Gå til innhold

Finnes det brannsikre kabinetter?

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-07-30 09:54, Anders Leipsland skrev:

(...)Derimot så er det sikkert veldig mange servere som står i brannsikre rom.

Tror nok de fleste seriøse firmaer med server satser mer på denne løsningen. Når jeg jobbet bitte litt hos et (stoort) firma i Oslo så jeg en kjekk løsning som de hadde på serverrommet.

Tre store gasstanker sto plassert utenfor serverrommet, som var koblet til rommet. De inneholdt en gass som visst nok fjernet alt oksygenet fra rommet (Hvis brannalarmen gikk..) som vil slukke en brann (men samtidig drepe eventuelle mennesker der også)

Greit, så skal jeg legge til at de hadde massivt alarmsystem der inne ble blinkende strober og sånt som advarte hvis gassen ble sprøytet inn..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-30 18:00, Corn skrev:

Tre store gasstanker sto plassert utenfor serverrommet, som var koblet til rommet. De inneholdt en gass som visst nok fjernet
alt
oksygenet fra rommet (Hvis brannalarmen gikk..) som vil slukke en brann (men samtidig drepe eventuelle mennesker der også)

Fancy løsning :smile: men om ikke gassen er dødelig i seg selv så vil du jo overleve ganske lenge uten oksygen da.

Lenke til kommentar

Jeg husker å ha sett et server kabenitt (rack) som hadde innebygd brannsikring som blant annet bestod av varmesensor og en mekanisme som brukte flytende ettellerannet (husker ikke hva) som ble sprutet ut i kabinettet i gassform ved en eventuell brann. Men det var svært. Sånn type 2x1,5 meter eller noe.

Lenke til kommentar

Det som var vanlig før het Halon, en gass som meget effektivt stoppet brann. Den var ellers ganske ufarlig i første omgang, men så fant man jo ut dette med Ozonlaget, og dermed ble den forbudt. CO2 (karbondioksid) er jo en annen mulighet, ble f.eks mye brukt i maskinrom på båter. Men den gassen er faktisk dødelig i stor konsentrasjon. Vann eller pulver funker ikke så bra, da blir jo maskinene ødelagt av det hvis ikke brannen gjør det. Antar at det som brukes nå er en erstatning for Halon. Søk på "Halon +substitute" på Google.

Edit: slik gass fjerner ikke oksygen, det er ikke derfor den stopper brannen.

[ Denne Melding var redigert av: hårek på 2002-07-30 20:25 ]

Lenke til kommentar

Det er vell ikke ulovlig å bruke halon da. Man får bare ikke produsert brannslukningsutstyr som benytter seg av halon lenger. Man får heller ikke fyllt på disse igjen. Men har man et brannslukningsapparat som inneholder halon stående har man fullt rett til å bruke det.

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste seriøse firmaer med server satser mer på denne løsningen. Når jeg jobbet bitte litt hos et (stoort) firma i Oslo så jeg en kjekk løsning som de hadde på serverrommet.

Tre store gasstanker sto plassert utenfor serverrommet, som var koblet til rommet. De inneholdt en gass som visst nok fjernet alt oksygenet fra rommet (Hvis brannalarmen gikk..) som vil slukke en brann (men samtidig drepe eventuelle mennesker der også)

Greit, så skal jeg legge til at de hadde massivt alarmsystem der inne ble blinkende strober og sånt som advarte hvis gassen ble sprøytet inn..

Gassen er Halon-gass. Er ikke kjemiker og kan ikke alle detaljene, men det som skjer er en kjemisk reaksjon som gjør at alt oksygen "forsvinner". Levende organismer dør ikke øyeblikkelig, men det anbefales å løpe ut.

Vi har dette systemet hos oss på Rikstrygdeverket, og det fungerer slik:

Vi har 2 uavhengige brannkretser med 2 forskjellige sirener. Den ene har ringe-lyd, den andre er sirene. Uavhengig av hvem av de to kretsene som utløses først, så er har man 60 sekunder på seg etter at den andre kretsen løses ut før gassen blir løst ut.

Dette er ikke noe som skjer sakte og rolig, som et "snikende ullteppe", men mer som en ballong som sprekker. Det er et høyt smell som høres når disse beholderne med gass utløses. For flere år tilbake ble en av disse beholderne utløst ved en feiltakelse hos oss, men rommene hvor alt serverutstyret står hos oss er relativt store, slik at det ble forholdsvis lite gass som ble utløst iforhold til rom-volumet. Mener at dette også skjedde på kvelden eller i en helg, slik at det ikke var mennesker på jobb akkurat da. Ingen skade skjedde og vi fikk etterfyllt den ene tanken som ble utløst.

Halon-systemet vi har hos oss har vi på dispensasjon fordi det er forbudt å ny-installere slike systemer. I praksis betyr dette at det er lovlig å ha slike systemer, men skulle et slikt system bli utløst er man nødt til å skaffe seg et nytt sluknings-system som ikke bruker Halon-gass.

Lurer på om det er 3M som har lagd et system som benytter seg av vann, hvor vannet blir forstøvet til et så fint "pulver" at det på denne måten kveler en eventuell brann, men uten at det kortslutter de data-systemene som er tilstede. Dette er noe jeg bare har fått referert av en IBM-tekniker, så mer detaljer enn det har jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er et generelt forbud mot fortsatt bruk av halon men eksisterende anlegg kan fortsatt brukes der brann er særlig kritisk, eks. fly og borerigger. Det finnes flere produkter som kan erstatte halon, et av disse er Inergen. Problemet med Inergen er at det trengs mye større gassbeholdere for å ivareta samme brannsikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...