Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Vet det sikkert ser veldig dumt ut, og kommer til å bli quota en del ganger av Simen1, og kommer til å bli slaktet siden det er masser av mangel på beviser. Men anyway, det er nå min mening ;)

 

"2 harde dager, effektiv jobbing 12 timer / dag".
Det er standard å jobbe så lenge. Skal man jobbe mye derimot (som noen gjorde), så ble de ikke ferdige før utpå natta en gang 1-2 tida
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri betvilt Jesu eksistens, men jeg har alltid hatt mine tvil til at han er Guds sønn, ble født av en jomfru, og at han døde og stod opp fra de døde på den tredje dag. At han gjorde mye rart, og mye godt, tror jeg på, men som sagt er det mye som står ubesvart, og litt som står igjen som historiske fakta.

Man kan ikke bevise at Jesus er Gud, ettersom det da eliminerer troen. Enten tror man, eller så tror man ikke.

 

#1; Angina kan komme i forkant av et hjerteinnfarkt, gjerne et år eller to, om jeg ikke tabber meg ut. Jeg har ingen oppæring i dette, men min far hadde de samme symptomene en gang eller to flere år før hjerteinnfarktet som den dagen han fikk det.

 

#2; Dette høres ut som en røverhistorie, iom. at man vil ha en meget svekket muskulatur, samt en del "etter-effekter" etter å ha hatt dårlig bevegelsesevne i kneet i flere år. Sener og muskler trenger tøying før man kan begynne å løpe.

 

#3; Psyken kan gjøre så mye rart med kroppen. Fint at det hjelper at du ber, så det må du fortsette med, men jeg har en tro på at det kan være annet enn gud som fikser biffen.

 

#1: Det var stadige hjertekramper som opphørte etter bønn. Legen skjønte ingenting.

Angina: http://www.lommelegen.no/art/art1057.asp

 

#2: Det er ingen røverhistorie, jeg har sett det med egne øyne, ingen spill for galleriet, ingen placeboefekt. Dersom Gud kan reparere et kne, kan han selvsagt stramme opp sener og muskler også, derav "mirakel".

 

#3: Jeg vet at personer som ønsker å bli friske, kan tro at de har blitt det etter forbønn/behandling (tro seg frisk). Hvis du har hodepine og det blir borte, er det ikke like imponerende som hvis en amputert arm vokser ut. Likevel kan jeg ikke la være å bli forundret over det som skjer (og det er ingen opphauset stemning inne i bildet). :hmm:

Lenke til kommentar
Rundt år 300 kom plutselig denne teksten med som selfølgeli er ein forfalsking, men det hindrer vist ikkje deg i å vise til den.

Det er et poeng i det du sier, denne delen av teksten er ganske riktig omstridt:

 

Han var Kristus; og da Pilatus etter forslag fra de verste blant oss, dømte ham til korset, ble han ikke forkastet av dem som først hadde elsket ham. Han viste seg nemlig levende for dem igjen på den tredje dagen, akkurat slik de hellige profetene hadde forutsagt dette og ti tusen andre fantastiske ting angående ham. Og den kristne stammen som har fått sitt navn etter ham, er ikke utryddet til denne dag.

 

Så må det også sies at denne delen av teksten er uhyre sterk! Men muligens påført av dumme kristne i ettertid.

 

Når det gjelder NT så kan ein sette det i tvil etter som det tidligste evangeliet er skrevet ca 50-60 år etter Jesus død. Måtte ein ha nokre disipler som fekk ei fjør til å bli til ein kyling farm før ein kunne skrive ned historien?

Disiplene var overbevist om at Jesus ville komme tilbake i løpet av kort tid, derfor var det heller ingen vits i å skrive noe ned for ettertiden.

 

Så gud kan utføre mirakler og hjelpe enkeltmennesker med kneskader og hjertekrampe. Men hvor var han da millioner døde i fangeleirer? Nekter å tro at ikke flertall av de som ble sendt inn dit på grunn av sin religion ikke prøvde seg på å be.

Herrens veier er uransakelige, vi kan aldri forstå Gud. Dersom verdens verste massemorder tar imot Jesus som sin frelser, kommer han til himmelen. Vanskelig å forstå for mennensker? Ja, men slik er Guds ord.

Hvor er Gud når mennesker dør i terrorangrep, flystyrt, sult og nød? Hvorfor stopper ikke Gud krig? Hvorfor kan ikke Gud gjøre alle mennesker snille? Hvorfor kan ikke Gud sitte i Himmelen og styre livet på jorda? Svaret er gitt mange ganger tidligere i tråden: Fri vilje.

Lenke til kommentar
Fri vilje.

KORREKT! Som sagt tidligere, hvor gøy hadde det vært å leve om Gud styrte oss alle? Alle bare er en gjeng med slaver?

 

Gud ønsker oss kun det beste, derfor fikk vi det vi ville ha, fri vilje. Utover det så er det ikke så mye Han (Gud) kan få gjort, annet en når vi ber han om det.

 

Apropos dette med helbreding og slikt. Jeg husker den gangen Faren til Teologen talte i tunger ;) Spenstige saker det. Første og tilnå eneste gangen jeg har hørt det.

Lenke til kommentar
Fri vilje.

KORREKT! Som sagt tidligere, hvor gøy hadde det vært å leve om Gud styrte oss alle? Alle bare er en gjeng med slaver?

 

Gud ønsker oss kun det beste, derfor fikk vi det vi ville ha, fri vilje. Utover det så er det ikke så mye Han (Gud) kan få gjort, annet en når vi ber han om det.

 

Apropos dette med helbreding og slikt. Jeg husker den gangen Faren til Teologen talte i tunger ;) Spenstige saker det. Første og tilnå eneste gangen jeg har hørt det.

Så gud gir en så selv-destruktiv skapning som mennesket fri vilje. Om han virkelig er allmektig så burde han vel kanskje ha innsett hva han gjorde. Indirekte blir han da skyld i all faenskap vi finner på. Om du åpner fengselsporten til en seriemorder er du selv skyldig i det han kan finne på.

 

Og til hele "tale i tunger" fenomenet. Snakket han kanskje et annet språk? Har du noensinne hørt det språket ved en annen anledning? Skjønte du noe av det? Ikke ment for å fornærme verken deg eller teologen, men jeg er enormt lei etter å ha hørt noen kristne påstå de har hørt eller kjenner noen som har hørt noen som har begynt å snakke hebraisk (eller et annet språk langt fra vår del av verden), uten at de ved noen annen anledning faktisk har hørt det, og dermed like godt kan ha hørt diverse ord som kommer fra fri fantasi.

 

:)

Lenke til kommentar
Er sikkert ikke noe problem å fake det. Men tror ikke faren til Teologen reiser seg opp midt under en gudstjeneste, og begynner å si så masse rart med så stor innlevelse helt på impuls.

Jeg tror igjen svaret kanskje kan ligge i hva som skjer med psyken i den atmosfæren man befinner seg i sammenkoplet med litt gode placebo 200mg-piller. Dette må man undersøke før man finner noen forklaring på, og det er ikke sikkert vi gjør det i nær fremtid, men frem til det punktet velger jeg å hverken tro på det ene eller det andre for sikkert.

Lenke til kommentar
Og til hele "tale i tunger" fenomenet. Snakket han kanskje et annet språk? Har du noensinne hørt det språket ved en annen anledning? Skjønte du noe av det? Ikke ment for å fornærme verken deg eller teologen, men jeg er enormt lei etter å ha hørt noen kristne påstå de har hørt eller kjenner noen som har hørt noen som har begynt å snakke hebraisk (eller et annet språk langt fra vår del av verden), uten at de ved noen annen anledning faktisk har hørt det, og dermed like godt kan ha hørt diverse ord som kommer fra fri fantasi.

Tungetale er ikke et alminnelig språk, og det må en spesiell nådegave til for å tyde hva som er budskapet. Den ene personen kommer med et budskap på et uforståelig språk, så kommer en annen person med tydningen. Det kan betegnes som et profetisk budskap som to uavhengige personer bringer frem. Slå gjerne opp i Bibelen: 1. Korinterbrev kapittel 12.

 

Dersom en person taler et, for han, ukjent språk, da er det snakk om et språkunder. Det var dette som skjedde på pinsedagen. Jeg har full forståelse for at dette kan virke forvirrende. :dontgetit:

 

Så fri vilje eksisterer... Da kan jo ikke Gud være allvitende, kan han? En allvitende Gud vet fremtiden, og derunder de spesifikke individers valg. Ergo er valgene forhåndsbestemt, og den frie viljen er ikke et faktum.

Der er ingen motsetninger mellom Guds allvitenhet og vår frie vilje. Dette fordi Gud er utenfor tid og rom, i en annen dimensjon om du vil.

 

 

Og når det gjelder historiske bevis: Hvis det er noe som er godt dokumentert fra oldtiden, så er det NT. Mer enn 5000 håndskrifter er bevart, alt fra enkelte vers til hele NT. :yes:

Lenke til kommentar

Å være i dus ja... har bevitnet tungetale, for min del får jeg like mye ut av å høre noen gurgle etter tannpuss. Altså en følelse, men ikke noe jeg broderer ut og tolker. På den andre side når vinden blåser i løvverket så kan jeg fornemme en følelse, men Ånden er hva jeg puster liv i. Divinasjon fra vinden er intet nytt, men ganske sikkert hedensk.

 

Nå er det slik at mennesker på samme bølgelengde kan kommunisere uten ord, faktisk er det rent verbale bare noen prosent av språket. Så har vi hele smørja med skepsis vs. tro, kan strekke meg så langt at empater kan tolke tungetale.

Lenke til kommentar
Så fri vilje eksisterer... Da kan jo ikke Gud være allvitende, kan han? En allvitende Gud vet fremtiden, og derunder de spesifikke individers valg. Ergo er valgene forhåndsbestemt, og den frie viljen er ikke et faktum.

 

(Allvitende Gud -> Predeterminisme) != Fri Vilje.

Det blir vel litt feil? Si at jeg i mitt stille sinn vet at du skal stjele en bil, men ikke gjør noe med det. Har jeg da tuklet med din frie vilje?

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Så fri vilje eksisterer... Da kan jo ikke Gud være allvitende, kan han? En allvitende Gud vet fremtiden, og derunder de spesifikke individers valg. Ergo er valgene forhåndsbestemt, og den frie viljen er ikke et faktum.

 

(Allvitende Gud -> Predeterminisme) != Fri Vilje.

Det blir vel litt feil? Si at jeg i mitt stille sinn vet at du skal stjele en bil, men ikke gjør noe med det. Har jeg da tuklet med din frie vilje?

Spørs om du er 100,0000% sikker. Det kan aldri du være, siden du ikke er allvitende. For alt du vet kan jeg bli skutt før jeg rekker å stjele bilen. Hvis Gud ser fremtiden (noe en allvitende gjør), så vil han se alle sammenhenger, og utelukke alle mine valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...