Gå til innhold

Tror du på spøkelser?

Jernlov

Anbefalte innlegg

Allyse : Finnes ikke så veldig andre gode argumenter i det hele tatt for å forsvare Gud / at mennesket har en sjel eller spøkelser :

*Det er ikke mulig å finne noen verdier i det hele tatt :

*Vekt.

*Masse.

*Temperatur.

*Energi.

Man kan heller ikke se Gud / Sjelen / spøkelser, selv om noen personer hevder at de kan se Auraen eller spøkelser.

Så hvordan kan jeg bevise da at gud finnes? Det eneste jeg kan bevise er at det ikke finnes bevis som kan bevise eller totalt avkrefte hennes eksistens.

Med andre ord, jeg ønsker bare å påpeke at man ikke helt skal avkrefte noe fordi det enda ikke er funnet vitenskapelige bevis på dets eksistens, og dermed ikke helt usundt å tro på at det kanskje kan være litt mere enn det vi ser.

Eyzteinn :

Nåda Religion er en ting, gud er noe annet. Om du ønsker å definere Gud som The Big Bang så er det opp til deg, jeg personlig tror at det finnes noe som definerte vår eksistens (altså opphavet til universet) og som vi kan kalle for Gud, men all sullamitten som de forskjellige religionene kommer med kan de gjerne holde for seg selv.

Når det gjelder spøkelser så ja, jeg tror at det finnes fenomen som ikke kan forklares med at det var en naturlig forklaring og dette i forbindelse med min mor som jobber innen yrket. Har sett litt av hvert men hadde jeg fortalt noen om hva jeg virkelig har opplevd og sett så hadde jeg sikkert blitt sendt i tvangstrøye til nærmeste psykiatrisk avdeling for livstid :p

Forresten dette skjedde som regel på lyse dagen i trivelige omgivelser.

Pytt pytt, fint at vi er uenige , hvis ikke hadde dette blitt et kjedelig forum.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du på spøkelser?

Vel, i prinsippet så tror jeg ikke på spøkelser. Jeg har alltid innbilt meg at spøkelser er menneskeskapte konstruksjoner for å hjelpe oss å forklare/takle døden eller evt. for å skremme små unger til å oppføre seg.

Men..

Enkelte hendelser i de siste årene har fått meg til å sette døren på gløtt for at spøkelser faktisk kan eksistere. Hva som får meg til å tro dette har ingenting med banale ting som leking med Ouija-brett eller mystisk knirking i loftsplanker. Nei, av og til så blir man stilt ovenfor hendelser som man rett og slett ikke kan avfeie uten videre..

Det har seg slik at for en del år siden, mens jeg fortsatt bodde hjemme, så leide jeg, de to søstrene mine, og moren min et eldre hus som trygt kan siest å ha en forhistorie. Huset er plassert i nærheten av et veikryss der det daglig er mye tung trafikk; lastebiler og trailere osv. Ettersom det kun er grusvei, samtidig som veien skråner ganske bratt nedover ovenfor huset, så har to ganger lastebiler mistet veigrepet og kjørt rett inn i kjøkkenet. Dette var ting som heldigvis skjedde før vi flyttet inn..

Ikke noe spesielt i dette, eller?

Enig, men før hendelsene med lastebilene, så bodde det en enslig innvandrer i huset. Denne mannen hadde, som desverre mange andre enslige innvandrere i små lokalsamfunn, vansker med å tilpasse seg. Det endte med at han hengte seg i trappa. Kan dette ha sammenheng med lastebilene som i ettertid rente inn i huset? Tvilsomt, ja, men nå har det seg slik at i den perioden vi bodde der, skjedde det flere merkelige ting som er vanskelige å forklare. Hvorfor hendte det opptil flere ganger den ene julen vi bodde der at telys på mystisk vis ble gjentent nattestid? Ja, vi sjekket grundig at lysene var slukket og at det ikke var glør igjen i veikene. Min søster, som riktignok er veldig sensitiv, mente også at hun hørte og så ting som hun ikke kunne forklare. Raslelyder, glimt av ting ytterst i synsfeltet som var borte når hun snudde seg..

Men til nå så kan alt jeg har sagt sannsynligvis forklares både på den ene og den andre måten uten at spøkelser nødvendigvis behøver å være involvert. Etter vi hadde flyttet ut skjedde det imidlertid noe merkeligere og skumlere som kanskje kan få deg til å forandre mening:

En relativt nystiftet familie, mor, far og deres lille datter, flyttet inn i huset etter oss. Oppholdet ble ikke veldig langvarig. Den lille datteren, som aldri hadde hørt noe om forhistorien til huset, så en dag en død mann hengende i trappen.. På akkurat samme sted som innvandrermannen hadde tatt sitt eget liv. De flyttet umiddelbart, så det er heller tvilsomt at det er en røverhistorie fra deres side. Det er også hevet over en hver tvil at datteren på noe som helst vis kan ha visst om forhistorien.

Så nå er jeg en tviler..

Lenke til kommentar
Eyzteinn :

Nåda Religion er en ting, gud er noe annet. Om du ønsker å definere Gud som The Big Bang så er det opp til deg, jeg personlig tror at det finnes noe som definerte vår eksistens (altså opphavet til universet) og som vi kan kalle for Gud, men all sullamitten som de forskjellige religionene kommer med kan de gjerne holde for seg selv.

Her er du inne på det jeg omtalte tidligere i denne tråden med at lyn og torden i tidligere historie ble grunnlaget for værguden "Tor" fordi man ikke hadde noen forklaring på fenomenet.

"The Big Bang" og "opphavet til universet er et spørsmål som derimot drøftes i moderne tid, - et spørsmål vi ikke enda har et konkret svar på. Dermed begynner man nå å forbinde Gud med opphavet av universet og at det står en form for intelligent liv eller ånd bak det hele.

Svar vil komme, og tro vil forsvinne.

Lenke til kommentar

spøkelser (poltergeist) som lager lyder i huset og skritt kan forklares, som skritt er treet som beveger seg, osv.

men en ting jeg IKKE har peiling på er når man hører noen tydelig lukke en dør hjemme, men 15 min etter kommer faktisk den personen man venter på.

og hvorfor kan dyr plutselig stirre ut i lufta og lage lyd (bjeffe, mjaue osv)?

seriøst, jeg gråter når jeg tenker på dette, alltid gjort det.

edit: det med at sjelen veier 21 gram er bullshit, de måler jo ikke alle folka før de dør, og "de" beviste at musklene ble slappe, ergo mindre vekt.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
men en ting jeg IKKE har peiling på er når man hører noen tydelig lukke en dør hjemme, men 15 min etter kommer faktisk den personen man venter på..

Orker du å forklare den der litt nærmere?

kan prøve :p .

la oss si at jeg venter på mamma når jeg er alene hjemme, så hører jeg utgangsdøra bli lokket opp. og jeg sier hei, intet svar. Og hører ikke noe mer, så ca. 15 min etterpå lokkes døra på nytt og da er det mamma som kommer, akkurat samme måte.

Lenke til kommentar

Har du opplevd det du forklarte med husdyr og Chokke? Altså at de stirret på inget og bjeffet.

Spennende å lese det du skrev Winged Monkey.

Men det, trur det var vt-iversen. skrev om at det folk ser som spøkelser, kan være at det skjer noe imellom de dimensjonene som han forklarte, Det kan jo være en forklaring til at det ER der, at det er ett fenomen men ikke nødvendigvis det vi trur det er, spøkelse.

Noen som har noen mening om de klippa jeg har linket til? forklaring på hva det kan være man ser.

Lenke til kommentar
Har du opplevd det du forklarte med husdyr og Chokke? Altså at de stirret på inget og bjeffet.

Spennende å lese det du skrev Winged Monkey.

Men det, trur det var vt-iversen. skrev om at det folk ser som spøkelser, kan være at det skjer noe imellom de dimensjonene som han forklarte, Det kan jo være en forklaring til at det ER der, at det er ett fenomen men ikke nødvendigvis det vi trur det er, spøkelse.

Noen som har noen mening om de klippa jeg har linket til? forklaring på hva det kan være man ser.

Akkurat samma har jeg også opplevd mange ganger :dontgetit:

Særlig når jeg er alene hjemme er det spess spooki!

Katta sitter å vasker seg ved siden av meg i sofan og plutselig så fårn opp øra og fokuserer mot døra som går ut av stuen.

Da får jeg gåsehud som fæn:P

pleier bare å dulte borti katta så den vasker seg videre eller legger seg til å sove hehe :D

Lenke til kommentar

Den ene katten vår stirrer noen ganger lenge en plass i rommet, jeg var der en gang og hun la ikke merke til meg engang og bare fortsatte og stirre samme plass i luften.

Har skjedd noen ganger, men det vcar lenge siden. Tenkte ikke så mye på spøkelser da, men noen nevnte det jo her om dyr stirrer i løse luften.

Lenke til kommentar
Den ene katten vår stirrer noen ganger lenge en plass i rommet, jeg var der en gang og hun la ikke merke til meg engang og bare fortsatte og stirre samme plass i luften.

Har skjedd noen ganger, men det vcar lenge siden. Tenkte ikke så mye på spøkelser da, men noen nevnte det jo her om dyr stirrer i løse luften.

Det er fordi de hører en lyd du ikke har evnen til å høre. Som oftest er det snakk om katter katten hører, eller tror den hører.

-Tro meg, har katt selv.

Lenke til kommentar

Interessant lesing, Winged Monkey. Men tror du jenta hadde sett mannen om hun ikke visste om forhistorien til huset? Om du visste en mann hengte seg i trappa vil hjernen bevisst eller ubesvisst danne seg et bilde av hvordan det skjedde, hver gang du går i trappa.

Lenke til kommentar
la oss si at jeg venter på mamma når jeg er alene hjemme, så hører jeg utgangsdøra bli lokket opp. og jeg sier hei, intet svar. Og hører ikke noe mer, så ca. 15 min etterpå lokkes døra på nytt og da er det mamma som kommer, akkurat samme måte.

Hehe, småspooky.

Du har muligheten til å starte opp som spåkone da hvis du noen gang står i beit for jobb. :p

Har ikke noen direkte forklaring på hva som forårsaker fenomenet, men det kan jo ha sammenheng med at du vet at moren din kommer hjem på et visst tidspunkt og at derfor hjernen "lurer" deg til å tro at du hører døren før hun egentlig kommer. Men det høres jo litt far-fetched ut. En mer trolig forklaring er kanskje at du har naboer som bor tett ved som har inngangsdør som høres godt i deres leilieghet/hus og som lager samme type lyd..

Lenke til kommentar
Interessant lesing, Winged Monkey. Men tror du jenta hadde sett mannen om hun ikke visste om forhistorien til huset? Om du visste en mann hengte seg i trappa vil hjernen bevisst eller ubesvisst danne seg et bilde av hvordan det skjedde, hver gang du går i trappa.

Jeg visste selv ikke om historien når vi bodde i huset. Slike ting blir ofte dysset ned, og selv om paret som leide huset etter oss skulle ha visst om historien på forhånd, så er det vel fint lite sannsynlig at de ville ha fortalt det til deres lille datter. Unger har en tendens til å være lettskremte. :p

Det var først i ettertid at det ble kjent for oss at det hadde forekommet et selvmord der..

Lenke til kommentar

Lyst til å høre hva Malvado har opplevd jeg.

Har sett litt av hvert men hadde jeg fortalt noen om hva jeg virkelig har opplevd og sett så hadde jeg sikkert blitt sendt i tvangstrøye til nærmeste psykiatrisk avdeling for livstid
Ingen som dømmer deg som gal. Er ente fali :p
Lenke til kommentar
Nåda, er jo flere hundre millioner mennesker som tror på gud, da bør han jo finnes?

La oss se på hvem som tror på gud da? Ja fattige folk stort sett.

En annen ting er hvis du forteller et barn at gud finnes og jorden er flat vil barnet tro det. Fattige/primitive folk, dvs også folk som er lette å innflyte er lett å ta hånd om.

Det andre er at kirkens påstander har vist seg hele tiden å være feil, hvordan kan gud eksistere da?

En annen ting er verdensrommet. Det finnes utrolig mange andre planeter.

Hvis gud finnes så bryr han seg nok ikke om oss.

Vi er tross alt mennesker, og vi er dumme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...