Juleniss1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Trodde Gud var allvitende jeg?? ja, hvorfor skulle han ikke være det? Er han allvitende ser han i fremtiden - ser han i fremtiden har vi ikke fri vilje. *snip* Skjønner du ikke hva han sier? Han[Gud] gir oss fri vilje så vi kan gjøre hva vi vil, men straffer oss hvis vi ikke gjør hva han sier. Ser du ikke ironien? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Vi misbrukte vår frie vilje. Det der er jo ein rein sjølvmotseing. Fri vilje kan umuligt misbrukes rett og slett fordi det er fri vilje. Vist eg bruker min frie vilje til å gjøre ein bestemt handling misbruker eg på ingen måtte min frie vilje. Eg bruker den til det den er meint å brukes til. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Vi misbrukte vår frie vilje. Noe Gud visste ville skje, ettersom Han er allvitende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Forelskelse er selfølgeli blit vitenskapelig bevist. Det er ein stimulanse av hjernen som gjør at ein får den følelsen. Vist du seriøst trude at forelskelse var noko som gud sente fra himmelen og umulig kunne dokumenteres så får du tru omigjen.Poenget er ikke hva kjærlighet er, men hvordan man kan bevise det. Ifølge dere selv så MÅ ting kunne bevises for å kunne eksistere. Kjærlighet er en av de tingene man har vansklig for å kunne bevise. Det er bare en følelse. Akkuratt sånn er det med Gud også. Man kan ha vanskelig med å bevise at han eksisterer, men den dagen man kjenner Gud, da er det ingen tvil. Hva er poenget med å måtte bevise at bestemte tanker eksisterer? Gud er en tanke, kjærlighet er en tanke. Ferdig med den delen av diskusjonen. Det som er verre derimot er vranglære om beviselige ting som f.eks evulosjon. En tanke/fantasi er ikke bevis for noe som helst fysisk, deriblandt evulosjonen. Fysiske beviser ("Discovery-beviser") ER beviser på fysiske ting. Men forsat dømmer han millioner av oss til helvete fordi vi bruker våres frie vilje til å vike fra gud.Hmm, pussig. Ingen vil til helvete, men ingen vil tro på Gud heller... Så typisk dagens sammfunn. Nå slår du alle over en kam.. Når jeg dør så vil jeg havne en av følgende logiske plasser: i jorda som ormemat eller i sjøen som fiskemat. (Dvs. helst ikke i atmosfæren i form av CO2 og andre gasser etter kremasjon. Det synes jeg er litt meningsløst miljøsvineri) Tankene mine, "sjelen", havner samme plass som ettene og nullene i RAM havner når du slår av PC'en: De forsvinner til intet. Gud sier det at, "tro på meg, og alt går bra". Når du ikke tror på Gud, så er det ikke så mye han kan få gjort med deg. Siden gud er en tanke, hvorfor tror du at han skal ha noen annen innvirkning på deg, andre eller jorden enn gjennom tankene tine? Jeg tror faktisk gud har hatt bra effekt på mange folk, akkurat som det andre navnet på den samme effekten: placebo-effekten. Endret 19. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Når jeg dør så vil jeg havne en av følgende logiske plasser: i jorda som ormemat eller i sjøen som fiskemat. (Dvs. helst ikke i atmosfæren i form av CO2 og andre gasser etter kremasjon. Det synes jeg er litt meningsløst miljøsvineri) Apropos kremasjon, jeg så en ganske treffende tegneseriestripe for en stund siden. Mulig det var i Pondus. Scenen var fra en begravelse/kremasjon. Presten talte og sa "måtte NN stige opp mot himmelriket" også senket de kista ned i kremasjonsrommet, så sa presten "må han få det fint i himmelen" og rullet kista inn i flammene i kremasjonsovnen. Jeg fant dessverre ikke stripa nå, men håper noen andre finner den. Jeg synes det var en hærlig ironi i den. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Vi misbrukte vår frie vilje. Det der er jo ein rein sjølvmotseing. Fri vilje kan umuligt misbrukes rett og slett fordi det er fri vilje. Vist eg bruker min frie vilje til å gjøre ein bestemt handling misbruker eg på ingen måtte min frie vilje. Eg bruker den til det den er meint å brukes til. Vi fikk fri vilje men også en advarsel om hva vi ikke burde gjøre. Vi misbrukte vår frie vilje. Noe Gud visste ville skje, ettersom Han er allvitende. Men han håpet det ikke. uten denne frie viljen ville det jo da ikke vært noe poeng i å skape verden. Han kunne likesågodt ha skapt en gjeng med roboter som priste ham mekanisk. isteden valgte han å lage noe han kunne finne noe godt i og noe vondt i for så å prøve å styre det riktig vei. Og da ble dette Gode liksom ekte. QUOTE (Liquid Crystal) *snip* Skjønner du ikke hva han sier? Han[Gud] gir oss fri vilje så vi kan gjøre hva vi vil, men straffer oss hvis vi ikke gjør hva han sier. Ser du ikke ironien? Hvor står det at han straffer oss? Endret 19. juli 2005 av Liquid Crystal Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Siden gud er en tanke, hvorfor tror du at han skal ha noen annen innvirkning på deg, andre eller jorden enn gjennom tankene tine?Tror du har missforstått noe. Jeg kan ikke svare på hva Gud er for noe, men en tanke, det er han nok ikke. Han kan mer en som så Hva er poenget med å måtte bevise at bestemte tanker eksisterer? Gud er en tanke, kjærlighet er en tanke. Mitt poeng er bare at det er ikke alt som kan bevises vitenskapelig. Det finnes mer mellom himmel og gjort en discovery channel klarer å bevise... Nå slår du alle over en kam.. Når jeg dør så vil jeg havne en av følgende logiske plasser: i jorda som ormemat eller i sjøen som fiskemat. (Dvs. helst ikke i atmosfæren i form av CO2 og andre gasser etter kremasjon. Det synes jeg er litt meningsløst miljøsvineri) Tankene mine, "sjelen", havner samme plass som ettene og nullene i RAM havner når du slår av PC'en: De forsvinner til intet.Ok, jeg reskpetkerer ditt syn på døden Er han allvitende ser han i fremtiden - ser han i fremtiden har vi ikke fri vilje.Så lenge han ikke griper inn, så har vi fri vilje. Men det går ann å be han gjøre noe med saken Å be kalles det, og det virker Lenke til kommentar
ovle Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Jeg er selv kristen, og det som overrasker meg nå som jeg har lest hele denne topicen er hvor trangsynte enkelte folk kan være! Nå snakker jeg verken om de kristne eller de med ateistisk synspunkt. Men om enkeltpersoner. Uansett hvor mye man argumenterer frem og tilbake så er det med religion en tro-sak. Personlig så syns jeg at religion er noe personlig. Jeg lurer til og med på å melde meg ut av statskirken! Fordi hvis vi kristne går rundt å prøver å tvinge troa vår på andre, så er vi ikke noe bedre enn de som plager oss og skal hele tida sette oss på prøve pga. troa. Det var jammen bra at noen lagde denne topicen.. Hvordan kan vi kristne si at vi stoler blindt på troen vår hvis vi skal flykte fra slike diskusjoner? Det å tørre å diskutere troen sin med folk med andre synspunkt blir som å sette troen sin på prøve. En glimrende måte å teste ut hvor mye tillit man har til sin egen tro! Mange gode synspunkt både fra kristne og ateister her! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Vi fikk fri vilje men også en advarsel omhva vi ikke burde gjøre. Gud er jo en tanke/fantasi. Den som setter premissene for hva vi kan gjøre med vår frie vilje (tanker) er jo ingen andre enn vår egen hjerne. Og hvem bestemmer over den? Jo, vi selv. Ergo: er våre tanker totalt frie og fullstendig styrt av oss selv. Selv "advarselen fra gud" er vår egen advarsel til oss selv. "Guds advarsel" blir jo rett og slett tendenser av schizofreni. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Siden gud er en tanke, hvorfor tror du at han skal ha noen annen innvirkning på deg, andre eller jorden enn gjennom tankene tine?Tror du har missforstått noe. Jeg kan ikke svare på hva Gud er for noe, men en tanke, det er han nok ikke. Han kan mer en som så Hva da? Du sammenligner det jo med kjærlighet, noe jeg tolker til "følelse" og "sinnstilstand". Jeg må si jeg tror faktisk på at gud eksisterer i denne formen, på lik linje med det jeg drømte i natt, spøkelser og placeboeffekten. Hva er poenget med å måtte bevise at bestemte tanker eksisterer? Gud er en tanke, kjærlighet er en tanke. Mitt poeng er bare at det er ikke alt som kan bevises vitenskapelig. Det finnes mer mellom himmel og gjort en discovery channel klarer å bevise... Jeg er helt enig der! Vitenskapen kan ikke bevise alt, relgion kan derimot ikke bevise noe.. Er han allvitende ser han i fremtiden - ser han i fremtiden har vi ikke fri vilje.Så lenge han ikke griper inn, så har vi fri vilje. Men det går ann å be han gjøre noe med saken Å be kalles det, og det virker Jeg er enig! Placebo-effekten har beviselig effekt på folk. Hva folk tror på for å oppnå denne effekten er ikke vesentlig, bare de tror på noe. Endret 19. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Fordi hvis vi kristne går rundt å prøver å tvinge troa vår på andre, så er vi ikke noe bedre enn de som plager oss og skal hele tida sette oss på prøve pga. troa. Hviss du prøver å tvinge troen din ned over ørene til andre, så er du overlegen. (mener jeg) det vil si at du mener din tro er bedre enn alle andres. hviss du ser ned på andre mennesker med forskjellig tro så er du overlegen. å være overlegen går imot (ihvertfall slik jeg ser på det) en kristen grunnverdi. At alle er like mye verdt. er enig med deg men ville bare poengtere det. QUOTE (Liquid Crystal @ 19/07/2005 : 16:15) Vi fikk fri vilje men også en advarsel om hva vi ikke burde gjøre. Gud er jo en tanke/fantasi. Den som setter premissene for hva vi kan gjøre med vår frie vilje (tanker) er jo ingen andre enn vår egen hjerne. Og hvem bestemmer over den? Jo, vi selv. Ergo: er våre tanker totalt frie og fullstendig styrt av oss selv. Selv "advarselen fra gud" er vår egen advarsel til oss selv. "Guds advarsel" blir jo rett og slett tendenser av schizofreni. Men hvem laget hjernen vår slik den er? hvordan ble den da slik at den kan snakke til seg selv? hvordan fant den ut å gi den advarselen om å ikke spise av frukten. (frukten fra det "forbudte" treet)? det er nok (som noen sa og som ihvertfall jeg tror) mer mellom himmel og jord eller for den saks skyld i verdensrommet der vi ikke har vært, enn den teorien om at du har en annen person i deg som finner opp sannheter. Endret 19. juli 2005 av Liquid Crystal Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Gud er jo en tanke/fantasi.Dessverre, men det er nok ikke alle som deler denne oppfattningen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Fordi hvis vi kristne går rundt å prøver å tvinge troa vår på andre, så er vi ikke noe bedre enn de som plager oss og skal hele tida sette oss på prøve pga. troa. Godt poeng! Dog er det et tankekors at alle blir født med blanke ark og helt frie tanker, men likevel ikke ender opp med frie tanker. Alle blir påvirket av samfunnet rundt oss og ender ikke opp med en relgion som "passer vårt frie sinn best". Hvis det hadde vært tilfelle så ville alle verdens relgioner vært jevnt spredd over hele verden. Det hadde sikkert vært mange flere relgioner også. Hver person med sin variant av relgiøsitet, utformet av en selv. Men sånn er det altså ikke. Et barn som vokser opp blandt kristne har mye høyere sansynlighet for å bli kristen selv enn om det hadde vokst opp blandt f.eks hinduer. Alle relgioner har et motiv om at denne relgionen skal være en levevei og "riktig" for folk. Alle relgiøse vil i beste hensikt prøve å påvirke andre til å tro på det samme som dem. Direkte eller indirekte, bevist eller ubevist. Jeg liker ikke slik påvirkning. Særlig ikke når det er snakk om små, og dermed naive barn. Jeg er glad for at faget "kristendom" ble fjernet fra skoleverket og erstattet med noe som ikke er fullt så ille: Et fag med kristendom som basis men som også har betydelige innslag av undervisning i andre relgioner. Et fritt menneske bør slippe slik påvirkning og "finne opp" sin egen relgion. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Skjønner du ikke hva han sier? Han[Gud] gir oss fri vilje så vi kan gjøre hva vi vil, men straffer oss hvis vi ikke gjør hva han sier. Ser du ikke ironien? Hvor står det at han straffer oss? Du vet... Helvete? Så lenge han ikke griper inn, så har vi fri vilje. Men det går ann å be han gjøre noe med saken Å be kalles det, og det virker Svar på det jeg skriver i steden da. Vi har ikke fri vilje hvis framtiden er forutbestemt. Endret 19. juli 2005 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Tankene mine, "sjelen", havner samme plass som ettene og nullene i RAM havner når du slår av PC'en: De forsvinner til intet. da har du misforstått begrepet sjel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Tankene mine, "sjelen", havner samme plass som ettene og nullene i RAM havner når du slår av PC'en: De forsvinner til intet.da har du misforstått begrepet sjel. Kan du gi meg en forklaring på hva det betyr da? (Jeg har en mer utdypende mening om hva det er er, men vil høre din versjon først) Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Sjelen er deg. Utover det så finnes det ikke et fasittsvar, noen mener det er en energi, noen mener det et et slags "spøkelse" som ikke forsvinner når en dør, noen mener det ganske enkelt er personligheten din som er lagret i hjerne din. Litt dårlig formulert, men jeg tror folk forstår hva jeg mener. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Sjelen er deg. Utover det så finnes det ikke et fasittsvar, noen mener det er en energi, noen mener det et et slags "spøkelse" som ikke forsvinner når en dør, noen mener det ganske enkelt er personligheten din som er lagret i hjerne din. Litt dårlig formulert, men jeg tror folk forstår hva jeg mener. Da er vi egentlig helt enige Den litt mer utvidede forklaringen min er at sjelen er både nåværende tanker, minner i kort og langtidshulommelsen, bevisstheten min og deler av bevisstheten "jeg" som er mer fastkodet gjennom gener, hjernekjemi, og koblinger av hjerneceller som har oppstått pga hjerneaktivitet tidligere i livet. Noe av dette kalles instinkt, andre deler er "firmware" som har oppstått gjenom hjernens utvikling. Alle disse delene av "meg" eller "sjelen" om du vil, mener jeg forsvinner etter hvert som hjernen dør. Først forsvinner bevisstheten, deretter hukommelsen, så hjernekjemien (signalstoffene) Når dette er borte forsvinner muligheten til å våkne opp av et koma, og man kan kalles hjernedød. Til slutt, når hjernen går i oppløsning forsvinner "firmwaren" (koblingene og det som gjør meg til meg). Konseptet "sjel" tror jeg har oppstått av folk som ikke ønsker å se at døden er slutten på alt, og at "sjelen" lever videre. Enten på grunn av deres egen frykt for døden, savnet etter andre, eller andre årsaker. Som sagt tidligere: Det er fint å ha noe å tro på. Det har mange gode effekter på kroppen at hjernen finner forklaringer og håp i det man ikke kan eller vil forstå. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Ok, her hopper jeg av tror jeg... hakke peil på det med sjel og sånt Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) En hel haug av mine bekjente er kristne, og noen av de har jeg ikke veldig sansen for. Men de flertallet av de mest hyggelige folka jeg kjenner er kristne. Og jeg kjenner mange ateister som er kjempehyggelige, så jeg tror ikke jeg kan sette kristne i en bås og synes noe om dem annerledes fra f.eks. ateister eller buddhister... Mitt synspunkt på folk kommer ikke an på hvilken religion de tilhører.... Endret 20. juli 2005 av Dark Knight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå