Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ein anna gong hadde det vore ein professor som hadde lest i bibelen, ikkje på norsk men på hebraisk, eller eit eller anna språk der nede. Og han fann ut at bibelen var ei kode (der det var kvar tredje bokstav eller noke sant som danna ei kode)som ikkje menneska kunne vere "hjerna bak det heile". Og folk sei at dei som har skreve ned bibelen har blitt fortalt kva dei skulle skrive av Gud fordi menneska ikkje er mektige nok til å skrive.

Boka heter "the bible code" og er skrevet av Rich Milne.. Boka er skrevet som en "forskningsrapport" og handler om koder inne i skriften på den opprinnelige bibelen, som forutså både gulfkrigen, og den ene etter det andre. De sammenlignet kodene med Leo Tolstoys "war and piece", hvor de ikke kunne finne noen koder whatsoever.. Anbefales å lese.

Btw: Forfatterne har fått pepper av de fleste forskningsmiljøene for usaklige argumenter og useriøse forskningsmetoder..

Heksebrenning er et tragisk kapittel i historien, men å dømme religion på grunnlag av dette, er det samme som å dømme oss nordmenn på grunnlag av vikingene.

eller som å dømme Islam på grunnlag av terrorisme.

Endret av DecAL
Lenke til kommentar

:w00t: Kristendom virker daft :tease:

Jeg er faktisk enig.

Selv om jeg ikke drikker selv, synes jeg de er litt kjedelige siden de vil avstå fra så mye.

"Hvor kan de ikke bestemme selv om de vil drikke eller ei?"

Men men...de får bare ha sin tro og gjøre hva de vil.

Har faktisk en bror som er gift med ei kristen, og har aldri møtt en så artig familie.

"Ekstremister" av uansett tro liker jeg ikke, da de ødelegger bildet av hvordan kristne og andre religiøse virkelig er (omtrent som Bigwater i en vannkjølingssammenheng).

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke drikker selv, synes jeg de er litt kjedelige siden de vil avstå fra så mye.

Ja, det er trist å se hva tro kan presse folk til. F.eks presse folk til

• å avstå fra sunt og godt håndtverk som masturbasjon
  • abort, selv om det å la embryoet/fosteret bli til et barn som ikke er ønsket eller kommer til en verden der de voksne ikke kan ta skikkelig vare på barnet (rusmissbrukere etc)
  • Å avstå fra å realisere seg selv (homofile og lesbiske), og dermed forbli ulykkelige livet ut.

Nå er det riktignok ikke alle kristne som er i mot dette. Men det er trist å se at mange bruker kristendommen som våpen mot at andre skal gjøre det som er best for dem. Får de til å føle seg "skyldig" hvis de gjør noe av dette. Det mener jeg er å strekke tro alt for langt. Tro er som sagt tidligere en tanke/sinnstilstand, ikke et sett med leveregler. Levereglene er bare et virkemiddel som relgiøseledere opp gjennom tidene har brukt i skalkesjul av å kalle det relgion for å få frem sine meninger.

Lenke til kommentar
[*]å avstå fra sunt og godt håndtverk som masturbasjon

Men det er trist å se at mange bruker kristendommen som våpen mot at andre skal gjøre det som er best for dem.

Jeg mastruberer, og syntes ikke det utgjør noen konflikt med min tro.

Veldig enig med at det er trist å se at så mange bruker kristendomen som våpen, for det blir den.

Lenke til kommentar
hvem har bestemt at du skal avstå fra det

du snakker om? Din andre del? ditt jeg nr. 2?

Du tror jo ikke på gud så da må du jo ha laget

regelen sjøl, eller? Det står ikke noe i kristen tro,

så vidt jeg veit om at du ikke kan masturbere.

Kyrkja og dens moralister. Det er ein historie i Bibelen om ein mr Onani som enkelte har tydet til at ein ikkje skal kunne onanere i det heile. Dette var kyrkjas politik lenge og er det forsat innen enkelte miljøer.

Lenke til kommentar

Jepp, det var det jeg mente.

Jeg har til og med hørt historier om kristen ungdom som har gått til en kristen lege med vedvarende smerter nedentil. Legen fant ingenting galt med han og sendte han hjem med smertestillende. Etter flere år ble karen gift og fikk selvfølgelig tømt seg. Smertene forsvant som dugg for solen. Smertene kom av ballespreng, at man ikke får tømt seg, og er et vanlig og kjent fenomen. Særlig for leger som sikkert er gamle nok til både å ha erfart dette selv og lest og hørt om dette. Kunne ikke bare legen sagt at han måtte ta seg en runk i blandt for å lette på trykket? Stakkars kar sier nå bare jeg.

For ordens skyld, jeg aner ikke hvem karen er så jeg kan ikke bekrefte historien, men jeg tror på den.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og den historien finner vi i Første Mosebok, kapittel 38:

Juda tok en kone til Er, sin eldste sønn. Hun hette Tamar.  7 Men Er, Judas eldste sønn, gjorde det som var ondt i Herrens øyne, og Herren lot ham dø.  8 Da sa Juda til Onan: «Ta din brors kone hjem til deg, gift deg med henne i din brors sted, så du kan skaffe din bror etterkommere.»  9 Men Onan visste at barna ikke skulle høre ham til. Når han hadde omgang med sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden, for at broren ikke skulle få etterkommere. 10 Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø.

EDIT: Ikke historien til Simen, men historien om Onan...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
hvem har bestemt at du skal avstå fra det

du snakker om? Din andre del? ditt jeg nr. 2?

Du tror jo ikke på gud så da må du jo ha laget

regelen sjøl, eller? Det står ikke noe i kristen tro,

så vidt jeg veit om at du ikke kan masturbere.

Kyrkja og dens moralister. Det er ein historie i Bibelen om ein mr Onani som enkelte har tydet til at ein ikkje skal kunne onanere i det heile. Dette var kyrkjas politik lenge og er det forsat innen enkelte miljøer.

Legg merke til "i enkelte miljøer".

Det er ytterst få. Men det står at man

ikke skal ha sex utenfor ekteskapet.

Sitat fra vår sexual bok: Onani, sex med seg selv.

Jeg gir fulstendig blaffen i om dere tror at onani

er i mot kristne verdier for det rokker ikke

min tro.

(oftopic)

Lenke til kommentar
Jeg gir fulstendig blaffen i om dere tror at onani er i mot kristne verdier for det rokker ikke min tro.

Nå er det stor forskjell på kristne, akkurat som det er stor forskjell på ikke-kristne. Noen kristne mener onani er "synd". (Mitt inntrykk er at det er en betydelig andel).

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver "for det rokker ikke min tro". Man skulle nesten tro at du tolker innlegget mitt om medisinske problemer (ballespreng) som et angrep på kristendommen og dermed et forsøk på "splitt og hersk". Det stemmer ikke. Jeg prøver ikke å ødelegge for noens tro. Jeg prøver bare å få folk til å skille på hva som er tro, og hva som er gjort, sagt og skrevet i påskudd av å være "riktig moral". Jeg prøver også å si at det ikke eksisterer noen kobling mellom kristendom og "god moral". Det er to uavhengige ting, men mange kristne gir inntrykk av at det er en slags kobling der.

Lenke til kommentar

Jeg er ateist og har vært det lenge. Da jeg var femten eller deromkring, trodde jeg det var noe som manglet i toppen på de som kalte seg kristne: Jomfrufødsel (Josef ble vel lurt, Gabriel var nok en luring), oppstå fra de døde, etc etc, samtidig som alle er enige om at man ikke skal tro på julenissen.. Etterhvert har jeg lært å kjenne en del kristne folk funnet ut at det ikke er noe galt med dem. Jeg har mange gode venner som er kristne, og som jeg respekterer. Men forstå dem.......? Jeg har vel kommet til at noen har større behov for andre til å få svar på meningen med livet og andre essensielle spørsmål. Jeg klarer meg godt med ikke å vite svar på alt.

Lenke til kommentar

:w00t: Kristendom virker daft :tease:

Jeg er faktisk enig.

Men men...de får bare ha sin tro og gjøre hva de vil.

Mye kristent opplegg kan være dritkult, og jeg kjenner mange kristne som drikker... Uten at det fornærmer dems tro.

Lenke til kommentar

Du som sa at kristene og god moral ikke var en kobling. Jeg vil tro du tar feil.

Først la oss definere en kristen:

Kristen=en Jesu KRISTI etterfølger.

og hva er en Jesu Kristi etterfølger?.. ved siden av å være en kristen er det en person som ønsker å følge Jesus(vi forkorter navnet hans til den litt mer populære formen). Altså en person som ønsker å være lik Jesus(selvfølgelig klarer de det ikke), en som vil gå i Jesu fotspor.

Og da må vi se på Jesus for å finne ut hva en "ordentlig" kristen er.

Jesus var en mann sendt av Gud(var Gud selv for den saks skyld), for å frelse jorden fra synden og fortapelsen. Han gikk rundt mellom land og byer og gjorde under som hjalp mennesker med de problemene de hadde. Han underviste mennesker i God moral og levesett, for å lære de å leve på en måte som var best for dem selv og folk rundt dem. Han lærte folk å ikke stjele fra andre, han lærte folket å elske sin neste som seg selv.(som er hvem som helst denne personen omgåes i samfunnet). og lærte dem masse god moral(ihvertfall i mine øyne) som man kan lese mer om i bibelen.

Om en kristen da er en Jesu etterfølger og som ønsker å leve som Jesus med hans moral.. Da vil jeg si at det er en meget tydelig kobling mellom kristne og god moral..

Nå sier ikke jeg at det kun er kristne som har god moral.. det er det langt ifra.. Mange ikke-kristne som har god moral. og mange som har møkkamoral. Det er det også blant de "kristne", noen med god moral andre med dårlig moral..

Som folk har sagt her tidligere er det stor forskjell på kristne som det er stor forskjell på ikke-kristne. Mange av de som selv kaller seg kristne i Norge i dag ville jeg vært forsiktig med å se på som kristne.. Men tenker ikke så mye over det da det ikke er min jobb å dømme folket., Det er Guds jobb.

Folk tidlig i tråden her som lurte på hvorfor Gud ikke har kommet tilbake igjen. Lur videre. Hvem vet hvor lenge du/dere bør lure. Han kan komme når som helst. Vi vet ikke noe som helst om hva slags planer Gud har om hans gjennkomst. Spennende blir det ihvertfall. Står litt i bibelen som ting som skjer før han kommer. står masse om "de siste tider" i johannes åpenbaring(bakerst i boka). Flere ting som står der er i ferd med å skje/har skjedd. Les der hvis dere vil.. det er spennende lesning. Ikke-kristne har heller ikke noe vondt av det. Og dere blir ikke frelst av å lese det.. slapp av.

Til dere der ute som ikke har noe forhold til kristne og Kristendommen enn Skolegudstjenester. Snakk med kristne dere kjenner og finn litt mer ut av hva det er.. Kristendommen i Norge er mer enn regler, ritualer og tradisjoner.

Ellers får dere ha det fint ;)

Lenke til kommentar

Takk for oppbacking Murty! Mye bra skrevet der.

Er litt uenig i din tolkning av å være kristen. Er helt enig i at man som kristen skal prøve å følge i Jesu fotspor så godt man kan, og lese i boka og følge den (boka = bibelen :) ) Men jeg mener at før god moral, så kommer troen. Først tro, deretter så snakker vi moral og mennesklige handlinger. Men så klart, jeg ville nå si at man er ikke "ekte kristen", hvis det er noe som heter det, hvis man driter i boka, og gjør som man selv vill.

Men som du også sier, vi mennesker kan ikke se hvem som er kristene og ikke kristene. Det er egentelig en privatsak mellom deg selv og Gud. Det er bare et spørsmål om hvor mye man gidder å gjøre ut av det. Hvor mange man vil fortelle det glade budskap til :)

Folk tidlig i tråden her som lurte på hvorfor Gud ikke har kommet tilbake igjen
Veldig bra det du sier om de siste tider. Les om det, det er interesannt. Hvis man ikke gidder å bla opp i boka, se filmene "Left Behind 1 & 2". Jeg syntes det er en veldig bra tolkning av det som står om de siste tider.

Og dere som sier at Gud ikke gjør noe på jorden i dag, sikkre på det? Noen gang oppsøkt en kirke? noen gang sett noen 7ke bli bedt for, og blitt helbredet (eller frisk som det heter :) )? Det skjer faktisk noe i dag også. Gud lever også i dag.

Til dere der ute som ikke har noe forhold til kristne og Kristendommen enn Skolegudstjenester
Dere burte ta og oppsøke noen kristene på deres egen alder. Skolegudsteneste, voksen-gudstjeneste og statskirke gudstjeneste syntes jeg fort blir veldig kjedelig, og uten action. Samme gamle presten som maler om de samme gamle tingene. Han har ofte masse fornuftig å si, men det han sier, treffer sjeldent de som ikke er kristene.

jeg kjenner mange kristne som drikker... Uten at det fornærmer dems tro.
Ja, og det har vel egentelig ingen ting å si hvor mye man drikker om man er kristen. Det står faktisk i bibelen at man kan drikke. Men det står at man skal begrense seg, og ikke bli full. Jesus drakk jo vin selv... :) Men jeg er ikke så glad i drikking, og liker meg best ederu på fest jeg da :)

jeg har vel kommet til at noen har større behov enn andre til å få svar på meningen med livet og andre essensielle spørsmål
ja, det kan nok stemme :) Men er mange andre gode sider også :)

Nå er det stor forskjell på kristne, akkurat som det er stor forskjell på ikke-kristne. Noen kristne mener onani er "synd".
For å være helt ærlig, så kjenner jeg ikke boka så godt på det emnet der. Jeg har egentelig null peiling på hva bibenen sier om det. Men da tenker jeg som så, så lenge jeg ikke fornermer noen eller Gud ved å gjøre det, så kan det da vel ikke utgjøre noe skade... ;)

Og den historien finner vi i Første Mosebok, kapittel 38:
Har lest første del av det kapittelet, og syntes det er flere måter å tolke det på. Kan også tolkes som at man ikke skal gifte seg med sin brors kone ;)

Ellers får dere ha det fint
Det skal vi :) takk for hjelp og flere oppklaringer :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...