Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg annerledes enn dem?

- Banner ikke (noe som ødelegger det norsk språk uansett)

- Har ikke sex før ekteskap. (Det kan du jo velge selv da men)

- Prøver å følge de ti bud.

 

Vist det at du er kristen har ført til at du ikkje har sex før ekteskapet og ikkje banner så har kristendomen tatt fra deg din frihet til å ha sex før ekteskapet og å banne.

 

Jeg vil og tror det er riktig at min tro gjenspeiler seg i mine handlinger, væremåte, innstilling og tankegang.

 

Det virker veldig tydeligt at Murty underkaster sitt individ for Gud med desse prinsipene. Det skumleste er vel at han adopterer ein kristen tankegang i steden for å prøve å bruke sitt eget intelekt. Det er millioner av eksempler fra historien kva ein slik underkastelse av autoritet fører til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vist det at du er kristen har ført til at du ikkje har sex før ekteskapet og ikkje banner så har kristendomen tatt fra deg din frihet til å ha sex før ekteskapet og å banne.
Og hvis du ikke er kristen, så er du fratatt det å ha mål og mening her i livet ;) Kommer litt ann på hva du vil prioritere. Et liv med Gud der du lever et liv med mål og mening, og faktisk får gjort noe ut av livet ditt. Eller om du vil leve et liv der du har sex før ekteskapet eller banner ;) Satt litt på spissen, men alikevell. Selv om man "går glipp" av noe, så er det andre goder som kommer inn. (Jeg ville nå si at det å slippe å være bundet av banning, er en stor frihet jeg da.)

 

Det virker veldig tydeligt at Murty underkaster sitt individ for Gud med desse prinsipene. Det skumleste er vel at han adopterer ein kristen tankegang i steden for å prøve å bruke sitt eget intelekt. Det er millioner av eksempler fra historien kva ein slik underkastelse av autoritet fører til
Han sier vel bare at han står for det han mener. Hvis han sier at han er kriste, så ER kan kristen. Ikke bare en som sier det for å få penger i konfirmasjonen.
Lenke til kommentar
Det virker veldig tydeligt at Murty underkaster sitt individ for Gud med desse prinsipene. Det skumleste er vel at han adopterer ein kristen tankegang i steden for å prøve å bruke sitt eget intelekt. Det er millioner av eksempler fra historien kva ein slik underkastelse av autoritet fører til
Han sier vel bare at han står for det han mener. Hvis han sier at han er kriste, så ER kan kristen. Ikke bare en som sier det for å få penger i konfirmasjonen.

Kristne er forskjellige. Kristne har varierende grad av kildekritikk. Ikke alle tror på alt. Murty, virker derimot som han har underkastet seg det aller meste og dermed gitt slipp på egen evne til å tenke kritisk. Greit at han har valgt det selv, men det er likevel en stor underkastelse og blind følging av en bok som har gått ut på dato for lenge siden.

 

Apropos konfirmasjon: Jeg synes det er et diskriminerende rituale, der noen blir frivillig med, noen selger skjela si til kristendommen for noen tusenlapper, og noen nekter å la jeg kjøpe og betale til noe de ikke tror på likevel. Den sistnevnte gruppen mener jeg er diskriminert siden de ikke får de samme mulighetene som de andre (til å kjøpe seg moped, PC, eller andre ting). Jeg synes ungdom bør likestilles uansett hvilket valg de tar. På den måten ville man unngått den gruppen som lar seg kjøpe og betale for å lyve om at de tror på gud, og bli maniupert et halvår med konfirmasjonsopplæring. En siste gruppe som jeg ikke har nevnt ennå er de som konfirmerer seg borgelig. Det synes jeg er en bra ordning for å unngå at de kristnes konfirmasjon diskriminerer andre, selv om det er et etterlignings-rituale.

Lenke til kommentar
Og hvis du ikke er kristen, så er du fratatt det å ha mål og mening her i livet wink.gif Kommer litt ann på hva du vil prioritere. Et liv med Gud der du lever et liv med mål og mening, og faktisk får gjort noe ut av livet ditt. Eller om du vil leve et liv der du har sex før ekteskapet eller banner wink.gif Satt litt på spissen, men alikevell. Selv om man "går glipp" av noe, så er det andre goder som kommer inn. (Jeg ville nå si at det å slippe å være bundet av banning, er en stor frihet jeg da.)

 

Dit liv er like meiningslaust om du trur på gud eller ei. Det at du kanskje lever i ein illusjon om at du har ei meining er så.

Kortid eg har sex og banner ser eg på som mitt eige valg og ikkje noko verken Gud eller kirke har noko med.

 

Han sier vel bare at han står for det han mener. Hvis han sier at han er kriste, så ER kan kristen. Ikke bare en som sier det for å få penger i konfirmasjonen.

 

Som er heile problemet. Når ein legg seg så flatt for ein autoritet gir ein ikkje berre vekk sin eigen frihet. Ein skaper makt til den autoriteten som går ut over andre individ. Det er det som er set største problemet med religion.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg egentlig ikke på kristene (for den saks skyld alle religioner) fordi at det blir litt for abstrakt for meg, jeg tror selv bare på ting som jeg har opplevd selv, som har skjedd eller er bevist.

 

Men det som er litt interesangt om de kristene er jo at dem har funnet dødehavs rullene, det som gjennstår er vel de orginale 10 bud og den hellige gral. Når de er funnet kan jeg begynne å tro.

Det er gjort mange funn i ettertid som bekrefter mye av det som står i bibelen. B.la en steintavle som bekrefter det bibelen sier om at folk ble slått med forskjellig tunge. folk løp forvirret rundt å talte forskjellig språk. Det må jo være noe i det når to forskjellige forfattere skriver det samme?? Har også hørt at den orginale bibelen har blitt kjørt igjenom et dataprogramm. Her kom det fram maaaange profetier som har gått i oppfylelse i dag. programmet tok f.eks 1 bokstav i salmene, hoppet over tre bokstaver, så tre nye osv. programmet regnte etterpå ut sansynligheten for at et menneske kunne klare å sette sammen en bok med så mange skjulte oppfylte profetier. sjansen var noe slikt som 1: 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

00000000000000000000000000000000000000000000000000. husker ikke hvor mange nuller det var, men det var maaange.

 

Så du kan egentlig bare begynne å tro ;)

Lenke til kommentar
En siste gruppe som jeg ikke har nevnt ennå er de som konfirmerer seg borgelig. Det synes jeg er en bra ordning for å unngå at de kristnes konfirmasjon diskriminerer andre, selv om det er et etterlignings-rituale.

Det er IKKE konfirmasjon, konfirmasjon er en kristen tradisjon som er en bekreftelse av dåpen.

Hvis man ikke skal konfirmere seg i kirka, så burde alternativet vært å ikke konfirmere seg i det hele tatt.!!

Lenke til kommentar

Han sier vel bare at han står for det han mener. Hvis han sier at han er kriste, så ER kan kristen. Ikke bare en som sier det for å få penger i konfirmasjonen.

Som er heile problemet. Når ein legg seg så flatt for ein autoritet gir ein ikkje berre vekk sin eigen frihet. Ein skaper makt til den autoriteten som går ut over andre individ. Det er det som er set største problemet med religion.

 

aaaaaargh!

Det har nettop stått div. poster om

hva kristendom er. Hvor det ettertrykkelig

kommer fram at du IKKE legger deg død

for en mening som noen andre har utarbeida

selv om du er kristen!! Du kan tolke kristendomen

forskjellig!! Hvor ble det av lærdommen om at

alle mennesker er forskjellige?!

Lenke til kommentar
En siste gruppe som jeg ikke har nevnt ennå er de som konfirmerer seg borgelig. Det synes jeg er en bra ordning for å unngå at de kristnes konfirmasjon diskriminerer andre, selv om det er et etterlignings-rituale.

Det er IKKE konfirmasjon, konfirmasjon er en kristen tradisjon som er en bekreftelse av dåpen.

Hvis man ikke skal konfirmere seg i kirka, så burde alternativet vært å ikke konfirmere seg i det hele tatt.!!

Det kalles borgelig konfirmasjon, og gjøres vel etter humanetiske regler. Det er et rituale som er laget for de som ikke er kristne men ønsker et rituale for å ikke føle seg diskriminert i forhold til de som tar kristen konfirmasjon. Jeg synes som sagt at det er bra noen har mottiltak mot kristendommens diskriminering, men det ultimate ville vært om det hadde vært tradisjon for å gi like mye gaver uten et slikt rituale.

Lenke til kommentar
En siste gruppe som jeg ikke har nevnt ennå er de som konfirmerer seg borgelig. Det synes jeg er en bra ordning for å unngå at de kristnes konfirmasjon diskriminerer andre, selv om det er et etterlignings-rituale.

Det er IKKE konfirmasjon, konfirmasjon er en kristen tradisjon som er en bekreftelse av dåpen.

Hvis man ikke skal konfirmere seg i kirka, så burde alternativet vært å ikke konfirmere seg i det hele tatt.!!

Å kalle det en kristen tradisjon blir litt drøyt. Det er mer en nasjonal tradisjon som Kongen etter protestantismens inntog fant ut at vi skulle ha konfirmasjon sånn at alle skulle lære å lese og for å skaffe litt penger til statskassa. Det står fint lite om konfirmasjon i bibelen.

 

Edit

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Jeg er fullt enig i at konfirmasjonen er en Kristen tradisjon og burde ikke hatt alternativet "borgelig konfirmasjon".. derimot vet jeg om folk som har fest fordi "de har blitt voksne".. synes dette er et bedre alternativ for ikke-troende.. la konfirmasjonen være Kristen, som den opprinnelig er.

 

Kristen konfirmasjon i Norge har vært siden 1736, borgelig er en shit som har kom i 1950..

Lenke til kommentar
Jeg er fullt enig i at konfirmasjonen er en Kristen tradisjon og burde ikke hatt alternativet "borgelig konfirmasjon".. derimot vet jeg om folk som har fest fordi "de har blitt voksne".. synes dette er et bedre alternativ for ikke-troende.. la konfirmasjonen være Kristen, som den opprinnelig er.

 

Kristen konfirmasjon i Norge har vært siden 1736, borgelig er en shit som har kom i 1950..

"Borgelig konfirmasjon" er bare et navn som humanistene har satt på denne "fest for å bli voksen". Forskjell på humanister og vanlige ikke-organiserte ikke-troende er at humanistene gjerne vil ha erstatningsritualer for de kristne ritualene. Altså borgelig dåp (navnedag), borgelig konfrimasjon, borgelig bryllup, og borgelig begravelse.

 

De ikke-organsierte ikke-troende har ikke slike ritualer. Det er disse jeg mener blir diskriminert av kristne. Se f.eks for deg en ungdomskoleklasse der 10 stk blir konfirmert kristlig, 5 blir konfirmert borgelig og 5 ikke lar seg underkue av hverken humanistene eller de kristne. De som sitter igjen som svarteper er jo den siste gruppen. De har ikke råd til moped, spille-PC, jolle, kjøretimer eller hva de ønsker seg. De stigmatiserte får råd til dette. Dette er urettferdig. Alle ungdom trenger et økonomisk puff til å få gjennomført enkelte av sine ungdomsdrømmer. Denne forskjellen er ikke bare urettferdig, men den gjør at ungdom indirekte presses over til en av de ordningene som gjør at de får dette økonomikse dyttet de trenger. Et slikt press mener jeg er helt feil. Er de sterke nok til å stå for egne prinsipper, eller lar de seg kjøpe og betale? Veldig mange lar jeg nok kjøpe.

 

Hvis verden hadde vært rettferdig, hadde alle ungsom fått det samme økonomiske puffet uansett personlig valg. Dessverre er ikke verden rettferdig. Den er full av ekle tanter som vil presse en til å gjøre det "riktige" valget. Snakk om indoktrinering og diskriminering. Til de som måtte ha slektninger i konfirmant-alder: Gjør det klart for dem at de får samme gave uansett personlig valg og be resten av slekta gjøre det samme. Dette viser respekt ovenfor konfirmanten og hans personlige intellekt. Samt at det undergraver de kristnes diskriminering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, det er haugevis med eksempler på indoktrinering gjennom konfirmasjon. Har selv erfart at en venn måtte konfirmere seg i kirken for å få penger, om han konfirmerte seg borgerlig ble det ikke noe. Da går det som regel pengenes vei. Det er sikkert godt og vel og sitte etterpå å si at du sto fast på dine prinsipper, men der og da er det ikke til å overse hva et par titusener kan gjøre for en ungdom. Og dette pressmiddelet brukes aktivt av kristne for å indoktrinere slektninger.

Lenke til kommentar
]Og hvis du ikke er kristen, så er du fratatt det å ha mål og mening her i livet ;) Kommer litt ann på hva du vil prioritere. Et liv med Gud der du lever et liv med mål og mening, og faktisk får gjort noe ut av livet ditt. Eller om du vil leve et liv der du har sex før ekteskapet eller banner ;) Satt litt på spissen, men alikevell. Selv om man "går glipp" av noe, så er det andre goder som kommer inn. (Jeg ville nå si at det å slippe å være bundet av banning, er en stor frihet jeg da.)

:dontgetit:

Mitt liv kan ha mål og mening uansett om jeg er religiøs eller ikke. Jeg som ateist har kanskje andre mål enn dere kristne (Mine mål er ihvertfall noe man kan se og ta på). For eksempel

- Skaffe en god jobb/utdannelse

- Møte en fin dame og gjør de tingene som hører et forhold til før et eventuelt ekteskap

- Oppdra noen unger og se dem vokse opp

- Engasjere meg i en organisasjon og gjøre

 

Hvis ikke det er meningsfylt, så vet ikke jeg. Disse godene du snakker om? Kan du vise meg de? Kan du ta og føle på de?

 

 

 

Ikke bare en som sier det for å få penger i konfirmasjonen.

Nå vil jeg opplyse deg om at de fleste KUN konfirmerer seg i kirken for å få penger. Det er få som mener noe med det, og budskapet i den kristelige konfirmasjonen er kjedelig og utdatert. Hvis du konfirmerer deg kristelig uten noe mening, viser du bare at du er en dau fisk som flyter med strømmen. Hele poenget med kristelig konfirmasjon er regelrett forsvunnet i strømmen av mopeder og pc'er.

Lenke til kommentar
aaaaaargh!

Det har nettop stått div. poster om

hva kristendom er. Hvor det ettertrykkelig

kommer fram at du IKKE legger deg død

for en mening som noen andre har utarbeida

selv om du er kristen!! Du kan tolke kristendomen

forskjellig!! Hvor ble det av lærdommen om at

alle mennesker er forskjellige?!

 

Så du meiner at Murty hadde hatt desse prinsipene sjølv om han ikkje hadde vert kristen? Er ikkje Murty sine prinsiper og handlinger ein konsekvens av kristendomen. Alle treng selføllgeli ikkje gjøre som Murty, men det at nokon gjør det er problemet med religion.

Endret av dessessop
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese så mye vissvass i dag, men skummet raskt gjennom overskriftene:

1. Det finnes en gud: Haha :!: (Det mangler en "jeg" og en "tror" i den setninga)

2. Bibelen er sann: Haha :!: (Her mangler også "jeg" og "tror")

3. Det angår deg: Haha :!: (Ennå en gang mangler "jeg" og "tror")

 

Makan til påståelig pisspreik, men jeg skal lese gjennom senere så jeg får ennå flere argumenter mot de naive kristne som ikke skjønner at de blir systematisk lurt av folk som også er systematisk lurt før dem osv. Det nettestedet der skal plukkes fra hverandre ord for ord, setning for setning. :yes:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva gjør jeg annerledes enn dem?

- Banner ikke (noe som ødelegger det norsk språk uansett)

- Har ikke sex før ekteskap. (Det kan du jo velge selv da men)

- Prøver å følge de ti bud.

 

Vist det at du er kristen har ført til at du ikkje har sex før ekteskapet og ikkje banner så har kristendomen tatt fra deg din frihet til å ha sex før ekteskapet og å banne.

Les hele innlegget da, mann! (Eller var det med vilje at du ikke quota det? :!: )

 

Vel, vel. Siden noen må ha det inn med t-skje: "Man må ikke følge dette heller (en rask bitte liten liste jeg lagde). Så lenge man tror på Gud så er det, det som teller... :thumbup: "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...