Gå til innhold

Hovedkortet mitt dødt?

Magnusha

Anbefalte innlegg

Satt på pcen min i går og surfa og sånt. Så gikk jeg å la meg... Men i dag vil ikke pcen starte :( Jeg skrur på pcen alle vifter og alt går, men kommer ikke noen pipelyd.. :( Det lyser både rødt og grønt når jeg starter men kommer ingen pipelyd... har ett Abit NF7-s v 2.0.... jeg surfa litt og fant dette:

Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards

1. No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board

Betyr dette at hvovedkortet er ødelgagt? :cry:

Takker for alle svar :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det kan være HK, men det kan være CPU og. Det har skjedd med en kompis av meg for en uke siden. Han gjorde noen forandringer i BIOS, lagra de og så ble PC helt dø, ingeting, ingen lyder, eller noe annet enn viftene og litt HD aktivitet. Jeg var 100% sikker at det var HK, men det var CPU faktisk.

Ta CPU ut og skjekk den.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Hei,

Det kan være HK, men det kan være CPU og. Det har skjedd med en kompis av meg for en uke siden. Han gjorde noen forandringer i BIOS, lagra de og så ble PC helt dø, ingeting, ingen lyder, eller noe annet enn viftene og litt HD aktivitet. Jeg var 100% sikker at det var HK, men det var CPU faktisk.

Ta CPU ut og skjekk den.

Hilsen

Staljin

hva skal jeg se etter da? om kjernen er knust eller noe?

Lenke til kommentar
Hvordan ser man om det er noe galt med prosessoren??

Det skal nok godt gjøres å se med det mennesklige øyet desverre. Du kan evt. se etter om den lukter svidd/har synlige tegn på overoppheting, men det er nok lave odds for det.

Du kan derimot se etter om noen av pinnene på sokkelen er skadet, men også det er vel lave odds for ettersom feilen skjedde mens pc'en var i drift. Kan vanskelig se at noen av pinnene har fått seg en knekk mens CPU'en har vært i.

Har du sjekket noe så trivielt som om alle strømledninger sitter i som de skal? Dersom en strømledning har sittet litt løst og ramlet ut over natten så kan jo det være en løsning..

Ellers, så er jo det en del du kan prøve:

1. Koble fra alle komponenter bortsett fra minne, skjermkort og cpu.

2. Prøv å "stokke" på minnebrikkene. Prøv de på ulike plasser og hver for seg.

3. Koble fra skjermkort.

4. Koble fra minnebrikkene.

5. Koble fra CPU.

For hver endring du gjør, prøv å start opp maskinen og sjekk om det kommer opp feilmeldinger i POST (beep-koder osv.) Dette vil kunne snevre inn hva som er årsaken til problemet.

Dersom du gjennomfører alle stegene uten at det forekommer noen beeb-koder eller øvrige feilmeldinger i POST, så kan det likevel hende det er håp. Etter man har tatt ut CPU'en så blir enkelte innstillinger på CPU'en/hovedkortet resetta (uten at jeg har peiling på nøyaktig hva som skjer..) så det kan jo hende det hjelper..

Lenke til kommentar
Prøvd med en annen PSU? Skjelden ett hovdkort bare dør, kan være tor-med-hammeren som er synderen. Da ryker ofte PSU/Netverks kort.

Du skriver også satt og surfet litt. På en annen maskin da? Eller din egen?

Jeg satt å surfa på den maskinen som er ødelagt nå... Men tor-med-hammeren har ikke vært her i det siste han.... Men alt av vifter å sånt funker jo da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...