Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å sette opp et hjemmenettverk[LØST]

Anbefalte innlegg

Har jeg egentlig koblet et hjemmenettverk riktig når jeg kobler alle datamaskinene til en switch og switchen kobles til modemet?

Så prøver jeg å installere et hjemmenettverk på alle maskinene.

Når eg trykker på "vis datamaskiner i arbeidsgruppen", jobber maskinen 1/2min og det dukker opp et vindu:

"Mshome er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Listen over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig nå"

Lurer på hva jeg har gjort feil?Det er tre maskiner som kobler til en switch.

takk på forhånd.

Edit: Problemet er løst. Skaffet meg ny router og satte tilgang til alle maskinene via ip på norton antivirus brannmur.

Endret av anderenlee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, den var kjent..

Når dette hender på maskinen til modern, kjører jeg bare veiviser for nettverksinstallasjon, som ligger under start->tilbehør->kommunikasjon.

Sørg for at du setter arbeidsgruppe til det samme som de(n) andre maskinen(e)..

Regner med at du kjører XP på alle maskinene?

Om problemet skjer fra alle maskinene kjører du veiviseren fra de også.. Ellers velger du bare "fullfør, jeg trenger ikke kjøre veiviseren på flere maskiner" eller hva det nå står..

Håper du får det til.. :)

Lenke til kommentar

Ja jeg kjører xp på alle maskinene og har samme arbeidsgruppe hos alle.

Men jeg skjønner ikke det her" Maskinene er i samme arbeidsgruppe? Hvordan har du satt IP adresser, med DHCP?"

satt ip adresser? Hva mener du da?DHCP?

Jeg er ikke så flink med nettverk og slik så det kan hende du må forklare litt dypere.

Lenke til kommentar

Vanligvis vil arbeidsgruppen være "MSHOME", hvis du ikke har forandret det.

Jeg foreslår at du kjører "Veiviser for hjemmenettverk". Følg instruksjonene og velg de riktige alternativene for deg.

Men det skal vanligvis gå så lenge du gjør dette:

1. Sørg for at alle pc'er for automatisk ip.

2. At arbeidsgruppen er lik for alle pc'er.

3. At deling av filer er slått på (standard er at denne er av)

På WIN XP er det pga dette en rimelig grei sak å sette opp et slikt nettverk. Hvis du ikke får det til selv er det helt sikkert noen andre som du kjenner som klarer det ;)

Var værre å gjøre det fra win98 til win me på 2 maskiner , strevde sikkert i et par timer for å dele nettet mellom dem :hrm:

Endret av zarz
Lenke til kommentar

Jeg får også opp mld om at MSHOME ikke er tilgjengelig, og at jeg kanskje ikke har tillatelse til å bruke denne ressursen el no sånt.

Maskinene (2stk) er koblet sammen gjennom en switch hvor også adsl-modemet er koblet til i. Begge maskinene er satt til å mota IP og DNS server automatisk.

hva kan problemet være? internetten funker på begge maskinene men jeg kan ikke finne delte mapper på den andre maskinen.

Lenke til kommentar
Jeg får også opp mld om at MSHOME ikke er tilgjengelig, og at jeg kanskje ikke har tillatelse til å bruke denne ressursen el no sånt.

Maskinene (2stk) er koblet sammen gjennom en switch hvor også adsl-modemet er koblet til i. Begge maskinene er satt til å mota IP og DNS server automatisk.

hva kan problemet være? internetten funker på begge maskinene men jeg kan ikke finne delte mapper på den andre maskinen.

Er du helt sikker på at du har slått på deling av filer på begge pc'er? Internetten kan virke uten at du finner noen..

Lenke til kommentar

Okay nå har jeg klart å komme meg inn på Mshome. Fant ut at jeg hadde tre forskjellige brannmurer, 1 på hovedkortet, 1 som fulgte med servicepack 2 og den siste norton antivirus brannmur.

Har deaktivert den siste brannmuren(hovedkortet). Jeg har også gjort det på de to andre dataene.

Nå klarer alle sammen å gå inn på Mshome uten at den meldingen dukker opp.

Men der ser jeg ikke de andre datamaskinene bare den jeg sitter på. Selvfølgelig har jeg også startet alle datamaskinene på nytt, ip'n på alle maskinene er satt på "motta automatisk"

Fildeling er slått på hos alle.

Lenke til kommentar

Har du en DHCP server i nettverket? (En DHCP server gir ut nettverksinformasjon, som IP, Gateway, subnettadresse, etc) En ruter har innebygget DHCP server, er det ruter i modemet ditt? Hvilken IP får maskinene dine? Når jeg brukte Norton Firewallen, så lagde den problemer for meg, ved at den ikke tillot tilgang til andre og min maskin. Prøv å disable denne, og prøv igjen. Fungerer internett?

Edit: internett tilkoblingen fungere leste jeg ja :) Kan det hende du må konfigurere firewallen i XP? Sjekk ut litt på egenskaper til "My network places".

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Jeg har en ZyXEL 600-series ruter (ADSL), har ikke noe problemer med Windows XP sin firewall, dette kan vel kanskje variere litt, men tror ikke det har noe å si. Du kan jo slå den av for å være helt sikker. Når du eventuelt har fått det til, prøve å slå den på igjen.

Trykk "Start" ==> "Run" / "Kjør" ==> skriv: Cmd deretter ipconfig

Gjør dette på alle pc'ene.

Hva er ip adressene?

Endret av zarz
Lenke til kommentar
Problemet for meg var defenisjonen på nettverket hjemme hos oss og firewallen til Norton. når jeg skrudde av den og satte opp nettverk på begge maskinene funka d fett!

Takk forhjelpa!

Nå som det virker er det vel kanskje mulig å konfiguere Norten firewallen til å tillate pc'ene som er på nettverket ditt slik at du slipper å slå den av hver gang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker modem fra tele2 og en switcher som jeg kjøpte. Går det an å dele nettene med tele2 modemet?

Ip'ene jeg får frem er:

Ethernet-kort Lokal tilkobling 2: (Min Maskin)

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : adsl.tele2.no

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 193.216.61.131

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.254.0

Standard gateway . . . . . . . . : 193.216.60.1

Ethernet-kort Lokal tilkobling: (privat maskin)

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 193.216.170.4

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.252.0

Standard gateway . . . . . . . . : 193.216.168.1

Ethernet-kort Lokal tilkobling: (Public maskin)

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 193.217.18.240

Standard gateway . . . . . . . . : 193.217.18.1

Noen som kan hjelpe meg? Tror dere hvis jeg kjøper en router, vil det løse problemet mitt da?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er litt dumt å fortsette på en topic som er et par måneder gammel, men bedre enn at jeg starte en ny med samme problem.

Nå har jeg altså skaffet meg en router(http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=25541). Det er en maskin som kobler seg opp gjennom trådløs og tre andre kobler opp gjennom kabler.

Jeg lurer på hvordan jeg skal konfigurere norton antivirus brannmur slik at jeg slipper å slå den på og av hver gang på alle maskiner for å komme meg inn på "vis alle datamaskiner i arbeidsgruppen"(mshome).

NÅ har jeg også satt routern på DHCP og motta ip automatisk.

Noen som kan hjelpe?

Edit: nå har jeg klart å komme inn på Mshome med brannmur på, jeg måtte ikke gjøre no. Kommer bare rett inn. Men jeg ser fremdeles ikke de andre maskinene. Hva kan være problemet?

Endret av anderenlee
Lenke til kommentar
Jeg bruker modem fra tele2 og en switcher som jeg kjøpte. Går det an å dele nettene med tele2 modemet?

Ip'ene jeg får frem er:

Ethernet-kort Lokal tilkobling 2: (Min Maskin)

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 193.216.61.131

Standard gateway . . . . . . . . : 193.216.60.1

Ethernet-kort Lokal tilkobling: (privat maskin)

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 193.216.170.4

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.252.0

Standard gateway . . . . . . . . : 193.216.168.1

Standard gateway . . . . . . . . : 193.217.18.1

Noen som kan hjelpe meg? Tror dere hvis jeg kjøper en router, vil det løse problemet mitt da?

4630186[/snapback]

Ser jo ut som det skal funke der, gå i adresselinjen og skriv: \\103.217.18.240 for å komme inn på nettverket til "Public maskin", viss du ikke gjør det i adresselinjen kan du gjøre det i "Kjør"

Lenke til kommentar
Ser jo ut som det skal funke der, gå i adresselinjen og skriv: \\103.217.18.240 for å komme inn på nettverket til "Public maskin", viss du ikke gjør det i adresselinjen kan du gjøre det i "Kjør"

Okay takk for svaret, men jeg kommer ikke inn. Har det noe å si om at jeg har byttet til router og gitt datamaskinen "public" et annet navn?

Lurer på hvor du får \\103.217.18.240 fra?

Skal jeg ta cmd så ipconfig på alle igjen så du ser alle ip'enè?

Den første maskinen

Ethernet-kort Lokal tilkobling:(Kevin)

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.1.102

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1

Ethernet-kort Lokal tilkobling:(Felles)

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1

Endret av anderenlee
Lenke til kommentar

"IP-Adresse" ;)

så viss du går i "kjør" og skriver \\193.217.18.240 eller \\Public maskin så kommer du innpå pcen på nettverket..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...