Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

"2 harde dager, effektiv jobbing 12 timer / dag".
Det er standard å jobbe så lenge.

Madness! Hva slags skole er dette !? Madness. Jeg jobbet kanskje ca. 1 time i snitt i uka med lekser i GK og VK I på allmenn, og har 5 i snitt. Nesten 5 i alle fag, mangler noen få.

Men du kunne fått sekser hvis du hadde brukt mer

tid, og da hadde du utvilsomt tilegnet deg

mer lærdom og effektivitet innenfor skolearbeid.

 

QUOTE (Zethyr @ 17/08/2005 : 17:14)

Jeg har aldri betvilt Jesu eksistens, men jeg har alltid hatt mine tvil til at han er Guds sønn, ble født av en jomfru, og at han døde og stod opp fra de døde på den tredje dag. At han gjorde mye rart, og mye godt, tror jeg på, men som sagt er det mye som står ubesvart, og litt som står igjen som historiske fakta.

 

Det er dette som skiller de troende fra de ikke troende.

Når man tror så tror man (det hørtes dumt ut men tenk

litt nøyere over det å virkelig tro). Å virkelig tro innebærer

for meg å ha noe å støtte meg til, noe jeg tror på er fast

men som ikke er vitenskapelig bevist.

 

Så gud kan utføre mirakler og hjelpe enkeltmennesker med kneskader og hjertekrampe. Men hvor var han da millioner døde i fangeleirer? Nekter å tro at ikke flertall av de som ble sendt inn dit på grunn av sin religion ikke prøvde seg på å be.

 

Som det står tidligere i denne tråden så kan ikke

gud kontrolere fri vilje. Og hvis da den frie vilje er

ond eller besatt av det onde (kan si det der på mange måter)

så har ikke gud kontrol over det. Hitler var (slik jeg ser det)

mer eller mindre ond (er ikke sikker på om det er det rette

uttrykket). Gud kunne ikke kontrolere det han gjorde

på grunn av fri vilje. Og det han gjorde innesluttet

jo på en måte de som var fanget og ba. Og den

innesluttelsen kan ikke gud bryte fordi den er gjort

med fri vilje.

 

 

Det var da også en måte å se det på.

 

Fri vilje.

KORREKT! Som sagt tidligere, hvor gøy hadde det vært å leve om Gud styrte oss alle? Alle bare er en gjeng med slaver?

 

Gud ønsker oss kun det beste, derfor fikk vi det vi ville ha, fri vilje. Utover det så er det ikke så mye Han (Gud) kan få gjort, annet en når vi ber han om det.

 

Apropos dette med helbreding og slikt. Jeg husker den gangen Faren til Teologen talte i tunger ;) Spenstige saker det. Første og tilnå eneste gangen jeg har hørt det.

 

Dra på OASE ( www.OASE.no )

Stussa litt på "spenstige saker" :hmm:

 

Meget mulig, men jeg er nysgjerring på hva han sa, og på hvilket språk.

Hmmf, ja... Aner ikke jeg. Kanskje Teologen har noen mening om det?

 

Tungetale er ikke noe verdens språk.

Tungetale er en samtale med eller en

bønn mellom gud og personen som

bare de to forstår.

 

gleder meg til motstykke fra SimDaDim og simen1 :yes:

Endret av Liquid Crystal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dra på OASE ( www.OASE.no )

Stussa litt på "spenstige saker" :hmm:

var det noe tungetaling på OASE? Voksen OASE eller TenOASE? I år?

 

Jeg var på TenOASE05. La ikke merke til noe som jeg så på som "unormalt", med unntak av noen pinsevenner som danset og viftet med flagg under lovsangen.

ser ikke rart på dem heller. de er en type menighet som har en annerledes måte å uttrykke seg på enn luthersk-kristne ("vanlig")..

Lenke til kommentar

Jeg har vært litt opptatt så jeg har ikke fått lest gjennom de siste 20-30 innleggene, men kommer her med et kjapt innlegg om hva en amerikansk pastor har sagt offentlig (link):

AMERIKANSK PASTOR:

Av Johanna Grønneberg

18.08.05 12:06, ny 18.08.05 13:03

Kong Carl Gustaf, prinsesse Madeleine, kronprinsesse Victoria, prins Carl Philip og dronning Silvia Henges ut som sexforbrytere. Foto: Leif R. Jansson (Scanpix)

 

Den amerikanske pastoren Fred Phelps avfyrer et nytt sjokkangrep på svensker.

 

(SIDE2): Den superkonservative pastoren bruker ord som pedofil, homo og uanstendig når han beskriver den svenske kongefamilien.

 

Ifølge pastoren fra Kansas i USA er hele kongefamilien å regne som sexforbrytere, skriver Expressen.

 

Bra at svensker dør

Dette er andre gangen at pastoren strør rundt seg med store ord om broderfolket.

 

Forrige gang var det svensker generelt han slo ned på da han uttalte gjennom sin nettside at det var en fin ting at tsunamikatastrofen rammet så mange svensker og at så mange av dem døde.

 

Blir ikke stoppet

Det er spesielt den svenske kongen og prinsesse Madeleine han ikke kan fordra. Han mener Madeleine er uanstendig og det han synes om kongen, kan ifølge Expressen ikke gjengis.

 

Madeleine er uanstendig

Den svenske hoffet har forsøkt å stoppe pastorens nettside, men det viser seg å være vanskelig.

 

- Vi har overlatt det til jurister, sier talsperson ved det svenske slottet, Ann- Christine Jernberg.

 

Den svenske kongehuset har tidligere slitt med løgnaktige oppslag i tyske sladderpresse.

 

Kronprinsesse Victoria vant en stor rettssak for to år siden. Avgjørelsen den gang resulterte i at to tyske blader gikk ut med en offentlig unnskyldning til kronprinsessen.

Jeg håper det ikke er noen kristne her som er enige. Den fyren der kan jo umulig være helt oppegående.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tungetale er ikke noe verdens språk.

Tungetale er en samtale med eller en

bønn mellom gud og personen som

bare de to forstår.

Dette er den andre varianten av tungetale, den skal ikke tydes, men er kun for kommunikasjon mellom Gud og menneske. Det som SimDaDim og jeg refererte til er tungetale med tydning.

 

Jeg var på TenOASE05. La ikke merke til noe som jeg så på som "unormalt", med unntak av noen pinsevenner som danset og viftet med flagg under lovsangen.

ser ikke rart på dem heller. de er en type menighet som har en annerledes måte å uttrykke seg på enn luthersk-kristne

Bra at kristne er forskjellige! Jeg synes det er flott at man kan uttrykke sin begeistring på ulike måter! :thumbup:

 

 

Simen1: Jeg er ikke enig med denne Fred Phelps (naturligvis og heldigvis). Lurer på hva menigheten hans synes om svensker...hvis han har noen menighet (de burde skaffe seg ny pastor i så fall. :no: ) Ser fram til du får gravd fram noen eksempler slik du sa! Håper jeg i det minste kan forsvare Gud og Go'boka :innocent: , kristne folk kan desverre finne på mye rart i Hans navn...

Lenke til kommentar
Siden vi har fått en teolog med i debatten lurte jeg på om han ser seg villig til å svare på noen spørsmål?

Regner med det er meg du sikter til? Jeg er klar til å svare på spørsmål, det er bare å fyre løs!

 

Selv venter jeg på at Simen1 skal bli ferdig med middagen! :p

Jeg skal spise middag nå, men skal prøve å komme med eksempler på det jeg mener med kristen bevisføring og en uheldig blanding av tro og viten i løpet av kvelden.
Lenke til kommentar
Unskyld min uvitenhet når det gjelder hva SimDaDim snakket om.
Var ikke klar over at det fantes to typer selv jeg heller ;)

 

Likte konklusjonen
Ja, ser faktisk hvor dumt det var formulert... beklager meg.

 

Det jeg skulle frem til, var vel at Gud ikke har noe å si når det kommer til menneskets frie vilje. Det er ikke Gud som dømmer, det er deg selv!

Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

I bibelen står det at Gud elsker alle mennesker like høyt,

enten du er toller eller takstmann eller kjøpmann. ( Fortellingen

om Sakeus (Sakeus i treet) underbygger dette).

Men det står også i bibelen om hva som skjer den dagen

da verden går under. Det står noe sånt som at når dommens

dag kommer vil alle bli dømt for det livet de har levd.

 

Av en eller annen grunn så innbiller jeg meg

at man skal dømmes til himmel eller helvete.

Jeg vet ikke om det står noe om himmel

og helvete i denne teksten men hvis det er

sånn, så har jeg undret ganske lenge på

det første avsnittet. Det blir liksom ikke helt mening....

Lenke til kommentar
Tenk på alle barna som ikke ble frelst før de døde, de ble alle født som syndere.

Det er jeg helt uenig i. Alle barn blir født rene og trenger ikke å bli døpt fortest mulig (jeg er imot barnedåp). Det er først når et menneske begår en bevisst synd at man kan snakke om "en synder".

Lenke til kommentar
Ja det så og si det jeg ville fram til.

 

Ta feks dette:

 

En gutt mobber to andre på skolen. Den ene tror han er ond(O) og har bare den hensikt å skade fordi han liker det. Den andre tror det ligger noe bak(Å), en årsak til denne oppførselen.

O holder fast med sitt og blir aldri venn med mobberen og hater ham resten av livet. Å snakker med mobberen og finner ut at voldelige foreldre slår og misbruker ham. For å få løs denne agresjonen han får av dette går han løs på andre som er ute av stand til å forsvare seg selv.

 

Moral: Det finnes en årsak. En kan velge å ignorere dette, eller en kan finne ut av det. Hvem er den som ignorerer?

Ok, så om slik menneskelig (ikke overnaturlig) ondskap ikke finnes. Hva da med menneskelig godhet? Finnes det?

Lenke til kommentar
Ok, så om slik menneskelig (ikke overnaturlig) ondskap ikke finnes. Hva da med menneskelig godhet? Finnes det?

Det kommer ann på hvordan enn ser det, men man kan si at mennesklig godhet ikke eksisterer og at det man kaller for godhet ganske enkelt er flokkinstinktet å ta seg av andre i sin egen art(særlig de som er i familie). fks.

 

Men dette kommer veldig ann på definisjoner og begreper. Jeg vil si at det ikke finnes obektiv ondskap/godhet, men at det i høysete grad finnes det subjektivt. Det vil si at det er mange handlinger mange vil anse som gode og noens som onde. Dette er det naturligivs uenighet om, en del (konservative) kristne ser fks. på det å praktisere homofili som ondskap.

 

Det er liten tvil om at innflytelser og den slags kan få folk til å begå onde handlinger(negative), men det gjør det likevel ikke til en unskyldning. Mange har greid seg selv om de har fått negativ innflytelse.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...