Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) På den andre siden så ser jeg problemer ved at mennesker bevisst velger sin tro fremfor logikk og kjent vitenskap. Det å tilbe en Gud som krever tilbedelse for å frelse noen, akkurat det finner jeg litt vanskelig for å skjønne. Attpåtil så "truer" denne guden med at de som ikke blir frelst, de havner i helvete. Skulle selv ønske jeg trodde på Gud, men her strekker det seg til at jeg håper det finnes en gud og at han ikke er slik de fleste religioner fremstiller han som (eller slik jeg oppfatter de som). Jeg hører du sier "eventyrbok". Hvorfor eventyrbok? Jeg ser på bibelen som en bok med allegorier, likninger og sanne historier. Mao, ikke absolutt alt som står i bibelen må tas ordrett, men snarere som allegorier. Jeg ser ikke helt forsjellen på "allegorier" og eventyr. Dvs. Eventyr, historier, romaner, filmer, teater osv. kan være enten fri fantasi eller basert på sanne historier. Eventyrboka bibelen er nok basert på sanne historier, men på den tiden den ble skrevet var det vanskeligere å kontrollere kildene sine. Historiene var jo gjerne 100 år gamle og hadde gått fra munn til munn før de ble skrevet ned. I ettertid har jo også bøkene blitt oversatt ørten ganger og omskrevet for å passe til samfunnets utvikling (det nye testatmentet er jo basert på det gamle, bare at det var skrevet av romere tilpasset deres kultur). Oppi alle disse historiene har det også sneket seg inn forklaringer på ting som på den tiden var uforklarlige fenomener. Slike historier er gode fortellerhistorier og forsterkes også gjennom en-fjer-til-ti-høns-effekten. Er det noen som har hørt "ikke tro på alt du hører eller leser"? Endret 17. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Vær saklig _Julenissen_ Lyst til å være litt mer konkret? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Vær saklig _Julenissen_ Lyst til å være litt mer konkret? Du skjønner vel det? PS. Jeg er Gud. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Egentlig bryr jeg meg ikke så mye om hvilken gud de tror på eller om de tror på noen gud i det hele tatt. Men jeg har noen ømme punkter jeg også: På den andre siden så ser jeg problemer ved at mennesker bevisst velger sin tro fremfor logikk og kjent vitenskap. DecAL Skrevet: 15/07/2005 : 10:05]Bor midt i Bibel-beltet på sørlandet, og personlig har jeg sett meg litt lei på kristne. De har mange bra livsholdninger som jeg tror vi alle kunne lært noe av, men når en i klassen begynner å argumentere med biologilæreren min om menneskets opprinnelse(han mente Gud skapte mennesket, ikke evolusjon osv.), da koker det over for meg. Har absolutt ikke noe imot kristne så lenge de ikke presser troen på andre. Her treffer dere ømme punkter hos meg. Det at mange kristne ikke klarer å ta inn over seg bevist vitenskap og logikk er mye deres eget problem. Trist at de forkaster så ufattelig mye kunnskap. Men noe er ennå værre: Når folk vil gå inn for å ødelegge andres kunnskap ved å spre vranglære, f.eks ovenfor uskyldige barn slik DecAL beskriver. Kristendom bør ut av oppdragelse og skoleverket så mye at unger ikke blir presset inn i en tro de ikke ville kommet frem til ved egen hjelp. Først når barna blir ungdommer eller voksne mener jeg de er smarte nok til å avgjøre selv hva man skal tro på. Det blir feil å dytte de i ryggen i retning av en relgion før de blir gamle nok til å ta avgjørelser selv. Slikt press kalles forresten indoktrinering og er synonymt med ordene manipulasjon og hjernevasking. Barn bør ikke presses til å tro på noe, hverken med lokkemiddler som himmel eller skremselpropaganda som helvete. Voksne er i stand til å ta avgjørelsen selv om de vil begynne å tro på noe eller ikke. Som bladet "illustrert vitenskap" sa det så pent i en tilbakemelding fra en kristen som spurte hvorfor de ikke har mer relgiøs vinkling på ting: Forklaringen ligger ganske klart i navnet vårt, vi skriver om vitenskap, viten og ikke tro. Vitenskap er et system av ting som er beviselige faktum, og der det ikke finnes noe bevis så prøver vi å belyse så mange omkringliggende fakta som mulig. En del av dette kan sikkert sees på som blasfemi og utroende, men vi prøver ikke bevist å ødelegge for de troende. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Vær saklig _Julenissen_ Lyst til å være litt mer konkret? Du skjønner vel det? PS. Jeg er Gud. Vel. Hvis du leser alt jeg sa i sammenheng forstår du det kanskje hva jeg mener. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Liker ikke overkristne folk, for de virker bare syke i hue. Men det står mye bra i bibelen som man kan lese for å bli et bedre menneske. Det er hvertfall bedre enn dritt religioner som islam og den dritten der. Hva definerer du som et bedre menneske da? og til dere andre, noen snakket om "overkristen" hva menes med det? De fleste kristne er mer eller mindre "normale" mennesker. Er vanlig person som kan høre på alt fra liste-pop til Gorgoroth. kle seg i alt fra fantastisk fargerike hippie klær til nagler og tunge skinn-jakker\dresser. Saken med kristendom er at den overhodet ikke har noe med hvordan du ser ut eller hva du hører på (ettersom mange ser på dette når de bedømmer religion). En kristen person er rett og slett en person som inni seg har sagt at man tror på en mening med det du gjør. At du følger noe du vet er rett så du slipper all den andre dritten som roper etter deg. Som vil ha deg med på en masse som overhodet ikke er verdt det! Jeg er kristen og har nettop kommet hjem fra noe som kalles tenOASE som er en del av familieOASE. dette bla avholdt i fr.stad og deltakere bodde for det meste på gudeberg skole. for dem som vet hvor dette er. Regner ikke med at noen skal skjønne kristendom av denne teksten men ville bare gjøre folk obs. på hva de gjør med livene sine....hviss det hjalp da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Er sjølv kristen. Og det er noken gongar blitt nettopp vitenskapelig bevist at det som står i bibelen er sant. F.eks på ei andakt vi hadde på skulen handla det om at to gangar i bibelen har alt stoppa opp. Huska ikkje kvar det stod da men. Tida stoppa opp, og på eit romfartssenter hadde dei då altså greid å regne ut at det mangla ein dag i historia på grunn av dei to gangane då alt stoppa opp, som om vi hadde hoppa over ein dag på kalenderen. Ein anna gong hadde det vore ein professor som hadde lest i bibelen, ikkje på norsk men på hebraisk, eller eit eller anna språk der nede. Og han fann ut at bibelen var ei kode (der det var kvar tredje bokstav eller noke sant som danna ei kode)som ikkje menneska kunne vere "hjerna bak det heile". Og folk sei at dei som har skreve ned bibelen har blitt fortalt kva dei skulle skrive av Gud fordi menneska ikkje er mektige nok til å skrive. Ja og jeg har hørt om en professor som regnet ut at jorden egentlig er formet som en elefant. Det sto skrevet i avisa som naboen min dekodet. Det beviser vel bare nok en gang at man ikke skal tro på alt man hører og leser. Men kom gjerne med linker til den elefant-historien og den der "tiden-har-stoppet"-historien. (PS. Anders: Du tror vel ikke at alt som sies på andakt er bevist og dermed sant? ) Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 De er jo som oftest snill de, så lenge de ikke prøver å prakke troen dems på meg. Og de kristne som tror de er mye bedre enn andre religiøse, står ikke i mye verdi hos meg. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 De er jo som oftest snill de, så lenge de ikke prøver å prakke troen dems på meg. Og de kristne som tror de er mye bedre enn andre religiøse, står ikke i mye verdi hos meg. Det kalles ikke kristne. Kristne er dog imot janteloven. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Selvom jeg er laaangt fra kristen selv, ville jeg heller vært kristen enn muslim. Kristendommen er en mye klokere religion enn Islam. (Det sier mye.) Det har vel mer med hvilken kultur disse relgionene har vært utbredt i. Vår norske kultur har tradisjonellt godtatt kristen relgion, men ikke muslimsk. Og vice versa. Det at media har fokusert på islamske ting som kræsjer med vår kultur og setter likhetstegn mellom ekstreme terrororganisasjoner basert på islam og islam selv er ikke med på å bygge ned fordommer akkurat. Tvert i mot. Kristne har et ordtak som går omentrent slik "ikke se på flisen i din brors øye når du har en bjeke i ditt eget". Det gjelder nok også i forholdet mellom kristendom og islam. Også kristendommen er full av tortur (henging på kors, sult, pisking etc), drap (jesus, homofile, utro koner etc), men disse tingene tones ned av kristne og media fordi det er omdiskutert. Islam hauses opp som styggedommen selv. Tenk på ordtaket sier nå bare jeg. PS. Jeg slet litt med å finne ut hva forkortelsen GT sto for. (Har tradisjonellt vært Gin and Tonic det har stått for her hos meg), men jeg fant ut at det til slutt; Gamle Testamentet. Endret 17. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det kalles ikke kristne. Hva kalles det da? Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Dere som tror på Discovery og historiebøkene på skolen. Jeg ville nå si at det ikke er serlig stort grunnlag å vurdere noe ut i fra. Man må se ting fra begge sider for å vite hva som er riktig. Dessuten, både vitenskapen og religion er like u-bevist mener nå jeg. Vitenskapen setter ting sammen ved hjelp at logisk tenkning og det man faktisk kan bevise, mens religion handler om det man føler, og det man tror på. Religion kan ikke bli motbevist før du har prøvd det.... Jeg er veldig enig i dere som sier at man ikke skal stole på alt man hører og leser. Det er mye dumt skrevet både for og imot kristendom, og for og imot forskning. Kristene er da ikke imot forskning så vitt jeg vet... Det eneste mange tviler på er evulusjons læren. Forresten, fortell meg om den forskeren som kan forklare deg hvordan livet oppstår... Det er det nok bare bibelen som har svaret på Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Selvom jeg er laaangt fra kristen selv, ville jeg heller vært kristen enn muslim. Kristendommen er en mye klokere religion enn Islam. (Det sier mye.) Det har vel mer med hvilken kultur disse relgionene har vært utbredt i. Vår norske kultur har tradisjonellt godtatt kristen relgion, men ikke muslimsk. Og vice versa. Det at media har fokusert på islamske ting som kræsjer med vår kultur og ekstremisme er ikke med på å bygge ned fordommer akkurat. Tvert i mot. Kristne har et ordtak som går omentrent slik "ikke se på flisen i din brors øye når du har en bjeke i ditt eget". Det gjelder nok også i forholdet mellom kristendom og islam. Også kristendommen er full av tortur (henging på kors, sult, pisking etc), drap (jesus, homofile, utro koner etc), men disse tingene tones ned av kristendommen og media. Islam inneholder også en del ting som ikke er bra, men tenk på ordtaket. Nevn 5 nylige eksempler på avkutting av hender, pisking, steining ect. de siste 2 åra i kristendommen. Jeg sier ikke at Kristendomen er bedre enn noen annen trosretning ikke skal jeg klage på hva Islam gjøre heller. Jeg skrev at Kristendom var imot janteloven. Det betyr ikke at vi er bedre enn noen annen men at vi prøver å dra folk med oss til udødelighet om du vil. Til det VI mener er rett vei. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det kalles ikke kristne. Hva kalles det da? det kalles folk som har et problem med andre og må være bedre enn dem. Hvor du har fått det fra at det er kristne veit jeg ikke. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det kalles ikke kristne. Hva kalles det da? det kalles folk som har et problem med andre og må være bedre enn dem. Hvor du har fått det fra at det er kristne veit jeg ikke. Forstår jeg riktig nå: En som sier han er kristen, men tror han er så mye bedre en andre, er ikke kristen? Den er vel litt drøy... Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det kalles ikke kristne. Hva kalles det da? det kalles folk som har et problem med andre og må være bedre enn dem. Hvor du har fått det fra at det er kristne veit jeg ikke. Forstår jeg riktig nå: En som sier han er kristen, men tror han er så mye bedre en andre, er ikke kristen? Den er vel litt drøy... Nei ikke helt. Personen kan godt kalle seg kristen men lever ikke etter min mening opp til Kristne verdier. Kristendom er ikke noe helt firkantet definert, det er mange forskjellige syn innen kristendomen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Dere som tror på Discovery og historiebøkene på skolen. Jeg ville nå si at det ikke er serlig stort grunnlag å vurdere noe ut i fra. Man må se ting fra begge sider for å vite hva som er riktig. Dessuten, både vitenskapen og religion er like u-bevist mener nå jeg. Vitenskapen setter ting sammen ved hjelp at logisk tenkning og det man faktisk kan bevise, mens religion handler om det man føler, og det man tror på. Religion kan ikke bli motbevist før du har prøvd det.... Virenskap er basert på viten, tro er bare tro, ikke viten, ikke bevist, ikke satt i et logisk system med beviser som bygger på hverandre osv. Relgion er mye mer enn bare følelser og tro. Relgion handler om at jorda er flat, jorda er sentrum i universet, hekser må brennes, evulosjon er noe viss vass. De utroende må ikke tro de er bedre enn oss, for de skal til helvete og vi til himmelen (var det noen som sa noe om janteloven?), V-daler og U-daler kom av seg selv, platetektonikk, jordskjelv og tsunamier er ikke naturvitenskap det er gud som straffer menneskeheten pga spiker i magen osv. Mye sykt. Jeg er veldig enig i dere som sier at man ikke skal stole på alt man hører og leser. Det er mye dumt skrevet både for og imot kristendom, og for og imot forskning. Kristene er da ikke imot forskning så vitt jeg vet... Det eneste mange tviler på er evulusjons læren. Er ikke evulosjonen en enorm kollisjon med vitenskap, beviser, indikasjoner, undersøkelser, logiske sammenhenger som bygger på hverandre osv? Forresten, fortell meg om den forskeren som kan forklare deg hvordan livet oppstår... Det er det nok bare bibelen som har svaret på Forskere har ikke funnet det svaret ennå, og vil kanskje aldri gjøre det heller. Men de påberoper seg heller ikke å ha funnet svaret uten skikkelige beviser.. slik visse andre gjør. Hvis man graver litt i fakta så finner man ut at kristendommens forklaring på hvordan liv oppstår har ekstremt få holdepunkter. Det som er motbevises av bunker og stabler med beviser. Vitenskapen kan altså ikke bevise hvordan liv har oppstått, kun bevise at kristenommens antagelse (=tro) ikke kan stemme. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Nevn 5 nylige eksempler på avkutting av hender, pisking, steining ect. de siste 2 åra i kristendommen. Hvorfor akkurat de siste 2 årene? Skal plutselig ikke de andre par tusen årene gjelde nå da? Hvorfor akkurat 5 ting? PS. Fikk du med deg saken om hva som var gjort i kristendommens tegn nede i Knutby? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Men kom gjerne med linker til den elefant-historien http://home.no/maggof/bevis.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå