Gå til innhold

"End-of-file" i Accelerated c++"-boka

Anbefalte innlegg

I en del eksempler i "Accelerated c++" skal man trykke "end-of-file" for å komme videre.. Står i boka at dette ofte er ctrl+d, eller noe.. Men får det ikke til å funke..

Bruker Dev c++... Og programmet kommer opp riktig i et dos-vindu.. men denne end-of-file får jeg ikke til..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ctrl-z pauser et program, det avslutter ikke noe program, og det sender heller ingen eof tegn.

Etter ctrl-z kan du prøve kommandoen fg, og programmet vil fortsette å kjøre i forgrunnen. Du kan også prøve bg, som også fortsetter programmet, men nå i bakgrunnen. Man kan så hente frem bakgrunnstasken til forgrunnen med fg igjen.

Lenke til kommentar

Fort gjort å sjekke:

#include <stdio.h>

int main(){
while (!feof(stdin)) getchar();
puts("EOF received!");
return 0;
}

Hos meg (linux) så sender ikke ctrl-z eof. Det ville også være meningsløst ettersom man med ctrl-z ikke ønsker å avslutte noe program, og signalisere slutt på input. Man ønsker bare å pause programmet.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Fort gjort å sjekke:

#include <stdio.h>

int main(){
while (!feof(stdin)) getchar();
puts("EOF received!");
return 0;
}

Hos meg (linux) så sender ikke ctrl-z eof. Det ville også være meningsløst ettersom man med ctrl-z ikke ønsker å avslutte noe program, og signalisere slutt på input. Man ønsker bare å pause programmet.

kan skrive under på det samme. linuxen her sender heller ikke EOF ved ^Z, men heller (som du sier) suspend. eof er ^D og interrupt er ^C (som vi alle vet). men på windows så er iallefall ^Z EOF og kanskje også ^D men det har jeg ikke testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...