Arghhhh Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Hvilken netthandel er den beste om jeg skal kjøpe meg xp home edition? Så lurer eg også på hva forskjellen på disse to produktene er: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=52994 og http://www.cray.no/catalog/product_info.php?products_id=5619 På forhånd takk Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 kven som har billigast XP home versjon er nok prisguiden ein god plass å sjekke ut. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21457 Forskjellen på dei to produkta er at MPX sin XP home er ein retail versjon av Windows Lite (uten windows mediaplayer) Mens den andre er ein OEM versjon som berre kan selgast med anna hardware (ny maskin) Forklaringa på prisforskjellen er at ved ein retailversjon har MS supporten på produktet, mens ved OEM så skal PC-selgaren ha supporten. Lenke til kommentar
Arghhhh Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Okey takk, men er det gale om det er pc-selgeren som har produktet da? :S Men visst eg kjøper den billigste kan eg da bruke den om eg skal formatere denne pc'en? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Akkurat det spørsmålet lurer eg eigentel på også. Derfor trur eg det går minst 1000 OEM-lisenser for kvar retail. Bruken av desse to versjonene er identisk så det er ikkje forskjell der. (men prisen er vesentleg) Endret 15. juli 2005 av Jankee Lenke til kommentar
Arghhhh Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Hehe merkelige greie da. Så skal det gå an å bruke den billege versjonen uten å kjøpe ny pc.. Litt forvirra her Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 OEM kan kun selges sammen med komplett/delvis komplett PC hvis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Harddisk eller cpu eller hk skal vere nok å få kjøpt OEM-versjonene med, ein IDE-kabel eller ein cd-spindel er vel litt verre. Lenke til kommentar
Arghhhh Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Okey har funne ut litt av kvert men lurer fremdeles på litt. På Komplett står det for eksempel: Produktet kan kun kjøpes sammen med et tredjeparts retail hardware produkt (ikke software og bulk produkt) som er en del av en PC slikt som f.eks kabinett, mus, harddisk, minnebrikke, skjerm, tastatur o.l Så om eg kjøper dette produktet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303200&cks=PRL kan eg da kjøpe ei råten mus til ein hundrings også spara eg ein tusings? Temmelig teit om det e sånn da, men ganske herlig Hehe. Edit: Om eg kjøpe OEM versjonen sammen med denne musa http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308111&cks=PRL går det bra? Endret 16. juli 2005 av Arghhhh Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 En retail mus (!) er egentlig nok til å få lov til å kjøpe OEM-lisens. Det innegår som en essensiell komponent for å få en PC til å fungere. Dette har vært diskutert mange ganger før på forumet. Lenke til kommentar
Arghhhh Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Kan du gi eit eksempel på ei billig retail mus på komplett For alle mus er vel ikkje retail er de? Endret 16. juli 2005 av Arghhhh Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Så og si alle mus det ikke står OEM på, for da er du i samme situasjon som med XP OEM, varen er beregnet å kjøpes sammen med et retail/mer utfyllende produkt. Men hvis du først skal slenge på noe ved siden av, hvorfor velge noe billig dritt? Du får en god Logitech/Microsoft-mus til rett over 200,- Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 bare idioter som kjøper windows da. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Og så treng ingen poste kommentarer til DarkZhade sitt innlegg. Han har fått si straff og viss det blir forsatt på kan andre få likande straff. Det er OT i denne tråden og det bryter mot retningslinjene på fleire punkt. Lenke til kommentar
Arghhhh Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Okey tusen takk for all hjelp Playmofetish og Jankee. Ett aller siste spørsmål no. Korleis bestilla eg de to produktene i lag? Er det bare til å bestille eller må eg gjøre noko spesielt som å kontakt komplett å si i fra eller? Endret 16. juli 2005 av Arghhhh Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 For å gjenta bestemmelsene nok en gang: Windows OEM: Lisensen må kjøpes sammen med en komponent (i retailform) som er nødvendig for at en PC skal fungere. Harddisk, skjermkort, CPU, RAM, mus, tastatur, sannsynligvis også skjerm. Noen ting blir jo litt i grenseland. Microsoft Office OEM: Lisensen kan kun kjøpes sammen med en hel PC, stasjonær eller bærbar. Enkelte mus og tastatur i OEM-form er også egentlig kun tiltenkt å kjøpes sammen med f.eks en hel PC, men der er det mer flytende grenser for hva butikkene praktiserer. Microsoft er ihvertfall en del strengere på disse kravene enn forskjellige produsenter av tastatur/mus og lignende. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Kjøp for all del OEM i lag med ein harddisk om du har behov for det, eller det billigaste du finn innan CPU, RAM, harddisk eller mus\tastatur om det er lov. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Ett aller siste spørsmål no. Korleis bestilla eg de to produktene i lag? Er det bare til å bestille eller må eg gjøre noko spesielt som å kontakt komplett å si i fra eller? Det er berre å bestille det som ein hvilken som helst anna del (rett i handlevogna) Lenke til kommentar
Arghhhh Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 Hehehe okey herlig. Dette forumet e konge Lure på ka eg skulle gjort uten det Hehe. Takk for all hjelp alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå