Gå til innhold

FF på panelet


mtarzan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da svært til tullprat her.

 

"FF" er en heksadesimal kode for "255". Displayet er to syvsegments LED-display som skal gi en feilkode eller "alt OK"-kode. Normalt er "FF" koden for "alt er OK", eller "Funker Fett" som eucalor sier. For de nøyaktige betegnelsene så kan du sjekke manualen til hovedkortet ditt. Der skal det stå en tabell med forklaring på de forskjellige kodene.

Lenke til kommentar

Får du bilde på skjermen? hvis ikke har du problemer med skjermkortet. Sjekk at det sitter skikkelig i, og at alle ledninger er riktig tilkoblet. Eventuellt hiv det og kjøp et nytt.

 

Gå så inn i BIOS'en din ved å trykke 'del' knappen ved oppstart. Deretter velger du 'restore safe settings' og restarter. Kommer du ikke inn i biosen din, er det hovedkortet som er blåsst. hiv og kjøp nytt.

 

Dersom maskinen starter fint da, er det du som har tullet for mye i biosen, og du får begynne å justere på nytt. Dersom den ikke fungerer fint, har du et større problem. Gå systematisk igjennom kassen din og sjekk at alle kontakter sitter som de skal, at prosessoren sitter skikkelig i, at prosessorviften fungerer og at skjermkortviften fungerer. Dersom du har mange enheter installert, kan du prøve å fjerne alle, og sette inn en og en og finne ut hvilken som feiler.

 

Det kan også være et driverproblem med windows (symptom: du får xp-skermen opp, men kommer ikke lengre, eller du får en plutslig blåskjerm som blir svart og maskinen starter på nytt). Installer windows på nytt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Får du bilde på skjermen? hvis ikke har du problemer med skjermkortet. Sjekk at det sitter skikkelig i, og at alle ledninger er riktig tilkoblet. Eventuellt hiv det og kjøp et nytt.

 

Gå så inn i BIOS'en din ved å trykke 'del' knappen ved oppstart. Deretter velger du 'restore safe settings' og restarter. Kommer du ikke inn i biosen din, er det hovedkortet som er blåsst. hiv og kjøp nytt.

 

Dersom maskinen starter fint da, er det du som har tullet for mye i biosen, og du får begynne å justere på nytt. Dersom den ikke fungerer fint, har du et større problem. Gå systematisk igjennom kassen din og sjekk at alle kontakter sitter som de skal, at prosessoren sitter skikkelig i, at prosessorviften fungerer og at skjermkortviften fungerer. Dersom du har mange enheter installert, kan du prøve å fjerne alle, og sette inn en og en og finne ut hvilken som feiler.

 

Det kan også være et driverproblem med windows (symptom: du får xp-skermen opp, men kommer ikke lengre, eller du får en plutslig blåskjerm som blir svart og maskinen starter på nytt). Installer windows på nytt.

 

Lykke til.

Hvordan i all verdens navn og rike kan du tørre å si at "hvis du ikke kommer inn i BIOS, er det hk som er def. Hiv og kjøp nytt"?

 

Vet du i det hele tatt hva du prater om? Dette er ett forum som er ment å for å gi råd og hjelp / feedback til andre undrende forumbrukere, ikke få slike svar!

 

Hvis PCen ikke starter, hiv den, kjøp nytt... Evt. sjekk om strømkabelen sitter i?

Hvis en bil ikke starter, og det er tomt for bensin, skal en da hive den og kjøpe ny bil?

 

Til trådstarter, jeg ville plukket ut alle komponentene med unntak av de du absolutt må ha (en brikke RAM og ett skjermkort.) Så kan du supplere med evt. andre RAM-brikkene, satt i en harddisk, tilleggskort o.l. Slik kan du eliminere feil

 

Vedr. BIOS, er det også som regel en jumper som kortslutter kretsen slik at BIOS resetter seg selv. Les i manual for fremgangsmåte og/eller plassering av jumperen.

Lenke til kommentar
Hvilket panel? :roll:

Sikkert noe tilsvarende dette:

led-buttons.jpg

 

Trådstarter: Det kan også lønne seg å prøve å ta ut de siste komponentene også for så å sette de inn igjen. Jeg har opplevd at rambrikker eller CPU'er bare behøver å taes ut og settes inn igjen for å funke. Årsaken kan f.eks være at pinnene ikke fikk skikkelig kontakt første gangen man prøvde.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvordan i all verdens navn og rike kan du tørre å si at "hvis du ikke kommer inn i BIOS, er det hk som er def. Hiv og kjøp nytt"?

 

Vet du i det hele tatt hva du prater om? Dette er ett forum som er ment å for å gi råd og hjelp / feedback til andre undrende forumbrukere, ikke få slike svar!

Nå vet jeg ikke med deg, men jeg har holdt på med reprasjon og programmering av pc'er i over 20 år, så kanskje det er slik at jeg vet hva jeg driver med?

 

Dersom man ikke en gang kommer inn i biosen sin når skjermkort og ram er på plass og sjekket ut, og man ikke en gang får opp en feilmelding som sier noe sånt som 'cmos checksum error', ja så er det noe som er i veien med hovedkortet. Det er billigere å kjøpe nytt hovedkort enn å få det reparert, såfremt man ikke er elektronikkekspert selv, så derfor er det bare å hive det. Jeg har selv plagdes med et defekt hovedkort i flere uker for så å bare måtte kassere dette, så jeg vet hva jeg snakker om. Faktis prøver jeg å spare trådstarter for dette.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke med deg, men jeg har holdt på med reprasjon og programmering av pc'er i over 20 år, så kanskje det er slik at jeg vet hva jeg driver med?

 

Dersom man ikke en gang kommer inn i biosen sin når skjermkort og ram er på plass og sjekket ut, og man ikke en gang får opp en feilmelding som sier noe sånt som 'cmos checksum error', ja så er det noe som er i veien med hovedkortet. Det er billigere å kjøpe nytt hovedkort enn å få det reparert, såfremt man ikke er elektronikkekspert selv, så derfor er det bare å hive det. Jeg har selv plagdes med et defekt hovedkort i flere uker for så å bare måtte kassere dette, så jeg vet hva jeg snakker om. Faktis prøver jeg å spare trådstarter for dette.

Eller det kunne vært f.eks prosessor som ikke er kompatibel med hovedkort.

Dette er spesiellt på de billigere hovedkort som er beregnet på Celeron pc.

Da kommer du heller ikke inn i bios, Det kommer bare 3 pip fra hovedkort høytaller.

 

Så jeg håper ikke du har hivd så mange hovedkort i dine 20 år med pc.

 

Jeg ville faktisk prøvd litt kryssbytte før jeg i det hele tatt hiver noen komponenter.

Så, Authority. Du kan gjerne hive de hit neste gang.

Lenke til kommentar
Jeg ville faktisk prøvd litt kryssbytte før jeg i det hele tatt hiver noen komponenter.

Så, Authority. Du kan gjerne hive de hit neste gang.

Gjerne. De hovedkortene jeg gir opp ER fucket. Og det er ikke 'feil cpu' eller 'cmos blanking' som er problemet. De er grundig tested med flere forskjellige komponenter over lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...