Gå til innhold

Nytt objektiv ønskes til 350`n


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe meg et objektiv som er noe bedre enn kitlinsen (18-55) til 350`n.

Jeg tar mest innebilder av mennesker (særlig portrett av barn), noe ute og litt natur foto.

 

Har sett på flere ulike objekter, som f.eks disse:

Canon 17-85mm, 18-50 f.2,8, 18-125

Sigma 18-50 f 28-35, 18-125, 28-300

Tamron 18-200

 

 

Setter pris på do and don`ts - siden jeg har lite egne erfaringer om hva som er best egnet :)

 

Har du noen objektiver å anbefale i prisklassen 3.000kr til 350D?

Endret av dSRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker å kjøpe meg et objektiv som er noe bedre enn kitlinsen (18-55) til 350`n.

Jeg tar mest innebilder av mennesker (særlig portrett av barn), noe ute og litt natur foto.

 

Har sett på flere ulike objekter, som f.eks disse:

Canon 17-85mm, 18-50 f.2,8, 18-125

Sigma 18-50 f 28-35, 18-125, 28-300

Tamron 18-200

 

 

Setter pris på do and don`ts -  siden jeg har lite egne erfaringer om hva som er best egnet :)

 

Har du noen objektiver å anbefale i prisklassen 3.000kr til 350D?

Canon 17-85 er et godt valg. Kansje litt stort på den lille, men utmerkede kamerahuset. Men det blir sikkert en vanesak.

 

Objektivene med brennvidde 18-200 og 28-300 ville jeg utelukket. Har for dårlig skarphet. Min erfaring er at Sigma 28-200 er mye bedre. Den kommer også bedre ut i tester enn Canon sin 28-200, og er mindre og lettere. Minuset er at du får dårligere vidvinkel med 28mm.

 

Når det gjelder 18-125 objektivet så er vel det omtrent som Canon 18-55 i skarphet og skarphet som avtar på full tele.

 

Men hvis du kun printer ut 10x18 bilder, så er nok alle sammen bra.

Lenke til kommentar

Er natur dyre-, fugle- eller naturbilleder ? Til det første ska du gerne op på 200 mm mindst, til fugle gerne 300 mm og derover. de sidste ved jeg ikke noget om ...

 

Jeg har selv tamron 28-75 mm f: 2.8 der er nogenlunde i det prisleje. og til dyrebilleder Canon 70-300 USM IS der brugt kan fås til nogenlunde det samme.

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt 350D med Canon sin EF-S 17-85 IS en uke i fjellet.

Og denne kombinasjonen er meget god.

 

Hvis du med natur mener landskap og nærbilder, så er 17-85 er godt alternativ.

Er også bra til portrett, men der hadde litt mere tele vært å foretrekke.

 

 

Her er et par naturbilder tatt med kobinasjonen over:

 

IMG_0011a.jpg

 

IMG_0649.jpg

 

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill og Nydlige bilder, rogers!

Hvis du med natur mener landskap og nærbilder, så er 17-85 er godt alternativ.

Er også bra til portrett, men der hadde litt mere tele vært å foretrekke.

Ja, det er hovedsaklig bilder av barn innendørs jeg tar (80% kanskje), mens jeg tar noen bilder slik som du viser frem også.

Er det evt. andre objektiv enn 17-85 som er mer egnet tro :hmm:

Lenke til kommentar

Gitt prisrammen og bruksområde, har du vurdert en (evt to) fastobjektiver?

 

Du nevner portretter/barn samt "innendørs", og da vurderer jeg det dithen at det du har behov for er en lyssterk mellomlang tele, f.eks. 85/1.8 som vel er omtrent innenfor budsjettrammen din. 50/1.4 er også en mulighet, se diverse tidligere diskusjoner om brennvidder mht. portrettfotografi. En mellomlang tele som 85/1.8 kan evt suppleres med noe i normalområdet eller litt videre, f.eks. 20, 24, eller 28 mm på sikt om 85 oppleves for "trang" til en en del oppgaver.

 

Sigma 18-50/2.8 (OBS, det finnes ingen Canon 18-50/2.8 slik du nevner i første tråd, Canon har i tillegg til 17-85 17-40/4L og 16-35/2.8L, begge et stykke utenfor prisrammen din med priser på henholdsvis ca. 7k og 14k) er det mange som er fornøyd med som erstatter til 18-55, dette er bedre enn 18-55 både på skarphet og lysstyrke og koster ikke så alt for mye. riktignok er det delte meninger om dette objektivet, jeg for min del syns det virka litt i det skralleste laget (og lot dermed være å kjøpe det) men mange eiere virker fornøyde med sine. Til ditt bruksområde tror jeg dog jeg ville ha valgt fastobjektiv(er).

Lenke til kommentar
Ja, det er hovedsaklig bilder av barn innendørs jeg tar (80% kanskje), mens jeg tar noen bilder slik som du viser frem også.

Jeg støtter olemm i at du er best tjent med et lyssterkt objektiv når du primært tar innebilder av barn.

 

Hvis du allerede har kit linsen, så ville jeg supplert med en 85 f/1.8 gjerne i kombinasjon med 50 f/1.8 (900kr).

 

En kompis av meg har eksperimentert mye med 50 f/1.8 til innendørs foto.

Et veldig rimelig objektiv som gir bra resultater.

 

Du kan se noen av bildene på:

http://www.ulfmeister.com/gallery/view_alb...portrett&page=1

 

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...