Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp nettverk med homeplug - hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å sette opp nettverkstilgang til to PCer som står i forskjellige rom med homeplug (nettverk gjennom strømnettet).

Trenger jeg 2 sett med 2 stk homeplug-adaptere, eller holder det med 3stk adaptere?

"Sender1" til PC1 > "Mottaker1" til Switch

"Sender2" til PC2 > "Mottaker1" til Switch

eller må jeg gå for

"Sender1" til PC1 > "Mottaker1" til Switch

"Sender2" til PC2 > "Mottaker2" til Switch

Håper dere forstår hva jeg mener..

Tenker ikke på trådløst eller kablet..

På forhånd takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger kun 2. Home:Link adaptere med samme kryptering snakker sammen. Ergo trenger du ikke noen switch, da de to adapterene kan snakke sammen direkte.

Funker med adaptere på forskjelige kurser også, taper lite hastighet på det. Den største dreperen på hastighet jeg har vært borte i er skjøteledninger. Så koble adapterne direkte til veggen. Sikringskap er også som du sier en meget effektiv sperre ut av huset. (Vet ikke helt hvorfor, men aldri fått signal ut gjennom et sikringskap. Mellom kurser på samme skap går fint.)

Lenke til kommentar

Takk for svar, men det ser ut som om dere har missforstått meg litt...

Jeg legger nå ut tre tegninger som viser hvordan jeg har det og hvordan jeg ønsker å få det til..

Tegning 1 viser kablet nettverket med 2 stk homeplug koblet til, men disse har ikke noe tilkobling til resten av nettverket. Merk dere at det skal være to PCer som jeg ønsker å koble til med homeplug, og disse er i forskjellige rom. Med 2 stk. homeplug adaptere tror jeg ikke det vil fungere.

Tegning 1 (homeplug uten forbindelse)

Tegning 2 har jeg brukt 3 stk homeplug's. Det er her jeg stusser... Trenger jeg 3 for at de to andre adapterne skal koble seg på nettverket? Eller må det være 4?

Tegning 2 (3 stk homeplug)

Tegning 4 viser oppsett med 4 homeplug adaptere. Altså 2 sett. Disse settene koster omtrent 1000-lappen, men må jeg ha 2 sett? Eller går det fint med ett sett og én ekstra slik som tegning 2 viser?

Tegning 3 (4 homeplugs)

Beklager for at dette ble litt rotete..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...