Gå til innhold

Tror du på spøkelser?

Jernlov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele begrepet med spøkelser og andre overnaturlige fenomener, er noe vi intellektuelt overlegne skapte for flere hundre år siden slik at vi skulle få tullinger, landsbyidioter og andre ignorante fjols noe å være opptatt med.

Slik at vi kunne diskutere viktige og relevante samfunnsspørsmål i fred.

Lenke til kommentar
Hele begrepet med spøkelser og andre overnaturlige fenomener, er noe vi intellektuelt overlegne skapte for flere hundre år siden slik at vi skulle få tullinger, landsbyidioter og andre ignorante fjols noe å være opptatt med.

Slik at vi kunne diskutere viktige og relevante samfunnsspørsmål i fred.

Helt enig.

Lenke til kommentar

Noen som kan bevise med 100% sannsynlighet at :

*Spøkelser ikke finnes?

*At mennesket ikke har en sjel?

*At gud ikke finnes?

Da må han gjerne føle fritt for å bevise det her, hvis ikke så kan vi faktisk ikke utelukke at det er litt mere enn det som kan defineres med regler skapt av mennesket.

Lenke til kommentar

*Spøkelser ikke finnes?

*At gud ikke finnes?

Da må han gjerne føle fritt for å bevise det her, hvis ikke så kan vi faktisk ikke utelukke at det er litt mere enn det som kan defineres med regler skapt av mennesket.

*Spøkelser finnes?

*At mennesket har en sjel?

*At gud finnes?

Da må han gjerne føle fritt for å bevise det her, hvis ikke så kan vi faktisk utelukke at det er litt mere enn det som kan defineres med regler skapt av mennesket.

Lenke til kommentar

*Spøkelser ikke finnes?

*At gud ikke finnes?

Det der var litt teit.

Det blir som at jeg hevder at det finnes et dyr som heter Hvitfjæret dykkerjerv, og påstå at den finnes fordi ingen av dere kan motbevise påstanden min.

Lenke til kommentar
:)

Eyzteinn : Akkurat, dette kan neppes bevises eller avkreftes 100%, ergo kan man ikke dra en konklusjon av det.

Og det er mange som har prøvd å bevise at gud finnes / ikke finnes men det er ingen som har blitt enige enda.

Intet kan bevises eller avkreftes 100%. Men det med spøkelser og Gud i mitt syn befinner seg langt unna 100%.

Om noen velger å påstå at spøkelser faktisk eksisterer, er det helt greit for meg, men da vil de i mitt syn fremstå som troende.

Lenke til kommentar

Nåda, er jo flere hundre millioner mennesker som tror på gud, da bør han jo finnes?

Ganske mange som også tror på spøkelser også og dermed så vil man kanskje også konkludere med samme konklusjon?

Altså, jeg kommer ikke til å avfeie spøkelser / gud og annet overnaturlig tro bare fordi det ikke finnes noe bevis for at dem ikke eksisterer, men man bør naturligvis være skeptisk til slikt når man ikke har hatt noen personlig erfaring som kan definere "troen" sin.

Er ikke tilhenger til noen religion i det hele tatt , men godtar at det kan finnes en skaperkraft og at man har en Sjel.

Lenke til kommentar

Malvado- Du kan ikke se det slik. Det er en værre påstand å si at noe eksisterer ved å ikke klare å bevise at det gjør det enn å si noe ikke eksisterer fordi en ikke kan bevise det om du skjønner.

Det er jo derfor vi sier en ting ikke eksisterer, nettop fordi en ikke kan bevise det eksisterer.

Med det samlet i en konklusjon: Gud kan ikke bevises eksisterer = Gud finnes ikke

Vis meg ETT eneste bevis på at noe som heter gud finnes

Endret av allyse
Lenke til kommentar

kristne er som regel "født" sånn. "tvinget" i det. Jeg har aldri i min oppvekts blitt fortalt at spkelser fins eller ikke. Og uansett, spøkelser er noe man kan se, fysisk. Ingen har sett jesus. Er visse folk som mener de føler gud osv (sånne ville kirker :p) men de ser det jo ikke. Har lest at folk oppfærer seg rare og mener de føler gud inni seg osv fordi at de sender en gass ut i rommet, som folk reagerer på.

Lenke til kommentar
kristne er som regel "født" sånn. "tvinget" i det. Jeg har aldri i min oppvekts blitt fortalt at spkelser fins eller ikke. Og uansett, spøkelser er noe man kan se, fysisk. Ingen har sett jesus. Er visse folk som mener de føler gud osv (sånne ville kirker :p) men de ser det jo ikke. Har lest at folk oppfærer seg rare og mener de føler gud inni seg osv fordi at de sender en gass ut i rommet, som folk reagerer på.

Det første du nevner kan vi si er hjernevasking, og det siste du sier er kandidater til sinnsykehus.

Lenke til kommentar
Nåda, er jo flere hundre millioner mennesker som tror på gud, da bør han jo finnes?

Religion generelt i mitt syn er et fenomen som har oppstått på grunn av gjentatte fenomen opp igjennom historien som har vært ufoklarlige helt opp til idag.

Folk i den tidligere historie har opplevd fenomen som f. eks lyn og torden, dette hadde man ikke noe forklaring på, og dermed fant man opp værguden "Tor" i norrøn mytologi.

Vulkanutbrudd, kulelyn og mange andrefenomener som man ikke hadde noen forklaring på i den tidligere historie, skremte folk. Som et plaster på såret trengte man en forklaring, og dette resulterte med at man fant opp overnaturlige makter som mange av oss ler av den dag i dag.

Ettersom teknologien stiger, går antall troende nedover, og dette sier vel det meste.

Ganske mange som også tror på spøkelser også og dermed så vil man kanskje også konkludere med samme konklusjon?

"Spøkelser" som mange vil kalle det eksisterer så absolutt, men kun i fantasien til menneskerasen.

Spøkelsene er en forsvarsmekanisme som settes i gang når man befinner seg på et øde, mørkt sted, og gjerne om man befinner seg alene.

Denne forsvarsmekanismen henger igjen i genene våres fra "huleboertiden" og tidligere, da ville rovdyr var en faktisk trussel. Er man alene på et mørkt sted, og hører noen fremmede lyder, så setter hjernen fantasien i sving med å prøve å finne ut av hva dette kan være.

De fleste hoder i moderne tid er påvirket av lyder og intrykk fra spøkelsesfilmer, som gjerne bruker lyder som vi kan finne igjen flere steder i den moderne verden når spøkelsene nærmer seg.

Når en person da befinner seg alene på et mørkt rom, og hører noen mistenkelige lyder som kombinæres med forsvarsmekanismen vår fra fortiden, og intrykkene vi har fått fra diverse spøkelsesfilmer, oppstår spøkelsene.

Håper du skjønner at jeg ikke er ute etter å "ta" deg her, jeg bare sier min mening.

Lenke til kommentar

men dere kan i alle fall si dere enige om at "spøkelser" er ett fenomen som er der, men som ikke nødvendigvis er ett typiskt spøkelse. Enig i det? I stedenfor å si at man innbiller seg det (folk kan innbille seg at dette uforklarte fenomen er spøkelser) Altså at det er noe, som er uforklart. Men det ER der.

PS: Ingen som har sett på tv sånne kirker hvor folk roper halluluja fra alle kanter og folka liksom kjenner gud? (der har de brukt gass så jeg på en dokumentar eller noe)

Lenke til kommentar
men dere kan i alle fall si dere enige om at "spøkelser" er ett fenomen som er der, men som ikke nødvendigvis er ett typiskt spøkelse. Enig i det? I stedenfor å si at man innbiller seg det (folk kan innbille seg at dette uforklarte fenomen er spøkelser) Altså at det er noe, som er uforklart. Men det ER der.

I gitte forstand tror jeg mer vi snakker om psykisk illusjon enn et fenomen desverre. Tror du noe nok vil du se det, og tro det. Samme med folk som tror de har sett gud mv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...