DE1 Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg hører du sier "eventyrbok". Hvorfor eventyrbok? Jeg ser på bibelen som en bok med allegorier, likninger og sanne historier. Mao, ikke absolutt alt som står i bibelen må tas ordrett, men snarere som allegorier. Fikk ikke heelt tak i siste setninga di, men. Jesus er noe av grunnen til at vi tror på Gud. Vi tror jo at Jesus var Guds sønn. Hehe, er ikke så lett å svare på dette. Apologetikk er ikke akkurat min sterkeste side. Men igjen, viktigste for meg (og for andre kristne) er å tro. Ikke å finne svar på spørsmål om Gud. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Jesus er noe av grunnen til at vi tror på Gud. Vi tror jo at Jesus var Guds sønn. For at ein skal kunne tru på Jesus må han jo nesten ha eksistert. Det er ganske få historiske bevis for dette. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Gud eksisterer i den forstan at han er noko virtuelt som mennesket trur på. Korleis kan ein ellers ha fått i stand korstog osv. Alt dette er gjort fordi gud eksisterer i ein virtuel form. Mennesket skapte gud i sitt bilde. Mennesket har fortolket en skapende kraft og laget en religion ut av det (det være seg islam, kristendom, etc.). Dessverre har dette ført med seg mye vondt, bl.a. korstogene, hellige kriger o.l. fordi mennesket tror det de gjør er det riktige. Men samtidig har religion ført med seg positive ting også. Religion finnes, og vil alltid finnes, både på godt og vondt. Endret 16. juli 2005 av DE1 Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 Jesus er noe av grunnen til at vi tror på Gud. Vi tror jo at Jesus var Guds sønn. For at ein skal kunne tru på Jesus må han jo nesten ha eksistert. Det er ganske få historiske bevis for dette. Hva er bevis? Hva er godt nok for å regnes som et bevis? Dette deler jo mange... Svært få betviler at det fantes en Jesus for 2000 år siden. Flere tviler på at han gjennomførte mirakler. Og like mange tviler på at han var Guds sønn. Kristne tror at han gjennomførte mirakler og vi tror at han var Guds sønn. Og merk nøkkelordet "tro". Dette er ikke vitenskap, som så mange har en hang til å påpeke. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg hører du sier "eventyrbok". Hvorfor eventyrbok? Jeg ser på bibelen som en bok med allegorier, likninger og sanne historier. Mao, ikke absolutt alt som står i bibelen må tas ordrett, men snarere som allegorier. Fikk ikke heelt tak i siste setninga di, men. Jesus er noe av grunnen til at vi tror på Gud. Vi tror jo at Jesus var Guds sønn. Hehe, er ikke så lett å svare på dette. Apologetikk er ikke akkurat min sterkeste side. Men igjen, viktigste for meg (og for andre kristne) er å tro. Ikke å finne svar på spørsmål om Gud. skal vi se, moses som gikk igjennom rødehavet, jesus som går på vannet, han står opp fra de døde, han klarer å skyve vekk en svær stein som ligger foran gravhulen, et svært regnevær som fyller opp hele jorden, og dermed må man bygge noahs ark, blodig elver, insekt invasjoner, pester osv osv Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 men dessessop sier noe enkelt og greit som jeg støtter fullt ut Mennesket skapte gud i sitt bilde. dere religiøse kan vri og vrikke så mye dere vil på det, men min mening er intakt. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 For at ein skal kunne tru på Jesus må han jo nesten ha eksistert. Det er ganske få historiske bevis for dette. Noen gang sett på Discovery? Flere ganger programer der de graver etter historiske bevis, og jeg kan ikke huske at de har avkreftet jesus enda... For dere som sier at Gud må gjøre noe i dag for at det skal skje noe. Har dere gjort noe for å få sett det da? Når var sist dere gikk inn i en kirke med ett åpent sinn om at "i dag skjed det noe"? Det er ikke like mye liv i alle kirker, men jeg vet at der jeg er medlem, i misjonskirken, så er det ofte tungetale og helbredelser under gudtstjenester og bønnemøter Mitt forslag til dere som hardbarka mener at Gud ikke eksisterer, sjekk det da... Be om at Gud skal vise seg for deg, eller spør noen andre om å gjøre det. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Tro det eller ei, jeg ble konfirmert kristelig.. Familie, tradisjon ogslikt. Da var jeg egentlig og ganske åpen for ting, hadde ikke tenkt over religion noe spesielt, bestemt meg for hva jeg trodde på. Til og med sovet i ei kirke i 2 netter i strekk. Men likevell, har ikke opplevd noe stort..Har fortsatt allergi/astma, for den saks skyld Daggern2005: Det du sa motstrider jo det jeg husker fra bibelen. Der stårt det jo at gud skapte jorda på syv dager, og siste dagen skal være hellig for hvile. Evolusjonen ape -> menneske har jo ikke skjedd på syv dager, snakk om tusener av år. Jeg tror at det er noe mer som mennesker ikke kan fatte, men alt det snakket om biblene og gud og jesus tror jeg ikke på. At det kan være noe mer enn plass, sikkert.. Men tror ikke på det bilde som folk på jorda har skapt seg av den kraften(kall det hva du vil). Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Jesus er noe av grunnen til at vi tror på Gud. Vi tror jo at Jesus var Guds sønn. For at ein skal kunne tru på Jesus må han jo nesten ha eksistert. Det er ganske få historiske bevis for dette. http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_and_textual_evidence Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Hva er bevis? Hva er godt nok for å regnes som et bevis? Dette deler jo mange... Historiske bevis har vel definisjonen av noko som står nedskrevet fra den tiden eller ting som er funnet av arkiologer. Når det gjelder Jesus eksistens så skal ikkje eg sei bombastisk at han aldri kan ha eksistert. Men eg stiler meg ganske tvilende etter som eg finer litte med kilder som virkelig kan vise til denne personens eksistens. Når eg for ein tid tilbake prøvde å grave opp det eg kunne rundt Jesus eksistens fant eg ikkje nokre andre kilder til personen enn evangeliet. Dette er skrifter eg ikkje tar som veldig sikre bevis etter som Matteus evangeliet (som var det første av evangeliene) stammer fra rundt år 80. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 Daggern2005: Det du sa motstrider jo det jeg husker fra bibelen. Der stårt det jo at gud skapte jorda på syv dager, og siste dagen skal være hellig for hvile. Evolusjonen ape -> menneske har jo ikke skjedd på syv dager, snakk om tusener av år. Jeg sa også at jeg tror bibelen ikke alltid må forstås ordrett. Det er noe metaforer og lignende der. At universet ble skapt på 7 dager anser jeg som en billedlig/symbolsk ting. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Du som sier at Gud truer med helvete. Den dagen du tror at det finnes et helvete, en satan, en himmel og en Gud, den dagen slipper du å komme dit så enkelt er det Dette var en positiv tolkning må jeg si! Vil det si at iflg deg så er den eneste synd å ikke tro? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Daggern2005: Det du sa motstrider jo det jeg husker fra bibelen. Der stårt det jo at gud skapte jorda på syv dager, og siste dagen skal være hellig for hvile. Evolusjonen ape -> menneske har jo ikke skjedd på syv dager, snakk om tusener av år. Jeg sa også at jeg tror bibelen ikke alltid må forstås ordrett. Det er noe metaforer og lignende der. At universet ble skapt på 7 dager anser jeg som en billedlig/symbolsk ting. Om jeg husker rett så står det et annet sted at "For Gud er én dag lik tusen år, og tusen år lik én dag" eller liknende. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Dette var en positiv tolkning må jeg si! Vil det si at iflg deg så er den eneste synd å ikke tro? Det finnes mange, mange andre synder også, men den dagen du tror på en himmel, et helvete, Gud og Jesus, den dagen er du "fri"( fant ikke noe bedre ord) for alle dine synder. Vi kristene tror at jesus døde for å påta seg alle våre synder. Så dvs. at hvis vi skulle synde, noe vi alle gjør, så kan vi be om tilgivelse og få det uten å måtte gjøre noe ut av det. Ergo, Det finnes masser av synder, derblandt det å ikke tro. Forresten, det står står i Johannes' Åpenbaring 3:15-16 et utrykk om å være "kald eller varm". Jeg vet om dine gjerninger; du er verken kald eller varm. Hadde du bare vært kald eller varm! 16 Men du er lunken, ikke kald og ikke varm. Derfor vil jeg spytte deg ut av min munn. Slik jeg tolker dette er at det kanskje er slik at det er bedre å sette seg et standpunkt ovenfor Gud, tro eller ikke tro. Man skal ikke tvile... Tro på troen og tvil på tvilen vettø En liten digerisjon fra min side Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Det finnes mange, mange andre synder også, men den dagen du tror på en himmel, et helvete, Gud og Jesus, den dagen er du "fri"( fant ikke noe bedre ord) for alle dine synder. Vi kristene tror at jesus døde for å påta seg alle våre synder. Så dvs. at hvis vi skulle synde, noe vi alle gjør, så kan vi be om tilgivelse og få det uten å måtte gjøre noe ut av det. Syndene dine er der forsat. Det er bare det at din gud ikkje straffer deg for dei. Interesant at du siterer fra Johannes åpenbaring. Det at bibelen inneholder fortelingene til ein fyr som gikk ut i ørkenen og drømmte om monstre med sju hovude osv seier vel ein del om troverdigheten rundt den boka. Hadde nokon gått rundt å sakt slik i dag hadde vi alle trud han var full. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Er selv kristen, men er ikke spesielt begeistret for Kjell Magne Bondeviks syn på kristendommen. De fleste kristne er intelligente og sympatiske mennesker. Det er også stor forskjell på kristne, bare sammenlign Hitler og Mr.T. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 Det finnes mange, mange andre synder også, men den dagen du tror på en himmel, et helvete, Gud og Jesus, den dagen er du "fri"( fant ikke noe bedre ord) for alle dine synder. Vi kristene tror at jesus døde for å påta seg alle våre synder. Så dvs. at hvis vi skulle synde, noe vi alle gjør, så kan vi be om tilgivelse og få det uten å måtte gjøre noe ut av det. Syndene dine er der forsat. Det er bare det at din gud ikkje straffer deg for dei. Interesant at du siterer fra Johannes åpenbaring. Det at bibelen inneholder fortelingene til ein fyr som gikk ut i ørkenen og drømmte om monstre med sju hovude osv seier vel ein del om troverdigheten rundt den boka. Hadde nokon gått rundt å sakt slik i dag hadde vi alle trud han var full. Leste du ikke hva han skrev da? Vi kristne blir kvitt våre synder. - De er der ikke rett og slett. Borte Det å drømme om monstre vil ikke være å være full. Men kanskje et lite mareritt Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Er sjølv kristen. Og det er noken gongar blitt nettopp vitenskapelig bevist at det som står i bibelen er sant. F.eks på ei andakt vi hadde på skulen handla det om at to gangar i bibelen har alt stoppa opp. Huska ikkje kvar det stod da men. Tida stoppa opp, og på eit romfartssenter hadde dei då altså greid å regne ut at det mangla ein dag i historia på grunn av dei to gangane då alt stoppa opp, som om vi hadde hoppa over ein dag på kalenderen. Ein anna gong hadde det vore ein professor som hadde lest i bibelen, ikkje på norsk men på hebraisk, eller eit eller anna språk der nede. Og han fann ut at bibelen var ei kode (der det var kvar tredje bokstav eller noke sant som danna ei kode)som ikkje menneska kunne vere "hjerna bak det heile". Og folk sei at dei som har skreve ned bibelen har blitt fortalt kva dei skulle skrive av Gud fordi menneska ikkje er mektige nok til å skrive. Dette blei nok litt uforståeleg på grunn av at eg ikkje huska kva det var ordrett men det var noke slikt trur eg. p.s: Mange gode argument og innlegg av Daggern 2005 og SimDaDim. Endret 16. juli 2005 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Leste du ikke hva han skrev da? Vi kristne blir kvitt våre synder. - De er der ikke rett og slett. Borte Om du har stjelt noko så har du gjort den synden enten du trur på jesus eller ei. Poenget er at du kan kanskje vera fri for synden i ein åndeleg forstand, men synden din er forsat like virkelig. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 dessessop: Begrepet synd er jo noe åndelig som netopp relegiøse har funnet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå