Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Dark Knight, ikke langt ifra :p

Eventyrene til Asbjørnsen og Moe ble samlet inn av disse to, de gikk rundt og besøkte folk og skrev de ned. Da bibelen ble laget var det også noen som skrev ned forskjellige eventyr ^^ Bare at det ikke var like folkelig, Paulus og gjengen var vel allerede indoktrinert i kristendommens ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv i dag har vi biskoper og prester og styr som sitter og kontrollerer kristendommen utfoldelse i Norge.
Hmm... hva er grunnlaget for å sidet? Jeg kan ikke si at jeg har sett tilfelle av at det sitter en biskop og sier hva jeg skal mene og tolke ut av bibelen...

 

Selv om det kanskje er noen som har ansvaret for statskirken i dag, så er det ikke dermed sagt at de missbruker denne makten. Det finnes alltid skrekktilfeller, men har tro på at i norge er det ganske trygt ;)

 

btw, det er forskjellige "sekter" i kristendomen. Eks, statskirken(protestantisk ?), katilsk, metodister, frikirken, babtister, misjonister osv. Forskjellen mellom disse religionene er at de har andre struktrurer og ritualer. Men de tror alle på samme Gud, og samme bibel :)

Lenke til kommentar

Under den spanske borgerkrigen gikk kirken og paven ut og åpent støttet Franco. Biskoper i Spania meinte brutaliteten under tepebombing av Guerniqa og andre byer var nødvendlig for å hindre dei rød/svarte fra å vinne. Enkelte meinte og dødsleirene og massehenretelsene etter krigen var nødvendlig siden det her var folk som hadde gått heile sitt liv uten gud.

 

Alt dette skjede selfølgeli under ein svært dramatisk tid i Spania, men vist ein stor samfunnsmesig forandring skulle skje i Norge korleis kan ein då vite at kirken ikkje kjem til å verne om sine intereser og støtte voldelige grupper?

Lenke til kommentar

Nettopp. Det virker faktisk som kirken alltid holder med makten.

 

SimDaDim, du kan lese en gang til hva jeg sier. Sier ikke bare at de sitter NÅ og sier hva du skal mene, men har konstruert læren du følger. Og de som sitter NÅ, vel de prøver å bestemme, men kan selvfølgelig ikke styre tankene til hverken deg eller andre direkte, heldigvis.

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke at de som støtter krig kan kalle seg kristne eller kirke.. jeg tviler på at Gud støtter krig, og jeg kan ikke skjønne at disse kan tro det heller.. det irriterer meg at slike og fundamentalister ødelegger utenforståendes syn på troen.. det er troen som skiller kristne fra ikke-kristne.. ikke handlinger osv..

Lenke til kommentar
  jeg forstår ikke at de som støtter krig kan kalle seg kristne eller kirke.. jeg tviler på at Gud støtter krig, og jeg kan ikke skjønne at disse kan tro det heller.. det irriterer meg at slike og fundamentalister ødelegger utenforståendes syn på troen.. det er troen som skiller kristne fra ikke-kristne.. ikke handlinger osv..

 

Forsat er det stort sett det kristne har gjort oppover historien. Paven har ikkje gjort annet enn å styre som ein kva annen konge og imperialist.

Kvar gang det er opprustning til krig blir gud tatt inn i bilde. Dette er noko som går igjen gjennom heile historien.

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke at de som støtter krig kan kalle seg kristne eller kirke.. jeg tviler på at Gud støtter krig, og jeg kan ikke skjønne at disse kan tro det heller.. det irriterer meg at slike og fundamentalister ødelegger utenforståendes syn på troen.. det er troen som skiller kristne fra ikke-kristne.. ikke handlinger osv..

 

men troen styrer ofte handling igjen.

Der missforstår mange. (ikke du).

Så en person trenger "bare" å tro for å

være kristen. Man trenger ikke gjøre

noe veldig fysisk. Hvis det var forståelig :hmm:

Lenke til kommentar
Forsat er det stort sett det kristne har gjort oppover historien.

Det kan vel ha noe med at de som satt med makten før i tiden, ofte var kristene.

 

Sant som liquid sier, eneste som skiller en kristen fra en ikke kristen er hans tro på Gut, nothing else. Samma hva bibelen eller pastoren sier, så lenge man tror ;)

Lenke til kommentar
Sant som liquid sier, eneste som skiller en kristen fra en ikke kristen er hans tro på Gut, nothing else. Samma hva bibelen eller pastoren sier, så lenge man tror

 

På en måte riktig, men på den annen side tror jeg at Gud har større planer for livet mitt og mitt forhold til han, enn at jeg skal være som alle andre, bare at jeg har en tro.. Jeg vil og tror det er riktig at min tro gjenspeiler seg i mine handlinger, væremåte, innstilling og tankegang.. Dette gjør meg til en totalt annen person enn ikke-kristne.. for det er noe annet som er grunnlaget i mitt liv...

Endret av Murty
Lenke til kommentar
Sant som liquid sier, eneste som skiller en kristen fra en ikke kristen er hans tro på Gut, nothing else. Samma hva bibelen eller pastoren sier, så lenge man tror

 

På en måte riktig, men på den annen side tror jeg at Gud har større planer for livet mitt og mitt forhold til han, enn at jeg skal være som alle andre, bare at jeg har en tro.. Jeg vil og tror det er riktig at min tro gjenspeiler seg i mine handlinger, væremåte, innstilling og tankegang.. Dette gjør meg til en totalt annen person enn ikke-kristne.. for det er noe annet som er grunnlaget i mitt liv...

Du er fremdeles innenfor poenget mitt.

Det der kan sies på mange måter avhening av personen

som snakker. Rett og slett som du sa, gud har en plan

med livet ditt. Ditt liv! en egen plan! det er ganske heavy saker....

Lenke til kommentar
På en måte riktig, men på den annen side tror jeg at Gud har større planer for livet mitt og mitt forhold til han, enn at jeg skal være som alle andre, bare at jeg har en tro.. Jeg vil og tror det er riktig at min tro gjenspeiler seg i mine handlinger, væremåte, innstilling og tankegang.. Dette gjør meg til en totalt annen person enn ikke-kristne.. for det er noe annet som er grunnlaget i mitt liv...

 

Som fører til at du slavleger ditt individ for Gud. Etter som du legg deg flat for kristen moral og etik har du gitt fra deg din frihet. Det er selfølgeli ditt valg, men fra mitt ståsted er det fantastisk tåpeligt.

Lenke til kommentar
du mener folk som dør i bilulykker?

nei det er ikke fantastisk å bli påkjørt....

men dette ble brukermod mat. Skal vi ta den der på pm?

Hvorfor skulle det bli brukermod mat? -Blir jo bare et eksempel på kristen tro, og hvordan dette går.

 

-Og jeg snakker nødvendigvis ikke om noen som dør, det kan være fra å bli lam, knust for så å dø senere i grusomme smerter osv.

 

Om en Gud skulle finne på noe slikt ville han vært en syk j@vel(prøver ikke provosere, men viser bare hva jeg mener.)

Lenke til kommentar
På en måte riktig, men på den annen side tror jeg at Gud har større planer for livet mitt og mitt forhold til han, enn at jeg skal være som alle andre, bare at jeg har en tro.. Jeg vil og tror det er riktig at min tro gjenspeiler seg i mine handlinger, væremåte, innstilling og tankegang.. Dette gjør meg til en totalt annen person enn ikke-kristne.. for det er noe annet som er grunnlaget i mitt liv...

 

Som fører til at du slavleger ditt individ for Gud. Etter som du legg deg flat for kristen moral og etik har du gitt fra deg din frihet. Det er selfølgeli ditt valg, men fra mitt ståsted er det fantastisk tåpeligt.

attevar? er du kristen? vet du hvordan det er?

hvis du ikke er det er du ikke rette person

til å legge ut om hva som skjer når man blir kristen.

Om du er det så er du vel innenfor en ganske

annerledes oppfatning av gud's vilje :hmm:

Lenke til kommentar
På en måte riktig, men på den annen side tror jeg at Gud har større planer for livet mitt og mitt forhold til han, enn at jeg skal være som alle andre, bare at jeg har en tro.. Jeg vil og tror det er riktig at min tro gjenspeiler seg i mine handlinger, væremåte, innstilling og tankegang.. Dette gjør meg til en totalt annen person enn ikke-kristne.. for det er noe annet som er grunnlaget i mitt liv...

 

Som fører til at du slavleger ditt individ for Gud. Etter som du legg deg flat for kristen moral og etik har du gitt fra deg din frihet. Det er selfølgeli ditt valg, men fra mitt ståsted er det fantastisk tåpeligt.

Det der var faktisk fantastisk tåpelig sagt.

 

Enig med det "Liquid Crystal". Veit du hvordan den er?

 

Har vært kristen hele mitt liv, har hatt den samme "friheten" som alle andre i klassen min.

 

Hva gjør jeg annerledes enn dem?

- Banner ikke (noe som ødelegger det norsk språk uansett)

- Har ikke sex før ekteskap. (Det kan du jo velge selv da men)

- Prøver å følge de ti bud.

 

Man må ikke følge dette heller (en rask bitte liten liste jeg lagde). Så lenge man tror på Gud så er det, det som teller... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...