Gå til innhold

Arbiedsserver på n00b-nivå...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er helt helt ny, er kanskje ikke det å bygge seg en server det første du bør tenke på. For det første er det dyrt, og for det andre der det å sette opp en server riktig ikke noe man leser seg til på en dag. Som jeg ser det trenger du en Windows Server versjon samt en Exchange server, og disse er ikke billige. Hardware du trenger er en middels stor PC på ca 2 ghz og 100 gb hd. Bør har minst 512 mb ram.

Men det finnes alternativer. Dersom du har 2 hjemmepc'er koble dem sammen i med en enkel switch til 500 kroner, opprett en 'arbeidsgruppe' og del ut harddiskene mellom pc'ene. Dette gjør du enkelt ved å bruke wizarden 'sett opp et hjemmenettverk' i windows xp under tilkoblinger. Denne tar også hensyn til om du har internett kun koblet til en maskin og skal dele denne, eller om du har internett-router.

Angående synkronisering av e-post: Dersom du går på kontoppsettet i Outlook og velger avansert, finner du en avkryssingsboks for 'La meldingen ligge igjen på serveren'. Dersom du krysser av denne i boksen som står fast på internett (hjemmepc'en) og ikke krysser av denne på den bærbare vil du få en kopi av alle e-postene til begge steder. Det er ikke synkronisert, men nesten.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Er alternativer til windows.

Linux eller *BSD har distroer/utgivelser som egner seg for serverbruk.

Du kan jo kikke på distroen Debian hvis du skal ha en dedikert server og ønsker å lære litt.

www.linuxguiden.no har litt info om distroer, linux og programvare for serverbruk.

Da lærer du samtidig noe nytt, samtidig som du får benyttet eldre/rimeligere maskinvare.

Lenke til kommentar
Linux eller *BSD har distroer/utgivelser som egner seg for serverbruk.
Ja, jeg glemte å skrive det. ClarkConnect er Linux basert og lettere å installere/konfigurere enn noen Win* IMO.

SME Server er et lignende produkt.

Min første Linux-erfaring var med CC, og det fungerte bedre fra installasjonen var ferdig enn noen Windows-utgave jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...