Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Ikke alle, men mange.. På samme måte som at mange ikke-kristne ikke mener de er bedre enn kristne...

Akkurat det er nok ganske likt begge veier...

nja, på meg virker det som mange kriste er "overlegne" for oss ikke-kristne.

Antakelig siden de har hatt kontakt med "Gud".

De fleste kristne jeg kjenner er statskirke-kristne de mener ikke noe om at de er noen andre overlegne...

 

Men en del frikirke-kristne jeg kjenner kan nok være litt sånn du skriver, men noen av de hyggeligste folka kommer også fra frikirka så ikke noe vondt om den ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste kristne jeg kjenner er statskirke-kristne de mener ikke noe om at de er noen andre overlegne...

 

Men en del frikirke-kristne jeg kjenner kan nok være litt sånn du skriver, men noen av de hyggeligste folka kommer også fra frikirka så ikke noe vondt om den ;)

Det er typisk kristent å ikke mene at man er bedre enn andre. Paulus, alle tiders mest kjente Jesusfreak, sier selv at: "Jeg er den minste av alle apostler". Han opphøyde aldri seg selv. Jesus fant sin plass sammen med de svake og utstøtte, ikke blant eliten.

 

PS1: Det høres ut som Dark Knight har mange gode kristne venner og et nyansert syn på kristne folk. :D

 

PS2: Dette innlegget skrevet i beste kirketid! Vi kristne MÅ ikke være på plass hver bidige søndag kl 11 for å være gode nok! ;)

Lenke til kommentar

Syntes den ord tvisten på forrige side var veldig unødvendig, og hadde egentelig ingen ting om krisendom å gjøre. Begynne å hetse hverandre for å ha forskjellige syn, er å gjøre som muslimene som starter kriger av samme grunn. Så slutt på det.

 

Hehe, stemmer det Teologen, man må ikke i kirken hver søndag kl. 11. Er så skjeldent på de Gudstjenestene, at jeg nesten ikke husker hvor kjedelige de er... :)

Lenke til kommentar
Syntes den ord tvisten på forrige side var veldig unødvendig, og hadde egentelig ingen ting om krisendom å gjøre. Begynne å hetse hverandre for å ha forskjellige syn, er å gjøre som muslimene som starter kriger av samme grunn. Så slutt på det.

Vær vennlig å ikke skrive at "muslimene starter krig"

Det er noen mennesker som tilfeldigvis er muslimske, og som hater Bush(som alle andre)

Lenke til kommentar
så fint for dem.

 

Ja, det er fint for kristne at de har tro.

 

Du burde forresten legge vekk holdningen din om at du er bedre enn kristne.

jeg sier ikke det. jeg har aldri sagt at jeg er noe bedre heller.

men jeg synes at religion, samt kristendom er helt idiotisk.

 

hvis ikke folk for lov å ha sine egne meninger, så kan menneskeheten gå å henge seg! :mad:

Lenke til kommentar
Veldig saklig med "diktatorer" :roll:

det jeg mente med diktatorer var med feks, Nord-koreas Kim Jong-il, folket i nord korea får ikke lov så sine meninger om diktaturet der. get the point.

 

siden det er så nærtagen(?) eller ikke fatta mitt poeng, så var diktatorer ment som Kim Jong-il, Pinochet osv, ikke kristne ledere, prester osv.

Lenke til kommentar

Så hva om spørsmålet ikke dreide seg om hva som er blitt sagt i denne tråden, men mer om hvordan en kristen må se ned på visse folk, fordi det står i bibelen. Mener å ha lest noe om steining av visse 'syndere' og 'troløse'. Eller hva med de homofile, hvem er det som ser ned på dem? Iallefall ikke de kristne og iallefall ikke fordi det står i bibelen? Og hvis alle kristne lever etter bibelen?

 

Det at ett menneske ikke er frelst, som uenig i det kristne livssyn, gjør at kristne skal følge bibelen og prøve å frelse det mennesket. For resten av menneskeheten oppfattes ett forsøk på å bli frelst nedlatende og direkt pinlig. Så fra vår synsvinkel vil etthvert frelse-forsøk virke ufattlig arrogant og som utført av en som ser ned på oss. Og en som ikke følger bibelen er ikke kristen. For ja, bibelen dreier seg meget mye om frelse av de tapte lam, og tilgivelse for oss som vandrer i skyggenes dal. Dere kaller dette respekt og en ikke-nedlatende holdning? Jeg kaller det Bullcrap.

 

Regner med at jeg nå får høre at bibelen ikke skal tolkes bokstavelig, men hvis de kristne ikke tolker bibelen bokstavelig, hva er det da de tolker den som? Jeg ser ikke skillet i bibelen hvor legendene/sagnene møter levereglene?

 

Problemet til kristne er at de må følge en bok de umulig kan være enig i, og ikke ser at den må være fundamentalt uriktig. Hvorfor ellers skulle 'Guds ord' være så mye redigert av de den skapte?

Lenke til kommentar
Så hva om spørsmålet ikke dreide seg om hva som er blitt sagt i denne tråden, men mer om hvordan en kristen må se ned på visse folk, fordi det står i bibelen. Mener å ha lest noe om steining av visse 'syndere' og 'troløse'. Eller hva med de homofile, hvem er det som ser ned på dem? Iallefall ikke de kristne og iallefall ikke fordi det står i bibelen? Og hvis alle kristne lever etter bibelen?

 

Det at ett menneske ikke er frelst, som uenig i det kristne livssyn, gjør at kristne skal følge bibelen og prøve å frelse det mennesket. For resten av menneskeheten oppfattes ett forsøk på å bli frelst nedlatende og direkt pinlig. Så fra vår synsvinkel vil etthvert frelse-forsøk virke ufattlig arrogant og som utført av en som ser ned på oss. Og en som ikke følger bibelen er ikke kristen. For ja, bibelen dreier seg meget mye om frelse av de tapte lam, og tilgivelse for oss som vandrer i skyggenes dal. Dere kaller dette respekt og en ikke-nedlatende holdning? Jeg kaller det Bullcrap.

 

Regner med at jeg nå får høre at bibelen ikke skal tolkes bokstavelig, men hvis de kristne ikke tolker bibelen bokstavelig, hva er det da de tolker den som? Jeg ser ikke skillet i bibelen hvor legendene/sagnene møter levereglene?

 

Problemet til kristne er at de må følge en bok de umulig kan være enig i, og ikke ser at den må være fundamentalt uriktig. Hvorfor ellers skulle 'Guds ord' være så mye redigert av de den skapte?

En kristen må IKKE se ned på folk. At mennesker ser ned på hverandre har med vår dårlige natur å gjøre, ikke religionen. Jesu budskap er nestekjærlighet!

 

Det er interessant at du opplever det slik at de kristne skal frelse mennesker. Jeg håper ikke de kristne der du bor oppfører seg nedlatende overfor ikke-kristne. Det er bare Gud som frelser (og dømmer).

Kristne skal vitne om det de har opplevd. Dette er viktig å få fram. Det er ikke om å gjøre å presse og manipulere noen, man skal rett og slett bare fortelle om det en har opplevd (være Jesu vitner).

 

Min mening er at Bibelen skal tolkes bokstavlig i mange tilfeller, spesielt det Nye Testamentet. Jeg tror historien om Adam og Eva er et bilde på menneskeheten. Jeg tror heller ikke at hele verden ble oversvømmet, men ser ikke bort ifra at det som står om Noah faktisk kan ha skjedd i et mindre geografisk område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...