Gå til innhold

Telekonverter 1,4 og 2.0

Anbefalte innlegg

Hei,

leser på canon.no følgende:

"Konvertere er bare kompatible med utvalgte EF-objektiver, inkludert EF 70-200 mm f/2.8L USM, EF 70-200 mm f/2.8L IS USM, EF 70-200 mm f/4L, EF 100-400 mm f/4.5-5.6L USM, EF 400 mm f/4 DO IS USM og 135 mm (eller høyere) L-objektiver med fast lengde."

Har akkurat kjøpt EF 100-400 mm f/4.5-5.6L USM. Er det noe særlig vits i å bruke konvertere på denne? Vil jeg ikke miste AF? Hvordan vil resulatatet bli?

Hvis jeg har forstått det riktig, vil en 2.0 konverter på dette objektivet bli 200-800mm f/9-11,2.. Det går vel ikke særlig bra? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autofokus virker til blender 6.5 om jeg husker rett, så du må nok være forberedt på manuell fokusering.

Ved 400mm med en 2.0 konverter får du 800mm - men husk å multipliser med 1.6, da...

Hvis du klarer å håndholde det må jeg virkelig få lov til å gratulere; du har stødigere hender enn meg.

- grå -

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Canon's dslr kameraer trenger f5,6 eller bedre for å få til autofokus, ved f5,6 bør man uansett kjøre kun midtre fokuspunkt. 1D og 1Ds modellene kan kjøre autofokus helt ned til f8. Men alle kamera får raskjere og mer nøyaktig autofokus jo stårre maks blender er, 20D og 5D får feks bedre nøyaktighet med f2,8 eller større, da fokuserer noen av punktene på både vertikale og horisontale linjer. Har selv fått erfart at en EF 85mm f1,8 USM har fokusert betraktelig kjappere enn en EF 70-200 f2,8L USM pga mer enn dobbelt så stor blenderåpning på en 20D, kamera fokuserer som kjent med maks blenderåpning uansett hva kamera er instilt på. Blender snurpes sammen i det øyeblikket bildet tas.

Kan ikke skjønne annet enn at å benytte extender på en 100-400 f4,5-5,6L USM (men har den ikke IS? de nye har vel det?) blir kun en ren nødløsning på manuell fokus... og extenderene er ikke billige de heller, ca 3000 kr så vidt jeg har sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...