Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva skal jeg skrive særemne om? (3. allmenn)

Anbefalte innlegg

Hei,

Til neste år begynner jeg i 3. klasse på allmenn. Da skal vi skrive særemne, og vi skal egentlig lese primærlitteraturen vår nå i sommerferien. Men jeg aner ikke hva jeg skal skrive om! Det skal være enten et litterært særemne, som tar for seg enten et tema eller en forfatter (lese tre bøker til temaet, eller tre bøker av forfatteren, eller to av forfatteren og trekke inn en tredje av en annen forfatter), eller det kan dreie seg om ukeblader eller tegneserier (da skal man lese ca. en årgang av noe og drøfte det på noe vis). Det skal være 15 eller 20 sider, tror jeg...

Noen som har lest noen bra norske bøker i det siste som egner seg bra til en slik oppgave? Noen som har skrevet et interessant særemne og kan dele konseptet med meg så jeg får litt inspirasjon? Trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vurdert å bruke "Språklige og typografiske forandringer ettersom emne og publikum forandrer seg". M.a.o. hvordan man uttrykker seg i forskjellige situasjoner som f.eks. reklamer, debatter, nyheter, populærliteratur, osv.

Jeg funderte også på et annet emne her i gårkveld, men har nå glemt hva det var :/

Lenke til kommentar

Det spørs egentlig på hvor moden du er. Dersom du virkelig ønsker å sitte igjen med noe etter denne særoppgaven, anbefaler jeg Hamsun. Markens Grøde er den av de beste bøker jeg har lest. I tillegg bør du få med deg 'Sult' og 'På gjengrodde stier'. Det er også skrevet biografier om Hamsun som kan være greie å ha under beltet.

Dersom dette virker for tungt for deg, eller du egentlig vil bli fort ferdig og glemme hele greia, bør du velge litt lettere emner som tegneserier eller Kjell Hallbings verk.

Uansett blir resultatet best dersom du finner et emne du føler du er interessert i eller noe du får utbytte av senere uansett.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg skrev om tegneserier.

Kakebit.

Hva var det du egentlig skrev om da? Tegneserier som medium? Tok du for deg noen konkret tegneserie?

Jeg har vurdert å bruke "Språklige og typografiske forandringer ettersom emne og publikum forandrer seg". M.a.o. hvordan man uttrykker seg i forskjellige situasjoner som f.eks. reklamer, debatter, nyheter, populærliteratur, osv.

Jeg funderte også på et annet emne her i gårkveld, men har nå glemt hva det var :/

Det var en god idé...

Skriv biografien min :thumbup: eller så er vist flåklypa gran prix og kjell aukrust populært. Det er vist også noen som skriver om språkhistorie og dialekter. Ibsen og lignende er også vanlig, men her kreves det litt mer innsats for å få en god karakter.

Hvem er biografien din om? (Eller mente du om deg?)

Lenke til kommentar
Hva var det du egentlig skrev om da? Tegneserier som medium? Tok du for deg noen konkret tegneserie?

Skrev litt om forskjellige typer tegneserier og hvordan tegnerene fikk frem poengene sine ved hjelp av grafikken. Hvilke grafisk hjelpemidler som bruktes til å nå frem til forskjellig publikum etc.

Stort sett teknisk bruk av grafikk jeg skrev om.

Det i sammenheng med tekst.

Tok bare for meg lett et par serier til eksempelbruk.

Lenke til kommentar

Det hørtes jo forsåvidt både interessant og ganske skrivbart ut for min del også.. Kanskje ta med litt historikk, hva slags tegneserier som ble laget før, hva slags humor de brukte, og hvordan de ble laget rent teknisk og se på endringene fram til i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...