlegg

I det siste har internett blitt utrolig tregt. Ping i feks BF2 har steget fra 70-80 til 120 på samme servere. Hastigheten på selve surfingen er også merkbart dårligere. Jeg prøvede å enable WPA kryptering, men det ble bare verre. Signalet til trådløsrouteren er på max. I interfacet til routeren er det en funksjon der jeg kan sjekke "active clients", dvs en oversikt over MAC adresser på de kortene som er logget på nettverket. Der er det bare en som dukker opp og det er min. Og jeg har enablet MAC-filtrering (altså må legge inn MAC-adresser som har lov til å logge på mitt WLAN). Internett tilkoblingen er en std Telenor 704/128. Hvordan kan jeg finne ut om andre snylter på min tilkobling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis det er bare en adresse i MAC- adresselista, er det trolig ikke flere på nettet. Med MAC- filtrering på er du rimelig godt beskyttet, det vil si at gjester som er ubudne må ha en god del kunnskaper for å elge seg innpå. Tror ikke kunnskapsrike brukere gidder å bruke tid på en 704/128- forbindelse- det blir for tregt til at det er noe å satse på.. Se litt etter andre feilkilder, forsøk å flytte på routeren, for eksempel. Hva med å skifte key? Da må vedkommende starte på nytt igjen, og det å finne keyen tar litt tid. WPA- kryptering skal ikke gjøre forbindelsen nevneverdig tregere.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...