Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Jepp, må bare få støtte Zethyr her. HIV/AIDS smitter kun gjennom blod. På 80-tallet var dette en helt ny sykdom som man ikke viste hvordan den smittet. Man viste ikke helt hva som kunne smitte og ikke. Da oppsto det raskt myter om såkalt dråpesmitte. Disse ble etter hvert avlivet da de fant ut at de ekstremt få tilfellene av smitte gjennom kyssing mest sansynlig skyltes at begge hadde sår i munnen samtidig og utvekslet blod på den måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva har kristendommen gjort som er bra? Vel, den har vel ikke gjort så mye selv, men skolen i Norge er jo et resultat av kristnes arbeid. Den ble opprettet av kristne, og så har den utviklet seg.

Ja for det er helt umulig for ikkekristne å utvikle skole... dessuten var alle kristne i gamledager, ble vel galge om ikke.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du rive ett sitat vilkårlig ut fra en setning? Hvorfor ikke gjengi setningen i sin helhet?

Hmm.. fordi resten var verken interessant eller relevant, for det jeg svarte på.. og da skal det i følge meg IKKE være med i sitatet da det ikke ville gjøre noen forskjell bortsett fra kanskje å forvirre leseren.

 

Det jeg prøvde på var å understreke at det du sa om at besøkstall går ned ikke gjelder alle kirker, men enkelte kirker.. godt mulig det er en del kirker da men. Men du tok alle over en kam(virka sånn ihvertfall), derfor jeg prøvde å understreke det.

 

BTW: Hadde ikke du fått utdelt ferie da samene?

 

Hva har Kristendommen gjort bra egentlig? Jeg er ganske så forvirret når det gjelder kristendommens godhet for folket i sin helhet. Problemstillingen jeg ser er at man kan forveksle menneskers godhet/bragder fra det vi regner som kristne tiders høydepunkter/bragder. Hvordan copernicus blåste jorden rund er ett meget godt eksempel på hvordan forholdet mellom vitenskap og relegion foreligger.

 

Egentlig så bryr jeg meg veldig lite hva kristendommen har gjort bra. Hva som annses som glanstider/oppetider/bragder for kristendommen.. Kristendommen er læren med bibelen i Sentrum. Kristendommen er et levesett/religion.. Det som bryr meg mer er hva den enkelte kristne gjør. Eller mer riktig.. Det bør bry den enkelte kristne og Gud bryr seg. Hva kristendommen har gjort en gang i tida betyr veldig lite.. man må leve i nuet. og for dere som kommer til å sitere meg på den uttalelsen så mener jeg at bibelen er like mye aktuell i nuet som den var for 2000år siden.

 

Hva har kristendommen gjort som er bra? Vel, den har vel ikke gjort så mye selv, men skolen i Norge er jo et resultat av kristnes arbeid. Den ble opprettet av kristne, og så har den utviklet seg.

 

Jeg missliker sterkt den norske skole.. Den er rett og slett noe møkk.. Norge hakke greie på skolepolitikk.

 

Kristene var flinke til å danne kloster, lære seg viktige ting, og å samle riker

 

Og å splitte riker for den saks skyld.. men det er historie ;) Det er ikke noe vi kjenner oss veldig igjen i.. i dag.. derfor mener jeg det er uinteressant.. men det var min mening.

Endret av Murty
Lenke til kommentar
Hva har kristendommen gjort som er bra? Vel, den har vel ikke gjort så mye selv, men skolen i Norge er jo et resultat av kristnes arbeid. Den ble opprettet av kristne, og så har den utviklet seg.

Ja for det er helt umulig for ikkekristne å utvikle skole... dessuten var alle kristne i gamledager, ble vel galge om ikke.

Men i alle dager da. Jeg snakker ikke hypotetisk. Jeg snakker om noe helt konkret som kristne har gjort, og som er bra.

 

Forøvrig kan ikke klostrenes betydning under svartedauen overvurderes. Her snakker vi om mennesker som ofret seg selv for å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Hva har kristendommen gjort som er bra? Vel, den har vel ikke gjort så mye selv, men skolen i Norge er jo et resultat av kristnes arbeid. Den ble opprettet av kristne, og så har den utviklet seg.

Ja for det er helt umulig for ikkekristne å utvikle skole... dessuten var alle kristne i gamledager, ble vel galge om ikke.

Men i alle dager da. Jeg snakker ikke hypotetisk. Jeg snakker om noe helt konkret som kristne har gjort, og som er bra.

 

Forøvrig kan ikke klostrenes betydning under svartedauen overvurderes. Her snakker vi om mennesker som ofret seg selv for å hjelpe andre.

Det trenger så absolutt ikke ha noe med religion å gjøre, vi har noe som heter leger idag. Og munker å slikt utgjorde ofte den rollen.

Lenke til kommentar
Og å splitte riker for den saks skyld.. men det er historie wink.gif Det er ikke noe vi kjenner oss veldig igjen i.. i dag.. derfor mener jeg det er uinteressant.. men det var min mening.

Ja, sant det. Kristene og ikke kristene har vel egentelig spillt hver sin rolle i verdenshistorien. Vi hadde ikke kommet dit vi er i dag uten begge parter, og begge har sine ups and downs :)

 

EDIT:

 

Fant en litt interessan linkom en nystartet kristen TV kanal :)

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Liquid, delta i diskusjonen istedet for å kritisere den  Det er mer produktivt tror jeg.

 

jeg er da produktiv nok? :p

 

neida skal holde meg ontopic, noe av det lurt jeg på men kom

fram på en litt kritiserende måte. Min måte å skrive på....

 

 

Hva har Kristendommen gjort bra egentlig? Jeg er ganske så forvirret når det gjelder kristendommens godhet for folket i sin helhet. Problemstillingen jeg ser er at man kan forveksle menneskers godhet/bragder fra det vi regner som kristne tiders høydepunkter/bragder. Hvordan copernicus blåste jorden rund er ett meget godt eksempel på hvordan forholdet mellom vitenskap og relegion foreligger.

 

Det har blitt mye snakk om hva kristendomen gjør for mennesker her.

Og for den sakt skyld hva kristendomen gjør i guds navn.

Her må jeg neste trekk inn at det er mange forskjellig etolkninger av

bibelen, ikke en kristen er som den andre. De tolker bibelen forskjellig,

ergo de handler forskjellig. De forholder seg også forskjellig til

det som ikke blir sett på som "konkrete" verdier i bibelen.

Når du hører om religion i media er det veldig sjelden at det er om

noe av det gode den har gjort. Som for eksempel at folk har blitt friske,

eller har ordnet store problemer og konflikter fordi folk har trodd!

det er alltid om folk som har sprengt hvernandre i lufta, eller holder

på å bli drept fordi de har konvertert.

 

poenget mitt er at de gruppene som gjør slike ting er ikke noen

representanter for sin religion, de kan kalle seg det, og henge opp

et flagg og greier i filmene sine. Men de er allikevel (veldig ofte) et mindretall

av religigonen de mener de representerer.

 

Hva har kristendommen gjort som er bra? Vel, den har vel ikke gjort så mye selv, men skolen i Norge er jo et resultat av kristnes arbeid. Den ble opprettet av kristne, og så har den utviklet seg.

 

Snakker du om statskolen her nå? Kristendomen har veldig lite med

statlige skoler å gjøre så vidt jeg kan se. Og gennerelt sett er

de statsdrevede skolene her i landet elendige. På kristne privat

skoler derimot er snittet på rundt 0.5 høyere enn vanlige skoler.

 

Men hvor har partnern fått HIVen fra?

 

dyre-sex? :p

Lenke til kommentar
Det trenger så absolutt ikke ha noe med religion å gjøre, vi har noe som heter leger idag. Og munker å slikt utgjorde ofte den rollen.

Så det du sier er altså at man ikke kan laste eller berømmer religionen i seg selv, men at det menneskene som følger religionen (på godt eller vondt) som bør kritiseres eller berømmes?

Lenke til kommentar
Det trenger så absolutt ikke ha noe med religion å gjøre, vi har noe som heter leger idag. Og munker å slikt utgjorde ofte den rollen.

Så det du sier er altså at man ikke kan laste eller berømmer religionen i seg selv, men at det menneskene som følger religionen (på godt eller vondt) som bør kritiseres eller berømmes?

Det er tankegangen i religion, og lederene bak som bør kritiseres. Det koker igrunn ned til hvordan disse lederene tolker bibelen, og om det blir noe negativt ut av det så er det det som er problemet.

 

Folkene er problemet-religionen er en pådriver.

 

Idioter(slemme ledere)+idiotisk tankegang=crap

Endret av co2
Lenke til kommentar
Skal man se historisk sett hva kristendomen har gjort for verden, så tror jeg ikke vi hadde vært på langt nær så langt som vi er i dag uten den. Kristene var flinke til å danne kloster, lære seg viktige ting, og å samle riker.

tror du glemmer nå at kristne faktisk er mennesker. Alle de du nevner som "kristne" er ikke sikker dem var det, bare flaut med liksom.

så å si at kriste har skylda for det, muslimer for det og de som ikke hører til noen relgion har gjort det. Det blir helt feil!

Lenke til kommentar
Om en ikke er helt bløkt i hue så er ikke onenightstand en grusom ting.

As I said, mennesket tror at "det kan da ikke være SÅÅÅ farlig?". Men det kan få ganske store konsenkvenser. Tenk om dama tenker på noe mer langvarig en bare en one night stand. Ganske råttent gjort å knuse følelser og personer på den måten.

Du kan ikke bruke det som argument for at alle skal avstå fra one night stands. Det er veldig skjelden at damer er så naive at de tror på en times "gull og grønne skoger" fra en full og kåt fyr på byen. De som har litt i hodet vet akkurat hva de går til og liker bare det å bli oppvartet, og være litt "hard to get". De koser seg hele veien hjem i full vitende om hva som kommer til å skje. Ja, de vet også at det trolig blir med den ene gangen - og nyter det.

I mange one-night stands tilfeller tror jeg nok at dama har litt innabords.. Hvertfall når en snakker om sånn "ute på byen"...

Så lenge dama drikker seg full har ikke det kvinnemennesket en dritt oppi huet...

 

 

Måtte alle jenter som drikker for å bli fulle føle seg truffet!

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Jeg må vel innrømme at det var jeg som kom inn på dette. Riktignok i respons på det en av de kristne sa som at barn burde skjermes fra en verdens virkelighet gjennom oppveksten fordi det er en voldsom virkelighet og barn bør skjermes fra slikt.

"en av de kristne"

er ikke noe rart det er diskriminering og menneskehat...

De er helt like deg utenom sin tro

Lenke til kommentar
Hva har kristendommen gjort som er bra? Vel, den har vel ikke gjort så mye selv, men skolen i Norge er jo et resultat av kristnes arbeid. Den ble opprettet av kristne, og så har den utviklet seg.

Ja for det er helt umulig for ikkekristne å utvikle skole... dessuten var alle kristne i gamledager, ble vel galge om ikke.

Galge om du ikke var kristen ja?

Hvordan har det seg at ikke hele Norges befolkning er kristne?

Lenke til kommentar
Det er tankegangen i religion, og lederene bak som bør kritiseres. Det koker igrunn ned til hvordan disse lederene tolker bibelen, og om det blir noe negativt ut av det så er det det som er problemet.

Finnes ikke ledere bak kristendommen, utenom Gud. Og du får det vel litt vanskelig med å kritisere Han siden du ikke tror på Han?

 

De sektene med ledere bak, det alt dreier seg om penger har ikke kvartparten av verdiene som ligger i kristendommen med se i sitt arbeid.

Sånne sekter er crap!

Lenke til kommentar
Finnes ikke ledere bak kristendommen, utenom Gud. Og du får det vel litt vanskelig med å kritisere Han siden du ikke tror på Han?

Nå er du bare naiv. Les litt historie mann! Kirken har alltid vært styrt sentralt, av autoriteter, paver, kardinaler, prester osv. Og hvordan ble bibelen til? Jo noen skrev den. Og andre autoriteter satte seg rundt et bord og bestemte bl.a hva som fikk være med, og fant på resten av læren! F.eks treenighetslæren ble funnet på av disse autoritetene. Selv i dag har vi biskoper og prester og styr som sitter og kontrollerer kristendommen utfoldelse i Norge. Så ikke kom her og si at dette er en anarkistisk religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...