Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Men kom gjerne med linker til den elefant-historien http://home.no/maggof/bevis.htm Jeg skjønner ikke hvor dan han kan blande inn ordet "bevis" i det der.. Høres ut som enten en morroklump eller en psykisk forstyrret... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Tror jeg skal se om jeg klarer å finne f.eks. "Zethyr er din GUD" i se og hør mens jeg er på ferie Det er mulig å vri mye rart ut av slike morsomheter. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Vitenskap er basert på viten, tro er bare tro, ikke viten, ikke bevist, ikke satt i et logisk system med beviser som bygger på hverandre osv. Religion er mye mer enn bare følelser og tro. Relgion handler om at jorda er flat, jorda er sentrum i universet, hekser må brennes, evulosjon er noe viss vass. De utroende må ikke tro de er bedre enn oss, for de skal til helvete og vi til himmelen (var det noen som sa noe om janteloven?), V-daler og U-daler kom av seg selv, platetektonikk, jordskjelv og tsunamier er ikke naturvitenskap det er gud som straffer menneskeheten pga spiker i magen osv. Mye sykt. Det er ikke religionen som handler om at Jorda er flat. Det handler om at de religiøse autoritetene baserte sin viten på at Jorda var flat, og misbrukte sine stillinger til å forfølge dem som hadde et annet syn. Heksebrenning er et tragisk kapittel i historien, men å dømme religion på grunnlag av dette, er det samme som å dømme oss nordmenn på grunnlag av vikingene. Selv om det kom sent, har selv Vatikanet akseptert evolusjonslæren. Jeg tror det kom i 1995, lenge etter at de fleste kristne (i hvert fall protestanter) hadde akseptert dette som god lære. Det himmel/helvete-synet du tilskriver "religion" som helhet, tror jeg ikke er allmennt akseptert blant de fleste kristne, og de fleste kristne aksepterer både evolusjon, erosjon, platetektonikk og de store vindsystemene på Jorda, men de er av den mening at dette er så fantastisk at det ikke kan ha oppstått av tilfeldigheter. I stedet heller de til at det har stått en skapende kraft (Gud) bak det hele. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Puh. Det er like stor forskjell mellom kristne, som mellom kristne og ikke-kristne. Jepp Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Skal få tak i det stedet i bibelen der det står at jorden er rund... har lest det en gang Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Nevn 5 nylige eksempler på avkutting av hender, pisking, steining ect. de siste 2 åra i kristendommen. Hvorfor akkurat de siste 2 årene? Skal plutselig ikke de andre par tusen årene gjelde nå da? Hvorfor akkurat 5 ting? PS. Fikk du med deg saken om hva som var gjort i kristendommens tegn nede i Knutby? Fordi i de siste 2 årene har det skjedd 2 steininger og en mann er nå dømt til døden for frafall av den islamske troen. Les mer.. 5 på den kristendomske siden så beviser du for deg selv (muligens andre også men ikke meg) at Kristendomen er like "ille" som islam. Endret 18. juli 2005 av Liquid Crystal Lenke til kommentar
since91 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det er betre å tro og ta feil enn å ikke tro og ta feil...Er det ikke? (Tenk deg en evighet i helvete) Hvorfor kristendommen? Jeg så en dokumentarfilm en gang, den handla om baklengsspilling av musikk og lignende... Absolutt alle sangene som hadde ett djvelskt budskap or whatever, var retta mot nettopp kristendomen, det sier litt...? "Troen er sikkerhet for det som håpes, visshet om ting en ikke ser" (Heb.11:1) Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det er betre å tro og ta feil enn å ikke tro og ta feil...Er det ikke?(Tenk deg en evighet i helvete) Akkurat. Det er dette som er feilen med kristendommen, men også det som har gjort den så populær. Akkurat det der beviser at det man bare er ute etter å redde sitt eget skinn. Jeg så en dokumentarfilm en gang, den handla om baklengsspilling av musikk og lignende...Absolutt alle sangene som hadde ett djvelskt budskap or whatever, var retta mot nettopp kristendomen, det sier litt...? Det sier meg at du så på en søppeldokumentar. TV-Norge eller? Lenke til kommentar
since91 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Nei, jeg såg det ikke på tvnorge, det var en vhs... Edit: Hvordan kan du si at det var en søppeldokumentar? Ja, det er jo derfor gud sendte jesus til jorden, han la all synd på seg, slik at vi skulle få slippe å komme til helvete... Selvfølgelig handler det om å redde sin egen og andre si sjel (ikke skinn ) Edit: leif Endret 18. juli 2005 av Jonatan777 Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Ja, det er jo derfor gud sendte jesus til jorden, han la all synd på seg, slik at vi skulle få slippe å komme til helvete... Hvorfor i helvete(hihi, passende utrykk) lagde han en verden som det var nødvendig å sende sønnen sin for å redde folkene han (visstnok) elsker fra helvete? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Herrens veier er uransakelige Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Jeg så en dokumentarfilm en gang, den handla om baklengsspilling av musikk og lignende...Absolutt alle sangene som hadde ett djvelskt budskap or whatever, var retta mot nettopp kristendomen, det sier litt...? Unnskyld meg men: HAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHH! Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Hvorfor i helvete(hihi, passende utrykk) lagde han en verden som det var nødvendig å sende sønnen sin for å redde folkene han (visstnok) elsker fra helvete? For Gud skapte mennesket med fri vilje. De skal få lov til å selv bestemme hva de vill. De skal selv få skille mellom rett å galt, mellom himmel og helvete. Gud ville ikke skape en haug med roboter som alle går rundt å tilber han på kommando... BTW: Til dere som kun tror på harde fakta og Discovery channel: Hvem av dere kan se sine egene tanker? Hvem av dere kan bevise at din beste venn har tanker? De kan ikke sees og ikke høres... Eller et annet eksempel. Noen gang vært forelsket? Den følelsen du fikk da, kunne du se den? Kunne den bli vitenskapelig bevist? NEI. Altså i følge dere, det finnes hverken tanker eller kjærlighet her i verden, det kan jo ikke bevises..... Jeg var også en hardbarka realist før jeg ble kristen skjønner dere Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 For Gud skapte mennesket med fri vilje. De skal få lov til å selv bestemme hva de vill. De skal selv få skille mellom rett å galt, mellom himmel og helvete. Gud ville ikke skape en haug med roboter som alle går rundt å tilber han på kommando... Trodde Gud var allvitende jeg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 BTW: Til dere som kun tror på harde fakta og Discovery channel:Hvem av dere kan se sine egene tanker? Hvem av dere kan bevise at din beste venn har tanker? De kan ikke sees og ikke høres... Eller et annet eksempel. Noen gang vært forelsket? Den følelsen du fikk da, kunne du se den? Kunne den bli vitenskapelig bevist? NEI. Altså i følge dere, det finnes hverken tanker eller kjærlighet her i verden, det kan jo ikke bevises..... Hva har det med saken å gjøre? Mener du at tanker og kjærlighet = relgion? Vel, jeg skal være enig til en viss grad; relgion er tanker, fantasi og dagdrømmer. Men relgiøse vil jo gjøre så mye ut av det, de vil jo forklare hva liv er, de vil lage sine egne leveregler som de vil at andre skal følge, de vil forklare meningen med livet og hva som skjer etter døden. Dette er ting som har langt større konsekvenser enn fantasier og dagdrømmer. Disse fantasiene som relgioner bygger på blir brukt som virkemiddel av lands ledere og andre mektige personer for å få gjennom sine meninger. Relgion er et maktvåpen som missbrukes til å styre naive mennesker. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Eller et annet eksempel. Noen gang vært forelsket? Den følelsen du fikk da, kunne du se den? Kunne den bli vitenskapelig bevist? NEI. Altså i følge dere, det finnes hverken tanker eller kjærlighet her i verden, det kan jo ikke bevises..... Forelskelse er selfølgeli blit vitenskapelig bevist. Det er ein stimulanse av hjernen som gjør at ein får den følelsen. Vist du seriøst trude at forelskelse var noko som gud sente fra himmelen og umulig kunne dokumenteres så får du tru omigjen. BTW: Til dere som kun tror på harde fakta og Discovery channel:Hvem av dere kan se sine egene tanker? Hvem av dere kan bevise at din beste venn har tanker? De kan ikke sees og ikke høres... Selfølgeli kan ein ikkje vite noko sikkert. Det er ikkje sikkert noko i denne verden eksisterer i den form vi trur, men det betyr ikkje at det finest ein gud av den grunn. Du er ikkje ein millimeter nermere å bevise din guds eksitens med å påpeike at ein ikkje kan vite noko sikkert. For Gud skapte mennesket med fri vilje. De skal få lov til å selv bestemme hva de vill. De skal selv få skille mellom rett å galt, mellom himmel og helvete. Gud ville ikke skape en haug med roboter som alle går rundt å tilber han på kommando... Men forsat dømmer han millioner av oss til helvete fordi vi bruker våres frie vilje til å vike fra gud. Godt eg kan tenka over kor mykje gud elsker meg når eg er i helvete Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Forelskelse er selfølgeli blit vitenskapelig bevist. Det er ein stimulanse av hjernen som gjør at ein får den følelsen. Vist du seriøst trude at forelskelse var noko som gud sente fra himmelen og umulig kunne dokumenteres så får du tru omigjen.Poenget er ikke hva kjærlighet er, men hvordan man kan bevise det. Ifølge dere selv så MÅ ting kunne bevises for å kunne eksistere. Kjærlighet er en av de tingene man har vansklig for å kunne bevise. Det er bare en følelse. Akkuratt sånn er det med Gud også. Man kan ha vanskelig med å bevise at han eksisterer, men den dagen man kjenner Gud, da er det ingen tvil. Selfølgeli kan ein ikkje vite noko sikkert. Det er ikkje sikkert noko i denne verden eksisterer i den form vi trur, men det betyr ikkje at det finest ein gud av den grunn. Du er ikkje ein millimeter nermere å bevise din guds eksitens med å påpeike at ein ikkje kan vite noko sikkert. Som sagt, å avkrefte en Gud er like dumt som å akvrefte dine egente tanker. Ingen av tingene er blitt vitenskapelig bevist, så derfor så handler det om å tro at man vet. Men forsat dømmer han millioner av oss til helvete fordi vi bruker våres frie vilje til å vike fra gud.Hmm, pussig. Ingen vil til helvete, men ingen vil tro på Gud heller... Så typisk dagens sammfunn. Gud sier det at, "tro på meg, og alt går bra". Når du ikke tror på Gud, så er det ikke så mye han kan få gjort med deg. Hva har det med saken å gjøre? Mener du at tanker og kjærlighet = relgion?Nope, sier jeg ikke, selv om det har en del til felles. Jeg prøver å si det at i følge deres Discovery tankegang der dere skal ha ALT bevist, så er det faktsiks store gliper. Ting som kjærlighet og tanker klarer ikke discovery å bevise. Likedann er det med religion. Trodde Gud var allvitende jeg?? ja, hvorfor skulle han ikke være det? btw, jeg syntes det er stort nok bevis på at Jesus lever den dag i dag når man ser hvor mange kristene folk det faktisk finnes. Tenk litt over det, det finnes ikke såå mange dumme mennesker her i verden. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 For Gud skapte mennesket med fri vilje. De skal få lov til å selv bestemme hva de vill. De skal selv få skille mellom rett å galt, mellom himmel og helvete. Gud ville ikke skape en haug med roboter som alle går rundt å tilber han på kommando... Men forsat dømmer han millioner av oss til helvete fordi vi bruker våres frie vilje til å vike fra gud. Godt eg kan tenka over kor mykje gud elsker meg når eg er i helvete Gud skapte mennesker med fri vilje: rett Gud skapte mennesker som kunne skille eller vite om himmel og helvete(rett og galt) : feil Det var vår frie vilje som gjorde helvete og det gale til et problem. ( NB: dette kommer ikke til å gi noen mening hviss du ikke har lest skapelses-beretningen). Vi viste ikke om rett og galt eller himmel og helvete ( vi= adam og eva) da vi ble skapt. (dette også hviss man da tror på skapelses-beretningen). Vi viste da heller ikke om noe annet enn gud og hvordan det var og bli elsket av ham. Vi viste ikke om den ene tingen som roper på oss, som sier; kom, kom og prøv det! det er da ikke så galt hviss gud har skapt det! denne stemmen som har vi kaller djevelen og\eller det onde. Men vi valgte å høre på denne stemmen, vi brukte vår frie vilje mot gud, selv om han hadde advart oss mot det. Vi brukte den til å gjøre det han ikke ville vi skulle gjøre, spise av det "forbudte" treet og få kunnskapen om rett og galt. Etter dette har alle de andre stemmene oppstått; kom, kom du skal ikke prøve å ha sex utenfor ekteskapet da? det kan vel ikke være så ille når gud har skapt det. Eller: du skal ikke stjele litt da? det er jo gud som har skapt godene, de er jo for alle? Vi misbrukte vår frie vilje. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) mer eller midre..... men du? Er du kristen eller bare interesserer det deg? www.impulsweb.no www.oase.no (tenOASE) to fantastiske arangemanger som anbefales både for de som er interessert i kristendom og er kristne. Endret 19. juli 2005 av Liquid Crystal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå