TempO Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Hei. Har nå bygget meg et rom som skal brukes til underholdning som film, musikk osv. Trenger da en ny PC som skal inn dit, ettersom jeg ikke har hverken plass eller lyst til å dra inn mitt stackerkabinett og min stooore CRT skjerm inn der. Er ikke helt inn i hva som er bra valg av komponenter og slikt, så jeg hadde håpet at jeg fikk litt hjelp. Krav: - Kabinettet må være pent, gjerne et slikt som kan settes sammen med forsterkere, DVD spiller osv. Legger ved et eksempel fra Komplett - Det må ha de utganger jeg trenger for å få koplet meg på forsterkeren og tv'n/prosjektoren - og viktigst av alt.. jeg vil gjerne ha dette BILLIGST mulig. dvs, hadde tenkt meg noe rundt 4000 uten mus/tastatur. Hvis jeg overstiger dette, så er ikke det noe problem, jeg måtte bare ha et utgangspunkt Spørsmål: - Er det noe idè å velge et hovedkort, med innebygget skjermkort? Pc'n skal IKKE brukes til spill. - Jeg har et audigity 2 lydkort på den pc'n jeg sitter på nå, men der er det kun jackplugg på utgangene, vil det bli noe foranring i lyden hvis jeg kjøper et kort med "ekte" phono utgang? - intel eller amd til dette formål, hva er eventuelt billigst? Stæsj jeg trenger: - Kabinett - strømforsyning, så lenge ikke denne følger med kabinettet - Hovedkort - Ram - skjermkort? - Lydkort? Harddisk og cd/dvd spiller har jeg, så dette trenger jeg ikke. Tror jeg har fått med det meste da. Anbefal gjerne trådløs mus og tastatur, fjernkontroll(?) også som egner seg til dette formålet Håper noen kan komme med noen gode forslag her, ettersom jeg begynte på ferie idag med regnevær. Så hvis det fortsetter sånn, så blir det nok til å tilbringe noen timer på det rommet isommer Hilsen TempO Endret 17. juli 2005 av tempoking Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) http://www.hardware.no/artikkel/17530 Dette skal komme snart... trådløs tastatur, mus og fjernkontroll i ett! Har ikke så peiling på sånt, men http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120082&cks=PRL dette såg greit ut Edit: det andre har jeg ikke så mye peiling på heller Endret 15. juli 2005 av Slettet+987123897 Lenke til kommentar
TempO Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 hehehhe veldig bra vimsi , thihi ja har kikka på det tastaturet der.. det så bra deilig ut Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Om du skal gå for en veldig rimelig løsning kan du jo gå for noe lignende denne. maskinen, integrert alt, nett, vga, lyd. Lyden er ikke like bra som audigy2-kortet, ville anbefalt deg å bruke det. Tastatur ville jeg valgt en av de ovennevnte alternativene, MX3100 eller diNovo. Ang. skjermutganger, om du trenger s-video eller dvi kan du jo kjøpe f.eks denne. Så lenge du ikke skal bruker maskinen til noe spilling eller noe, holder dette i massevis, legg heller mer penger i tastatur og kabinett, da dette er det du kommer til å irritere deg over om du sparer for mye på. Forresten, trenger du skjerm i tillegg eller bruker du en du har fra før evt tv? Lenke til kommentar
TempO Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Olaaaaa Skrevet 15/07/2005 : 14:34 Om du skal gå for en veldig rimelig løsning kan du jo gå for noe lignende denne. maskinen, integrert alt, nett, vga, lyd. Lyden er ikke like bra som audigy2-kortet, ville anbefalt deg å bruke det. Tastatur ville jeg valgt en av de ovennevnte alternativene, MX3100 eller diNovo. Ang. skjermutganger, om du trenger s-video eller dvi kan du jo kjøpe f.eks denne. Så lenge du ikke skal bruker maskinen til noe spilling eller noe, holder dette i massevis, legg heller mer penger i tastatur og kabinett, da dette er det du kommer til å irritere deg over om du sparer for mye på. Forresten, trenger du skjerm i tillegg eller bruker du en du har fra før evt tv? Se her ja, nå begynner vi å snakke, var litt usikker på om jeg klarte å få en så billig løsning jeg, men ser ut som det kan bli noe ut av det her Tror jeg kommer til å bruke tv'n sånn foreløpig (så lenge det blir leselig skrift på den) for jeg skal kjøpe prosjektor om en litesn stund, så gidder ikke bruke noen kroner på det nå Angående kabinett, så er jeg enig i at det kan lønne seg å bruke noen ekstra kroner på det, kjedelig å sitte der å se på et kabinett som man ikke er fornøyd med. og btw, kabinettet må være svart, ettersom alt jeg eier og har er svarte NAD forsterkere og DVD spiller. Noen andre løsninger der ute som er verdt å ta en titt på? liker å ha litt å velge i Endret 15. juli 2005 av tempoking Lenke til kommentar
TempO Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Er det virkelig ingen andre som har noen andre gode valg av komponenter til meg??Jeg er totalt blank på valg av komponenter i "billigklassen". Trenger litt å velge i Lenke til kommentar
vetahutt Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 - Jeg har et audigity 2 lydkort på den pc'n jeg sitter på nå, men der er det kun jackplugg på utgangene, vil det bli noe foranring i lyden hvis jeg kjøper et kort med "ekte" phono utgang? Er nok andre ting enn formatet på kontaktpunktene som innvirker mer på lydkvaliteten, ja. Noen proffkort har "phono" kontakter, andre ikke. Audigy 2 har høy nok kvalitet, mener jeg. Og det har vel også digital utgang, hvis du skal koble det til en surroundreciever. Når det gjelder lyd i et musikk/ filmrom vil jeg anbefale deg å ta bevisste valg...skal du ha: "flerkanals kinolyd på entusiastnivå"? Bare "et godt stereoanlegg"(som du kanskje har nå allerede, hva har du egentlig fra før)? "budsjett kompakt 5.1-anlegg"? Flere valg: skal PCen være eneste kilde til musikk og film? Er det pcen som skal være tilkoblet projektoren du skal kjøpe? Vi har alle ulike krav til utstyr og kvalitet. Sjekk ut HTPC-guidene her på forumet. En mediapc til ca 3000 skal jeg ha meg også etterhvert. Den skal ta opp tv, og vise opptak på tv, og avspille musikk. Men den skal ikke inn i kinorommet mitt. Der har jeg projektor, dvdspiller, surroundreciever og 4 gode høyttalere. Vh Lenke til kommentar
vetahutt Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) sorry, dobbeldings Endret 17. juli 2005 av vetahutt Lenke til kommentar
hds Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Kabinett: Lian Li Desktop HK: EPoX med VGA CPU: AMD Sempron 3000+ Minne: Corsair Value 1024MB Lydkort: Creative Audigy2 ZS PSU: NorthQ 400W Ca pris 5000 ink frakt. Hvis du absolutt må ned med pris ta 512MB RAM og kanskje en 2800+ CPU. Da har du ca 4000 kroner. Endret 17. juli 2005 av hds Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Hvis du ikke trenger mer enn audio/video, kunne kanskje en KISS DVD spiller med ethernet støtte være tingen? (støtter så og si alt av videofiler) Det blir mye billigere og enklere enn å sette opp en PC, og du får både standard 100Mbit ethernet og WLAN varianter, så kan du bruke PC'en du har fra før som server til å hente filer fra. (eller du kan kjøpe den versjonen med HD og lagre ting på den) Bare ett forslag? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Xbox + chip + Xbox Media Center. Her snakker vi under 2000kr, og en maskin som er skreddersydd som mediaspiller. Den passer antageligvis ikke inn med ymse fancy forsterkere, men til den prisen bryr iallefall ikke jeg meg om sånt. Lenke til kommentar
TempO Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Er nok andre ting enn formatet på kontaktpunktene som innvirker mer på lydkvaliteten, ja. Noen proffkort har "phono" kontakter, andre ikke. Audigy 2 har høy nok kvalitet, mener jeg. Og det har vel også digital utgang, hvis du skal koble det til en surroundreciever. Når det gjelder lyd i et musikk/ filmrom vil jeg anbefale deg å ta bevisste valg...skal du ha: "flerkanals kinolyd på entusiastnivå"? Bare "et godt stereoanlegg"(som du kanskje har nå allerede, hva har du egentlig fra før)? "budsjett kompakt 5.1-anlegg" Flere valg: skal PCen være eneste kilde til musikk og film? Er det pcen som skal være tilkoblet projektoren du skal kjøpe? Vi har alle ulike krav til utstyr og kvalitet. Sjekk ut HTPC-guidene her på forumet. En mediapc til ca 3000 skal jeg ha meg også etterhvert. Den skal ta opp tv, og vise opptak på tv, og avspille musikk. Men den skal ikke inn i kinorommet mitt. Der har jeg projektor, dvdspiller, surroundreciever og 4 gode høyttalere. Pc'n skal koples opp mot NAD surroundreciever og b&w 604 S3 + noen koselige bakhøyttalere og senter i et 5.1 system. Når jeg skal spille av DVD filmer, blir det ikke fra PC men fra NAD dvdspilleren min. PC'n og anlegget generelt skal koples opp mot en prosjektor etterhvert, siden jeg har lagt over en del filmer og musikk på pc'n. Jeg har lest de artiklene på forumet, kjempeflotte artikler, men de har jo bare valgt superdyre komponenter til sin HTPC, det er derfor jeg sliter litt med å finne komponenter til mitt system Lenke til kommentar
TempO Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 MrLee Skrevet: 17/07/2005 : 11:31 Hvis du ikke trenger mer enn audio/video, kunne kanskje en KISS DVD spiller med ethernet støtte være tingen? (støtter så og si alt av videofiler) Det blir mye billigere og enklere enn å sette opp en PC, og du får både standard 100Mbit ethernet og WLAN varianter, så kan du bruke PC'en du har fra før som server til å hente filer fra. (eller du kan kjøpe den versjonen med HD og lagre ting på den) Bare ett forslag? begynner å komme mye gode forslag her, alt fra Xbox til ja kiss med ethernet støtte som i å for seg er ganske genialt siden jeg skal ha alt av filer på denne pc'n Eneste er at jeg kunne godt tenkt meg å ha tilgang til internet på det rommet også (jeg nevnte kanskje ikke det? ) ,så da må jeg vel egentlig gå for en pc av noe slag... Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg bygger meg en billig stue PC as we speak. Bruker et kabinett som heter Antec Minuet II , dette er et -svært- lite kabinett , men en relativt pen finish. Dette kabinettet støtter kun m-atx og low-profile tileggskort. Grafikkort og nettverk er greit å finne som low-profile , lydkort var et problem inntil nylig helt til Audiotrak lanserte Prodigy 7.1LT basert på Via sin Envy24 brikke. Men onboard lyd duger greit det og som oftest hvis du kjøper et normalt greit hovedkort. Siden jeg har en gammel socket-A CPU liggende har jeg bestilt meg et av de billigste socket-A hovedkort jeg kunne finne: ASrock K7S41. Jeg har bygget PC med Asrock hovedkort før , og de er faktisk overraskende bra. Det de mangler er som oftest ting som Gigabit lan , firewire , har som oftest bare 2 stk SATA porter+++ Standard lyd codec er Realteak AL650(eller no sånt , husker ikke helt i farten) Dette pluss DVD spiller / stille hd / litt minne , og f.eks et sånt Microsoft keyboard vil være knall til min bruk. Jeg skal bruke PC'n til DVD og , men har ellers samme bruksomeråde som deg. Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Pc til rundt 5600 kr. CPU: AMD Sempron 3100+ 1.8GHz Socket 754, 256KB, BOXED m/vifte=890 kr på komplett.no Hovedkort: MSI K8T NEO-FSR, K8T800, Socket-754,ATX , SATA/ATA, GbLAN, DDR, LYD, AGP8x=599 kr på komplett.no Ram: 2x Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64=758 kr på komplett.no Harddisk: Samsung SpinPoint PL40 40GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM=450 kr på komplett.no Kabinett: Beantech Igloo 3 Miditower, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)=695 kr på komplett.no Strømforsyning: NorthQ Strømforsyning 4001SX 400W, PCI-E, 120mm Fan, 12-17dBA, 20/24pin=449 kr på komplett.no DVD Brenner: NEC DVD recorder ND-3540A IDE White OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)=495 kr på komplett.no Lydkort: Creative SB Audigy 2 ZS with Hitman Contracts + Thief 3=795 kr på komplett.no Skjermkort: Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 128bit AGP8X, ATI 9250,TV-Out/DVI-I,Lite-Retail=360 kr på komplett.no Sum tilsammen: 5491+Porto=5641 kr på komplett.no denne maskina er med DVD Brenner og harddisk da. Lykke til. Lenke til kommentar
gunlovin Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg mener at dersom man har et surroundsystem fra før, trenger man ikke noe dyrt lydkort, men heller bruke digital overføring (spdif optisk eller koaksial) fra f.eks. onboard lydkort, og la det eksisterende systemet gjøre dekoding. Dermed sparer man gjerne noen kroner. Dette forutsetter at man har digitale inn-/og utganger på surroundsystem/pc selvfølgelig. Fungerer ikke til spill, da de fleste spill bruker EAX surround format, som de færreste forsterkere støtter. Lenke til kommentar
TempO Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg mener at dersom man har et surroundsystem fra før, trenger man ikke noe dyrt lydkort, men heller bruke digital overføring (spdif optisk eller koaksial) fra f.eks. onboard lydkort, og la det eksisterende systemet gjøre dekoding. Dermed sparer man gjerne noen kroner. Dette forutsetter at man har digitale inn-/og utganger på surroundsystem/pc selvfølgelig. Fungerer ikke til spill, da de fleste spill bruker EAX surround format, som de færreste forsterkere støtter. har et audigity 2 ZS kort, der er det digital inngang, men den er jo ikke for koaksial, men jack. Vil det bli digital overføring hvis man bruker overgang?og må man bruke en digitalkabel til dette, eller holder det med vanlig type kabel? Lenke til kommentar
texaco Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 har selv gode erfaringer med xbox som mediasenter. som sagt: xbox: ca 1000,- chip: 3-400,- harddisk: 200gb ca 900,- installasjon av chip, hdd evt digital-lyd ut:ca 400,- totalt: 2700,- gjør-det-selv: 2300,- i tillegg kan du jo kjøpe en xbox fjernkontroll for å få litt filmmaskin følelse. Lenke til kommentar
gunlovin Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 har et audigity 2 ZS kort, der er det digital inngang, men den er jo ikke for koaksial, men jack. Vil det bli digital overføring hvis man bruker overgang?og må man bruke en digitalkabel til dette, eller holder det med vanlig type kabel? Er det digital inn- eller utgang på kortet ditt? regner med at det er utgang? Hvor gammelt er det? det skal sies at spdif koaks utgangen ligner ganske mye på en jack, men dette står vel i manualen e.l. Uansett, veldig mange nyere hk med onboard lydkort har optisk og koaks ut, uten at det koster noe ekstra. digitalt er digitalt (null=null og en=en), så kvaliteten på dette er ikke så viktig, så lenge man ikke får bit-drop. Jeg bruker billigst mulig koakskabel (biltema) mellom dvdspiller og forforsker/surround-dekoder, og vil påstå at man ikke kan høre forskjell på den og en "high-end" spdif-kabel, så lenge man ikke får bit-drop. En bedre skjermet kabel påvirkes selvfølgelig mindre av annen kabling, men det kommer jo an på hvordan man legger opp salaten. Lenke til kommentar
TempO Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Er det digital inn- eller utgang på kortet ditt? regner med at det er utgang?Hvor gammelt er det? det skal sies at spdif koaks utgangen ligner ganske mye på en jack, men dette står vel i manualen e.l. Det er vel en utgang ja, det er vel et av de første av audigity 2 korta som kom husker ikke hvor mange år det er. Har brukt det med overgang før, å det fungerte fint, jeg bare lurte på om det ble noe kvalitetsforskjell på lyden bare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå