Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Priser på forsikringer?

Anbefalte innlegg

Hei, flott forum dere har her :)

Jeg fikk bil lappen sist tirsdag :)

Skal nå kjøpe meg en bil til priser opp til 50k...

Jeg er ikke den typen som skal ha noe racer bil med turbo og gti og alt det der :p

Jeg vil ha en bil som starter hver gang den skal starte og som ikke har gått så mye, men det jeg lurte på er hvilket regnestykke skal jeg sette opp når jeg skal regne ut hvor mye penger:

- Bilen koster

- Forsikring

- Omregistrering (når trenger en å gjøre dette?)

- Årsavgift (er dette det samme som vei avgift?)

- bensin

Hvordan fungerer dette (du må samle om sånn poeng/bonus??), har noen linker til sider som forteller om hvor mye forsikringen koster hos hvert selskap, hvilke selskaper som har forsikring.

Hvor mange ganger iløpet av en måned må en fulle bensin på bilen ca.?

Hvor mange ganger må bilen in til service og EU kontroll? Koster dette mye?

Håper på svar, hilsen bil kjøperen :)

Endret av orelse4054
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve nettsidene til diverse forsikringsselskp. De fleste har slike

"kalkulatorer" som regner ut ca hva bilen vil koste i forsikring.

Du kan sikkert regne med fra 5000 og oppover. Kjører du skadefritt i noen år

vil du få billigere forsikring.

Omregistreringen kommer an på hvor gammel bilen er.

Årsavgiften var i år 2815kr?

Hvor mye du vil bruke på bensin kommer an på hvor mye du bruker bilen.

Service taes vel årlig og prisen varierer for hvilken type service det er og hva

som eventuelt må skiftes.

Eu-kontroll taes annenhvert år.

Lykke til med bilkjøp.

Lenke til kommentar

If sin nettkalkulator er latterlig. Min bil kom på over 9500,- KUN ansvar. Hos Enter-forsikring fikk jeg ansvar, delkasko og fører/passasjerulykke for ca. 5000,- (begge 12000km kjørelengde og samme startbonus).

Gjensidige sin gav også en vanvittig pris.

Lenke til kommentar

Forresten så er det halv årsavgift nå, etter juli :)

Få deg Jernbaneforsikrig ^^

Min bil, bruker ca. 1,3 l/m, og jeg kjører 2000km i mnd.. Da fyller jeg ca. 2 ganger i uka, når jeg har ca. halv tank (lurer meg selv til å tro det er billigere)

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar

Gratulerer med lappen.. :)

I tillegg til den lista du kom med, så kommer driftskostnadene. Service, verksted, osv. Til slutt blir det mye penger, derfor ser jeg aldri på noe totalsum av hva jeg har svidd av på bil.

Når det gjelder forsikring, så begynner man langt nede med bonus dersom det er første gang man har bilforsikring i sitt navn. Man begynner vel på rundt 20%, så jobber seg opp, mot toppen som vl er 75%. Ting som spiller inn på prisen på forsikringen er motorstørrelse, alarm, garasje, bonus, alder på eier, osv. Kan være en del å spare på å ringe til forskjellige og få tilbud, samt det å registrere den på på noen som er eldre og som har mer bonus.

Hvor ofte man fyller bensin, kommer helt an på hvordan man kjører bilen. Fyller vel en gang hver andre uke nå, og kjører 40mins til og fra jobb, pluss litt småkjøring rundt om. I tillegg kommer det an hvilken motor man har, for en Golf VR6 drikker mer enn en Golf 1,6.

EU-godkjenning må tas hvert andre år på personbiler, hvert år på lastebiler. Er bilen ny, er det vel 4 år før man skal inn på noe kontroll. Prisene varierer, trafikkstasjonene (Biltilsynet) tar 605,- for bensinbiler og 700,- for dieselbiler. Husker ikke prisene for etterkontroll. Når du skal inn, er avhengig av skiltnummeret og registreringsåret. Er den registrert i et oddetall (f.eks 1991), så skal du inn i 1997, 1999, 2001, osv. Skiltnummeret ditt angir når på året du skal inn. Er siste tallet på skiltet 2, skal du inn i februar. Er siste siffer 7, skal du inn i november, siden juli er feriemåned. De som slutter på 0 skal vel inn i oktober, mens desember måned er ingen som i teorien skal inn, men er en omsamlingsmåned for de som ikke har kommet seg inn, fått utsettelse osv.

Årsavgift var per 1.1.2005 2815, og fra 1. juli var det som noen sa halv avgift, dvs 1407 (runder ned til nærmeste krone. Tollvesenet er gavmilde). Betaler man ikke innen angitt frist, påløper det seg et gebyr på 250,-, og deretter begjæring om avregistrering. Blir bilen avregistrert med tvang, dvs at noen finner bilen din på en kontroll og det ligger inne en begjæring, så koster det 1200 i påskiltningsbegyr før du får på skiltene igjen.

Når det gjelder omregistreringsavgift, så finner du en oversikt her over hva det koster i avgifter, mens har du noe av dette, så slipper du omregistreringsavgift. Omregistreringsavgift må betales for at du skal få registrert bilen over i det navnet som står i salgsmeldingen ved kjøp av bil. I tillegg trenger man forsikring, årsavgift (ikke alle som har betalt dette), osv. Omregistreringsavgift er dyrt, men staten vil ha penger, uavhengig om det er en moped eller en Mercedes CL500. Dersom man kjøper en bil, oppretter forsikring, men ikke betaler omregistreringsavgift, så kan man ikke kjøre med bilen, slik mange tror. Så lenge det er levert inn en salgsmelding, så har du iflg regelverket ikke lov til å ta bilen i bruk, før den står i ditt eget navn. På den annen side, så er det ingen som nekter deg å låne den aktuelle bilen. ;) Dersom man ikke omregistrerer bilen innen en viss frist, så kommer det en begjæring på den, så kommer det noen og henter skiltene om man kjeder seg.

:)

Edit;

@Zyrex; Haha, jeg fyller på nøyaktig samma måte. Høres bedre ut med 300 spenn enn 600.. :p

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...