Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg freistar å elska kristne, sidan me ikkje berre er av same kjøt og blod, men også av same ånd. Men av og til er det slett ikkje lett.

 

Var en fin ferie (hvis moderatorene tillater det).

 

Samme kropp og samme ånd. Hva er det da som skiller oss? Jeg vokste opp i en famile

som ikke presset på meg noe som helst relegion og som abbonerte på illustrert vitenskap. Og jeg leste de magasinene som kom i posten for deretter å gå på skolen (slutten av 80 tallet) og bli forkynnet til i kristendomstimene. Så da satt jeg der og tenkte:" wtf, this is bullcrap." Fremlegging av en sak uten noen som helst forsøk på å bevise noe som helst. Jeg hadde og kristne i klassen men kunne, og kan fremdeles ikke, se at deres syn på livet er annet en hva deres foreldre tror.

 

 

Og det er akkurat her mine tidligere forsøk på å si min mening om relegionens evolusjon kommer til kort. For flere og flere kristne kaster relegionen på hyllen og prøver å se verden fra ett annet perspektiv, noe som vil være nåtidens seriøse forskning på seriøse problemstillinger. Ett mangfold av relegiøse omfavner det allmenheten syntes å være fornuftig, men hvem liker ikke det? For meg er svaret at de som starter og utvider privatfinansierte skoler/kirker er en åpenbar kilde. Det de er redd for er snakk fra en annen vinkel i friminuttene, noe som kan få barna deres til å begynne å tenke for seg selv og kanskje tvile den tro, de dessverre befaler dem til å tro. Og ikke si at dette er tull. For søknader om å opprette private kristne skoler har økt kanskje takket være enevald ...bla bla bla i Bergen, og bibelbeltet på sørlandet sine 'profeter'.

 

Selv vil jeg si at å skjerme ett barn fra noen som helst av samfunnets informative felleskap burde regnes som barnemishandling. Å begrense noen sin input for egen resonering er bare faen meg sykt!!

 

Så ja. Det som skiller oss er hvor begrenset/forkynnet vår ånd er fra subjektiv informasjon. Ånden er kanskje den sammen, men har ingenting med åndens opprinneslse å gjøre.

Lenke til kommentar
Eg freistar å elska kristne, sidan me ikkje berre er av same kjøt og blod, men også av same ånd. Men av og til er det slett ikkje lett.

Samme ånd? Jeg trodde det var en kristenverdi å favne om folk som ikke var kristne og jeg...?

Spikeren på hodet! Jeg er en 'synder', men trenger jeg noen omfavnelse fra noe annet en hva en kompis omtaler som 'fire svenske supermodeller'? Antar selvfølgelig at supermodeller kommer til himmelen.

 

No sorry. The correct answer was the mormons..mmmm, yes the mormons I'm afraid.

Lenke til kommentar

Mange av mine venner er kristne, ingenting i veien med dem.

Men når man kommer til fanatikerne, så lager de et helvete for oss ikketroende eller andre folk som tror mindre på gud enn de gjør.

 

Misliker sterkt folk som står helt stille på gata og plutselig skriker "HALLELUJA! *preken*" uttafor H&M.

Ekkelt.

 

 

Personlig synes jeg ikke kristendommen er noe særlig troverdig.

Gud skal visst være allmektig, men er jo aldri der når uskyldige trenger han/hun, Gud er god, men kan ikke slå ondskapen? Hadde kristendommen vært slik fanatikerne lover, hadde ingen fromme kristne dødd i et overfall eller blitt voldtatt.

 

Å leve opptil alle bibelens regler er umulig, da den motsier seg selv en del ganger.

Lenke til kommentar
Mange av mine venner er kristne, ingenting i veien med dem.

Men når man kommer til fanatikerne, så lager de et helvete for oss ikketroende eller andre folk som tror mindre på gud enn de gjør.

 

Misliker sterkt folk som står helt stille på gata og plutselig skriker "HALLELUJA! *preken*" uttafor H&M.

Ekkelt.

 

 

Syns selv det er ekkelt men, det jeg ikke skjønner av innlegget ditt er hvordan noen kan tro mer på gud enn andre. Trodde tro var mer eller mindre svart og hvit?

Lenke til kommentar
Eg freistar å elska kristne, sidan me ikkje berre er av same kjøt og blod, men også av same ånd. Men av og til er det slett ikkje lett.

Samme ånd? Jeg trodde det var en kristenverdi å favne om folk som ikke var kristne og jeg...?

Eg skjønar at mitt utsagn kom litt feil ut. Du har heilt rett, eg freistar å ha kjærleik til alle, kristne eller ikkje.

Samstundes veit eg at det kristne fellesskapet er noko spesielt, noko meir enn berre menneske som møtes, sidan me som sagt er av same ånd.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ikke kristendommen er noe særlig troverdig.

Gud skal visst være allmektig, men er jo aldri der når uskyldige trenger han/hun, Gud er god, men kan ikke slå ondskapen?

 

Dette begynner å nærme seg (slik jeg ser det)

den samtalen vi har hatt før her på tråden.

Gud skapte menneske med fri vilje.

Han rådet menneskene til å ikke gi seg

selv kunskapen om det onde (spise av treet).

Menneskene trosset dette. Han kan ikke

drive ondskapen ut av hver enkelt fordi vi har

fri vilje. Makten av frihet (annen form "fri")

er ganske stor, du kan ta liv og du kan gi liv.

Du bestemmer selv, det er ditt valg.

Så for å svare på spørmsålet ditt: nei han kan ikke

"slå" ondskapen. Men det er fordi vi velger å la den

leve, velger å la den få grobund og røtter.

Etter dette kan du jo si at, gud kunne jo bare

skapt mennesker som var rene og gode.

Men dette blir slaver, personer som ikke har valg.

Lenke til kommentar

Hva med det som dreper deg, uten påvirkning fra mennesker? (naturlig)

 

En sier Gud er god, men han gjør tydeligvis ikke en dritt for deg utenom når du dør(himmelen)

 

-En ting som er forbanna tåpelig(among others) er at når det skjer noe bra, så er det Gud som er så snill og hjelper dere. Men alltid når det går galt på noe vis er det onskapen og menneskets frie viljes skyld. SKal liksom ikke være snakk om tilfeldigheter

Endret av co2
Lenke til kommentar
Holder dere samtaler om viktige ting her uten meg  :ohmy:

vi prøver, men det er ikke enkelt :innocent:

HA!

Jeg vet alltid hva dere gjør!

Jeg har en hemmelig spion blant dere :evil:

 

Men alltid når det går galt på noe vis er det onskapen og menneskets frie viljes skyld. SKal liksom ikke være snakk om tilfeldigheter

 

Jeg tror ikke på rene tilfeldigheter.

Noen må ha startet en serie hendelser

og denne personen kan vær ond.

Endret av Liquid Crystal
Lenke til kommentar
Ikke bare en som sier det for å få penger i konfirmasjonen.

Nå vil jeg opplyse deg om at de fleste KUN konfirmerer seg i kirken for å få penger. Det er få som mener noe med det, og budskapet i den kristelige konfirmasjonen er kjedelig og utdatert. Hvis du konfirmerer deg kristelig uten noe mening, viser du bare at du er en dau fisk som flyter med strømmen. Hele poenget med kristelig konfirmasjon er regelrett forsvunnet i strømmen av mopeder og pc'er.

Beviser bare at Norge er et land fylt med drittunger som er så blåøyde og prinsippløse at halvparten hadde klart seg.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese så mye vissvass i dag, men skummet raskt gjennom overskriftene:

1. Det finnes en gud: Haha :!: (Det mangler en "jeg" og en "tror" i den setninga)

2. Bibelen er sann: Haha :!: (Her mangler også "jeg" og "tror")

3. Det angår deg: Haha :!: (Ennå en gang mangler "jeg" og "tror")

 

Makan til påståelig pisspreik, men jeg skal lese gjennom senere så jeg får ennå flere argumenter mot de naive kristne som ikke skjønner at de blir systematisk lurt av folk som også er systematisk lurt før dem osv. Det nettestedet der skal plukkes fra hverandre ord for ord, setning for setning. :yes:

Du er et dårlig eksempel med tanke på hetsing av ting, du som er brukermoderator :roll:

Lenke til kommentar
Som fører til at du slavleger ditt individ for Gud. Etter som du legg deg flat for kristen moral og etik har du gitt fra deg din frihet. Det er selfølgeli ditt valg, men fra mitt ståsted er det fantastisk tåpeligt.

 

Du skal få lov til å synes det er tåpelig.. Men det er mitt FRIE valg som har gjort at jeg er der jeg er i dag.. Jeg kan gjøre hva jeg vil, men ikke alt gagner.. Ikke alt er oppbyggende verken for meg selv eller for folk rundt meg. Jeg sier meg enig i at jeg slavlegger mitt individ fremfor Gud.. Jeg stoler fullt og helt på at han vil meg alt godt.. Og følger hans veier.. dersom han vil jeg skal dra til mongolia for å bygge opp en menighet der, så gjør jeg gjerne det.. Kall det gjerne Tåpelig, men jeg tror på noe som jeg synes det er verdt å dø for. Da er det ikke tåpelig for meg å underrette meg denne troen(Guden).

I Mongolia er det allerede religioner og andre kulturer, så da bryter du kristne prinsipper ved at du ikke respekterer andre.

Misjonsarbeid meg langt oppi rævva

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...