Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til nettverksoppsett av fire PCer.

Anbefalte innlegg

Hjemme har vi 4 PCer.

2 Stasjonære, kablet tilkobling til nettverket.

2 Bærbare, trådløs tilkobling til netverket.

Det trådløse nettverket er ikke sikret, grunnet problemer med dette, samt ikke behov PGA liten plass medlite trafikk osv.

For å fordele lagringsplass PCene i mellom, tenkte jeg på å sette det opp med nettverksstasjoner (slik at alle PCene "ser" de andre PCenes harddisker fra "Min datamaskin").

Men det virker som om denne løsningen ikke virker helt optimalt, PGA en del feil og ustabilitet, samt noen plagsomme feilmeldinger dersom èn disk er frakoblet osv.

Fins det en bedre løsning på dette en den innebygde som windows har?

Spørsmål nr.2: Nå som det er sommer og sol er det jo greit å kunne flytte litt rundt på en bærbar PC og se filmer og slikt på den fra en hovudmaskin der alle filmer og musikk og slikt ligger (*kremt* kun private opptak fra barneselskap og slikt selvfølgelig *kremt*).

Jeg bruker for øyeblikket VLC (Videolan) til å se filmer gjennom nettverket, men det begynner ofte å hakke i 2-3 sekunder hvert 5 minutt.

Fins det en bedre avspiller over nettverk enn vlc?

Det er ingenting gal med tilkoblingen såvidt jeg ser det. (laptop 2 meter fra router, router 2 meter fra "hovudPC", ingen murer i mellom er testet, fortsatt den plagsomme hakkingen i film)

Målet er å enkelt hente filer/se filmer fra en hvilken som helst PC i huset.

Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

MVH Erlend

Endret av E.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har selv nevnt de fleste av problemene du normalt vil unngå med en dedikert filserver. De trådløse maskinene kan være en flaskehals, fordi alle maskiner som er trådløse deler båndbredden som er tilgjengelig.

Windows sin fildeling er heller ikke laget for det bruket du ønsker. Det kan fungere, men du vil hele tiden være prisgitt andre oppgaver/prosesser som kjører på de maskinene du bruker som "server".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...