Gå til innhold

Nippler for vannkjoling!

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt A kjope komplett vannkjoling, men blir helt braindead nar jeg ser pa utvalg av nippler. 1/4bsp..osv. ma man ha samme storrelse av nippler i hele *settet*?? :hmm:

og er det billigere a kjope komplette sett?? noen som annbefaler det mer enn a kjope *deler*? :hmm:

Blir nok en max pris pa 1500-2000kr.(tilsammen)

Kan noen forklare dette med nippler??

BTW: er i england sa beklager for at jeg ikke for skrevet de 3 siste bokstavene i alfabetet!

Takker for alle svar pa forhond! :thumbup::yes:

Endret av Man0war
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjengedimmensjoner:

1/8"BSP

1/8"BSPT

1/4"BSP

1/4"BSPT

1/4"NPT

3/8"BSP

3/8"BSPT

3/8"NPT

1/2"BSP

Dette er str. på gjengene (delen som skrus inn i blokk, radiator o.l)

Denne må da være samme str. som gjengene i blokken, radiatoren osv.

Nippelstørelser: (de mest brukte)

1/4"ID

5/16"ID

3/8"ID

1/2"ID

Dette er da størrelsen på "selve nippelen" (der slangen tres på)

Denne må da stemme med den indre diamereren på slangen (ID)

På noen nippler (hurtigkoblinger) må også den ytre diameteren på nippelen stemme med den slangen har. (siden disse tres inn i en kobling istedet for å tres utpå)

Håper du lærte noe av dette, og at jeg gjorde det forståelig..(legger ved bilde)

nippel_str.jpg

Du kan bruke slanger med forskjellig ID/OD i systemet, så lenge du bruker overganger..

(beklager masse leifer)

EDIT: La til bilde.

Endret av m3tro89
Lenke til kommentar

Kjøper du et komplett sett fra f.eks microplex.no får du med alt du trenger, det anbefales. Når du da senere trenger deler for å bygge ut, kan du bare se på hva slags deler det settet du kjøpte var satt sammen av, noe som gjør det mye enklere ved en senere anledning =)

Lenke til kommentar
Kjøper du et komplett sett fra f.eks microplex.no får du med alt du trenger, det anbefales. Når du da senere trenger deler for å bygge ut, kan du bare se på hva slags deler det settet du kjøpte var satt sammen av, noe som gjør det mye enklere ved en senere anledning =)

Jepp, det er også en grei løsning...

Men ikke kjøp sett som er av dårlig kvalitet *host Therminaltake RiskWater (BigWater) hark*

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :yes: Fikk mye mer oversikt m3tro! :thumbup: men hva er forskjellen pa gjengedimmensjoner og og *nippelstorrelsene*? si eks. 1/4"BSP er det *storrelsen* som slangen tres pa?

Tror kanskje at jeg gAr for et komplett sett siden det blir det forste. tror nok at jeg kjoper pA microplex, siden jeg har en liste over ting som skal kjopes der. SA noen annbefalinger? (Klikk her) som jeg har forstAtt sA jo storre Radiator man har jo lavere blir temperaturen/vannet? riktig? (btw skal IKKE ha Zalman settet. Hele settet skal vEre inne i kabinettet.)

Max pris ca. 2000kr +-

:thumbup:

Endret av Man0war
Lenke til kommentar
men hva er forskjellen pa gjengedimmensjoner og og *nippelstorrelsene*? si eks. 1/4"BSP er det *storrelsen* som slangen tres pa?

Som jeg sa over:

Gjengedimmensjonen (gjengene) skal skrus inn i radiator o.l...

De str =

Gjengedimmensjoner:

1/8"BSP

1/8"BSPT

1/4"BSP

1/4"BSPT

1/4"NPT

3/8"BSP

3/8"BSPT

3/8"NPT

1/2"BSP

Mens der slangen skal tres på =

Nippelstørelser: (de mest brukte)

1/4"ID

5/16"ID

3/8"ID

1/2"ID

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...