Gå til innhold

Opteron økte 90 prosent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow det er imponerende, og ikke minst vel fortjent. Det eneste som kan gjøre AMD sin seier litt sur er at Intel ikke en gang har giddet å gjøre noe fornuftig på server fronten (x86) på noen år nå. Og de har vel heller ikke noen gode planer fremover så langt jeg har sett heller (x86 verdenen).

Hvor mye har det generelle servermarkedet økt med egentlig? i $ og volum

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om at satsing på servermarkedet er riktig vei å gå. For å nevne noe:

• Bedre avkastning (høyere profitt)
  • Mer stabil omsetning
  • Økt gjennkjøp
  • Innarbeiding av merkenavnet i high-end segmentet gir positiv effekt på low-end markedet
  • Utvikling av teknologi som kan gi fortrinn på resten av produktene

og sikkert mye mer.

Lenke til kommentar
det er ikke så merkelig egentli...

men kjøper virkelig så mange intel til hjemmebruk enda alså..

.*gammel vane vond og vende*  :hmm:

Jeg tror ikke det er så mange hjemmebyggere som kjøper intel CPU'er nå langre. (Jeg har hørt snakk om at AMD har over 80% av hjemmebygg-markedet i norge). Men jeg tror intel selger veldig bra på ferdigbygd-markedet fortsatt. Dette har vel noe å gjøre med hvilke prosessorer de store PC-produsentene velger å ha i sine PCer. Bare for å ta et tall så vil jeg tippe at over 90% av dette markedet bruker Intel CPU'er. Siden det ferdigbygd-markedet er så enormt mye større enn hjemmebygg-markedet så vil totalen bli at Intel selger mest. Faktisk tror jeg den totale markedsandelen deres har vært relativt stabil på ca 85% det siste året, mens AMD har vært ganske stabilt på ca 15%.

Et par interresante avsnitt hos Se&Hør:

And, he [AMD's Henri Richard] claimed, part of the reason for the 89/90 per cent growth was because of its competitors' "failure to execute".

Sales overall were flat - but increased three per cent compared to the previous quarter. So if server chip sales rose by 89%, that tells you everything you need to know about the rest of AMD's business. µ

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror at AMD sitt dekstop salg har stupt i det siste fordi folk venter på X2, (det har iallefall jeg, og ca 40% av mine "HW kammerater", men nå når X2 er i butikken, og nye rimeligere X2 modeller kommer blir det nok ett realt oppsving for dekstop markedet til AMD. Spørs dog om AMD klarer å dekke etterspørselen. :hmm:

Lenke til kommentar

Meget hyggelig for AMD. Og gledelig for konkurransen.

Simen1 har noen gode poenger. Hjemmebyggermarkedet er ikke så stort. For det første er ca 50 % av desktop internasjonalt knyttet til bedrifter/organisasjoner (om ikke mer). Husk at Norge har betydelig høyere andel hjemmepc-er en andre land. Bedrifter/organisasjoner kjøper primært mainstream utstyr, og andre forhold enn hardwarepris teller like mye. For det andre er hovedparten av hjemmepc markedet ferdigbygde og ferdigkonfigurerte pc-er. Ytelse på alt over A64 2800+ og P4 2,8 er nok i bøtter og spann. Og her blir pris/ytelse forskjellene nesten minimale (ferdigkonfigurert utstyr).

Ellers leser nok beslutningstakere knyttet til servermarkedet litt mere teknisk nettsteder. Og her har Opteron kommet svært godt ut av det.

Lenke til kommentar
Jeg tror at AMD sitt dekstop salg har stupt i det siste fordi folk venter på X2, (det har iallefall jeg, og ca 40% av mine "HW kammerater", men nå når X2 er i butikken, og nye rimeligere X2 modeller kommer blir det nok ett realt oppsving for dekstop markedet til AMD. Spørs dog om AMD klarer å dekke etterspørselen. :hmm:

Godt poeng! Det kan være mye av årsaken. Men jeg tror ikke det blir noe realt oppsving i 3. kvartal. Prisene er for høye ennå til å gi de helt store volumene. Selv når prisen går ned fra rundt 4500kr til ca 3000kr i august (X2 3800+) så tror jeg ikke det er nok til å gi store volumer. AMD vil nok også konsentrere seg om enkeltkjerner så lenge som mulig for å beholde lave produksjonskostnader lengst mulig. Dobbeltkjerner er vesentlig dyrere å produsere. Selv X2 4200+ er dyrere å lage enn FX57. Derfor vil nok dobbeltkjerne holde seg dyrt frem til 65nm er i full produksjon. På 65nm begynner enkeltkjernene å bli upraktisk små og kostnadsforskjellen opp til dobbeltkjerne begynner å bli minimal. AMD klarer nok å dekke etterspørselen. Hvis etterspørselen blir litt for høy så beholder de bare relativt høye priser over en periode, mens de enkeltkjerner får prisfall. Dermed forskyves etterspørselen fra den ene til den andre.

Lenke til kommentar

Bra det går fremover , så er det vel mulig at det blir litt mere fokus på salg/fortjeneste enn på søksmål . :)

Egentlig ikke så rart, da Intel uten tvil er et "bedre" merkenavn enn AMD for folk flest, og de fleste som kjøper ferdigmaskiner bruker dem til annet enn spill og da betyr det ingenting hvilket merke cpuen er .

Husk vi er her på et forum som flommer over av unge gutter som bruker maskinen til 95% spill,det er da naturlig at det hele tiden blir fokusert på spillytelsen til cpuèn.

Menst i det "virkelige" liv er det stikk motsatt og der er hovedtyngden folk som bruker maskinen til "fornuftige" ting og der klarer Intel seg utmerket fortsatt .

Lenke til kommentar

Bra av AMD på serverfronten. :thumbup: Er ikke lnge siden amd ikke hvisste hva en server cpu var :hmm: MEn tiden går tydeligvis veldig fort :love:

Jeg gjør å kommer til å fortsette med også, for så mye problemer som mine kompiser har hatt med Amd så blir det å gå mange sokkeler på den fronten før jeg vurderer det.

God kjøling har jeg også :p

Lenke til kommentar
Bra av AMD på serverfronten.  :thumbup: Er ikke lnge siden amd ikke hvisste hva en server cpu var  :hmm:  MEn tiden går tydeligvis veldig fort

Athlon MP som ble introdusert i 2001 var den første tjener-prosessoren fra AMD, mens Intels første tjener-prosessor var Pentium Pro (aka "Alpha Killer") som ble introdusert i 1995, så Intel er også ganske ferske i dette såkalte tjener-markedet. Opteron ble AMDs definitive gjennombrudd i dette markedet, så det er positivt å se at fremgangen fortsetter for dette er en fantastisk bra prosessor :)

Jeg gjør å kommer til å fortsette med også, for så mye problemer som mine kompiser har hatt med Amd så blir det å gå mange sokkeler på den fronten før jeg vurderer det.

Spar oss for slikt sludder og pølsevev! :roll:

Lenke til kommentar

Snoreh skrev:

Spar oss for slikt sludder og pølsevev!

Pussig , her er det en som legger ut SIN erfaring og da er det plutselig sludder og pølsevev, men når du henter "propaganda" fra den ene part i en diskusjon så er disse plutselig fakta og det eneste rette :hmm:

Lenke til kommentar

Til dere begge: Vennligst hold dere til saken og ikke påstå at andre lyver uten å komme med saklige argumenter eller link til tråder hvor debatten hører bedre hjemme.

Jeg skjønner at begge kan føle seg tråkket på tærne i blant, men husk at begge bidrar til tråkkingen også. Prøv heller å opptre litt mer diplomatisk og ytmykt, det gjør stemningen i forumet så mye bedre. Og god stemning liker vi :)

Lenke til kommentar

" En medvirkende årsak til dette kan være at Intel har satset hardt med aggressiv prising på dobbelkjerneprosessorer for desktop-bruk,"

Fra artikkelen, er det noe hold i denne spekualsjonen tror dere? Hadde ikke inntrykk av at intel eller solgte mye dualcore om dagen, personlig har jeg mer tro på at folk venter på billigere dualcore (slik som meg feks). Men det er jo bare spekulasjon, er det noen detaljerte tall noe sted over hvor mye dualcore intel har solgt?

AtW

Lenke til kommentar
jeg er litt bekymret for at amd skal ta over for mye av intels marked

og dermed sitte litt på ræva og høyne prisene til det skyhøye om di ikke møter noe konkurangse snart...el er dette bare en frykt tanke jeg har..

Om AMD havner i samme markeds-posisjon som Intel har idag så er det også sannsynlig at AMD kommer til å gjøre som Intel; øke marginen rett inn i himmelen.

Men at AMD kommer til å få høyere enn 20% markedsandel har jeg vondt for å tro. (Avhenger selvsagt litt av hvordan det går med rettssaken, men jeg tror Intel sine advokater og rådgivere er for dyktige i dette gamet i forhold til AMD...)

Dermed er nok din frykt ubegrunnet.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...