Gå til innhold

Hvorfor ikke stole på disse PSU beregnerene

Anbefalte innlegg

Jada, PSU er ikke lagringsmedie. Jeg vet jo det.

Men saken er at det er mht harddisker jeg fant ut at de i ale fall tar grovt feil.

Fant en slik side på nettet som liksom skal hjelpe folk til å finne ut hvilken PSU de skal ha.

På denne siden beregnes det 25 Watt pr HD.

Den siste Seagate disken jeg kjøpte meg bruker ifølge Seagate selv bare 13 Watt.

Med 5 disker i maskinen så blir det jo fort forskjell hvis man beregner med 25 Watt pr HD.

Bare en tanke liksom.... Ha en knall dag folkens...

Edit:

Sjekket på WD sine sider. Der står det at f.eks en 200 GB IDE disk bruker 19 watt mens den spinner opp. Ved bruk så varierer strømtrekk mellom 7,75-12 Watt.

Da er det kanskje spinup som slike PSU beregnere tar høyde for? :hmm:

Synd at Seagate ikke sier noe om strømtrekk i spinup på sine disker....

Edit 2:

Sjekket Hitachi sine disker. Effektforbruk varierer opptil 10 Watt. Men spin up har en peak på 1,84 Ampere på 12 Volt, som tilsvarer 22 Watt.

Konklusjon, det er kun ved spinup at en PSU må levere rundt 25 Watt til hver HD.

Og jeg trur de fleste PSU'er er i stand til å levere litt mere futt akkurat i den korte stunden alle diskene spinner opp og trekker mere strøm.

Selv har jeg en "server" som rusler og går på en 235 Watt PSU fra Aopen.

Den har 5 disker, NIC, Riva TNT2 32 MB GPU, CD-ROM, CD-Brenner, 2 stk kontrollerkort (1 stk PATA og 1 stk SATA).

Riktignok en PIII som trekker knapt 25 Watt kontra dagens 70-100 Watts CPU'er.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du booter maskina vil gjerna alle disker spinne opp samtidig. Mange andre komponenter krever også endel ekstra for å komme igang.

Også når du bruker maskina vil det tidvis hende at mange komponenter krever ekstra strøm samtidig.

PSU må ta høyde for at 'worst case' senarioer ellers kan maskina oppleves som ustabil.

Lenke til kommentar

Ja, det skjønner jeg.

Men det vil nok indikere at de som får beskjed av en slik beregner at de MÅ ha en 500 Watts PSU, kunne fint klart seg men en på 400-450 Watt f.eks.

Spiller ikke så stor rolle kanskje, men hvem vet?

Bra PSU er uansett et must. Juksewatt er ikke like bra som ekte watt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...