Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å synde på minst 5 forskjellige måter i kveld, uten å be om tilgivelse. Kommer jeg til helvete?
Det er det bare en som vet, men i følge hans ord så har det ingen ting å si om du ber om tilgivelse å gjøre. Det som bryr han er om du tror... ;)

 

Så hvis Hitler var kristen kom han til himmelen?
Ingen vet det, men i følge Guds ord så er det slik at hvis han tror, så kommer han til himmelen ;)

 

så da kan jeg altså bare slippe gud? Tøft. Vil være min egen gud, så det passer meg fint.
Du er nok ikke alene i den tankegangen om å være din egen Gud. Og det er nok veldig mange som har kommet veldig langt i det. Problemet er at det da skjer slik som med T5PC, det tipper til slutt fordi et menneske ikke er ment for en slik oppgave :)

 

Noen vil sikkert riste på hodet når jeg sier dette, men jeg mener barn i uansett alder har rett på et ærlig og skikkelig svar på spørsmålet om hvor babyer kommer fra.
Ja, det er ikke no i veien for at de får vite det. Problemet er bare det at trenden viser at det ikke blir noe høyere seksuel debuteringsalder av å informere om hva som kan skje, snarere tvert om...

 

Jeg selv syntes det er lurt å si i fra om slike ting. Man skal få vite om skattene, men også om fallgruvene. Livet er viktigere enn skatten ;)

 

Med livet så mener jeg ikke at man fysisk kan miste livet av å ha sex, men man kan ødelegge for seg selv og andre selv om man tar alle forhåndsregeler med kondom og prevansjon og hele pakka.

 

Som i all pedagogikk så mener jeg det er viktig å argumentere for ting og ikke bare komme med løse påstander.  F.eks hvorfor og hvordan prevansjon fungerer, hvorfor det bør brukes, i hvilke situasjoner det bør brukes, hvilken prevanson som passer hvem osv.
Hmm... ville nå si at bibelen funker ganske så bra som prevansjon jeg da. Følger man den, så skjer det heller ikke noe galt ;)

 

Men enig, man skal ha en grund til hvorfor man ikke skal gjøre det.

 

Advarsel + ferie utdelt
Han hadde jo et godt poeng, men var bare litt dårlig til å legge det frem....

 

Du kan ikke bruke det som argument for at alle skal avstå fra one night stands. Det er veldig skjelden at damer er så naive at de tror på en times "gull og grønne skoger" fra en full og kåt fyr på byen.
Jeg aner ikke hva det er vanlig å tro etter og under en one night stand, men det er nok en grund til at det står noe om det i bibelen.

 

Det er individuelt men jeg tror mange synes det ville vært rart om vedkommende ikke skulle hatt noen seksuell erfaring før de ble sammen.
Tenk deg at din beste kammerat har "brukt" kona di som "leketøy" bare for å tilfredstille seg selv.... Den kan vel bli litt tung å svelge? Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe.. det skal du få som bestillt. :yes:

 

Rettet:

Jeg har planer om å synde på minst 5 forskjellige måter i kveld, uten å be om tilgivelse. Kommer jeg til helvete?

Det tror jeg det bare er en som vet, men i følge hans ord så har det ingen ting å si om du ber om tilgivelse å gjøre. Det som bryr han er om du tror... wink.gif hvis "han" eksisterer da.

 

Noen vil sikkert riste på hodet når jeg sier dette, men jeg mener barn i uansett alder har rett på et ærlig og skikkelig svar på spørsmålet om hvor babyer kommer fra.

Ja, det er ikke no i veien for at de får vite det. Problemet er bare det at trenden viser at det ikke blir noe høyere seksuel debuteringsalder av å informere om hva som kan skje, snarere tvert om...

Det er et problem ja. Men jeg synes ikke man kan skjule så viktig informasjon fra barn på grunn av det.

 

Som i all pedagogikk så mener jeg det er viktig å argumentere for ting og ikke bare komme med løse påstander.  F.eks hvorfor og hvordan prevansjon fungerer, hvorfor det bør brukes, i hvilke situasjoner det bør brukes, hvilken prevanson som passer hvem osv.

Hmm... ville nå si at bibelen funker ganske så bra som prevansjon jeg da. Følger man den, så skjer det heller ikke noe galt wink.gif Men enig, man skal ha en grund til hvorfor man ikke skal gjøre det.

Jeg er forsåvidt enig, men jeg synes ikke bibelen er noen bra faktabok med oppdatert kunnskap om moderne prevansjon. Slike oppdaterte fakta må man hente andre steder, også får man lese bibelens løsning på prevansjon for 2000 år siden med tanken i bakhodet at de ikke hadde dagens muligheter. Dvs. det å avstå fra sex var sikkert den beste prevansjonsmetoden den gangen. Nå er det andre tider og andre muligheter som åpner for andre og svært bra alternativer.

 

Du kan ikke bruke det som argument for at alle skal avstå fra one night stands. Det er veldig skjelden at damer er så naive at de tror på en times "gull og grønne skoger" fra en full og kåt fyr på byen.

Jeg aner ikke hva det er vanlig å tro etter og under en one night stand, men det er nok en grund til at det står noe om det i bibelen.

Rettelse: Det VAR nok gode grunner for det da bibelen ble skrevet. Men det er jo synd de konkluderer uten å argumentere først. En slik holdning med konkludering uten argumentering virker bare bedrevitende og nedverdigende på leseren. (Den som skriver gir inntrykk av at den som leser ikke er smart nok til å forstå argumentene og setter dermed opp regler uten å forklare hvorfor)

 

Det er individuelt men jeg tror mange synes det ville vært rart om vedkommende ikke skulle hatt noen seksuell erfaring før de ble sammen.

Tenk deg at din beste kammerat har "brukt" kona di som "leketøy" bare for å tilfredstille seg selv.... Den kan vel bli litt tung å svelge?

For det første: Hvem sier at det var mannen som "brukte" noen bare til egen forlystelse? Det kan jo ha vært omvent. Eller til begges forlystelse.

For det andre: Hvem sier at dama som jeg har sex med må være kona mi? Vi kan jo være vanlige kjærester uten å være gift.

For det tredje: Jeg hadde gitt en lang f. i hvem dama har hatt sex med. Bestekompisen, en i familien, whatever. Nye tider, nye muligheter, for begge. Sex er sunt på mange måter, godt og bra. Det spiller ingen rolle hvem de har hatt sex med tidligere bare de er ferdig med det forholdet og er sykdomsfri.

Lenke til kommentar
Stop it!

 

Dette blir mod-mat om dere ikke slutter å krangle. Er veldig synn om en så serriøs, viktig og morsom debatt blir stengt pga noen som ikke holder seg On Topic...

 

Det var det fra meg, venter nå en skikkelig kraftsalve fra deg Simen1 fra det siste innlegget mitt :) *gleder seg *

Og Han skuffet ikke.

 

Noen vil sikkert riste på hodet når jeg sier dette, men jeg mener barn i uansett alder har rett på et ærlig og skikkelig svar på spørsmålet om hvor babyer kommer fra.

Ja, det er ikke no i veien for at de får vite det. Problemet er bare det at trenden viser at det ikke blir noe høyere seksuel debuteringsalder av å informere om hva som kan skje, snarere tvert om...

Det er et problem ja. Men jeg synes ikke man kan skjule så viktig informasjon fra barn på grunn av det.

 

Hvor i all verdens land og rike kom dette spørmsålet fra?

Det hadde i mine øyne (*se på simen1*) fantaskisk lite

med kristendom å gjøre, Om barn skal få sekusal undervisning

i lavere alder? Når det kommer til min mening, burde de få

ordentlig seksual undervisning når de har nytte av det, eller

når de spør. Hadde vært mye lettere tror jeg om

det gikk an å snakke om sex på nivå med en vanlig samtale.

I tillegg burde de pusse opp og følge opp de som holder seksual

undervisningen på skolen. Den er såpass mangelfull og presset

fram at det er få som sitter igjen med noe.

 

Som i all pedagogikk så mener jeg det er viktig å argumentere for ting og ikke bare komme med løse påstander.  F.eks hvorfor og hvordan prevansjon fungerer, hvorfor det bør brukes, i hvilke situasjoner det bør brukes, hvilken prevanson som passer hvem osv.

Hmm... ville nå si at bibelen funker ganske så bra som prevansjon jeg da. Følger man den, så skjer det heller ikke noe galt wink.gif Men enig, man skal ha en grund til hvorfor man ikke skal gjøre det.

Jeg er forsåvidt enig, men jeg synes ikke bibelen er noen bra faktabok med oppdatert kunnskap om moderne prevansjon. Slike oppdaterte fakta må man hente andre steder, også får man lese bibelens løsning på prevansjon for 2000 år siden med tanken i bakhodet at de ikke hadde dagens muligheter. Dvs. det å avstå fra sex var sikkert den beste prevansjonsmetoden den gangen. Nå er det andre tider og andre muligheter som åpner for andre og svært bra alternativer.

 

Nok et spørsmål på av-veie, så vidt jeg veit står det

lite i bibelen om prevansjon. Men det har da ikke noe

med tro å gjøre!!

Selv om du er kristen behøver du ikke gjøre nøyaktig

det som står dokumentert i bibelen. Bibelen

er like mye en historie dokumentasjon som den er en

bok om kristne verdier.

 

Du kan ikke bruke det som argument for at alle skal avstå fra one night stands. Det er veldig skjelden at damer er så naive at de tror på en times "gull og grønne skoger" fra en full og kåt fyr på byen.

Jeg aner ikke hva det er vanlig å tro etter og under en one night stand, men det er nok en grund til at det står noe om det i bibelen.

Rettelse: Det VAR nok gode grunner for det da bibelen ble skrevet. Men det er jo synd de konkluderer uten å argumentere først. En slik holdning med konkludering uten argumentering virker bare bedrevitende og nedverdigende på leseren. (Den som skriver gir inntrykk av at den som leser ikke er smart nok til å forstå argumentene og setter dermed opp regler uten å forklare hvorfor)

 

Kan noen henvise meg til plassen

i bibelen hvor det står om one night stands i bibelen?

eller er dette bare en "løs påstand" som "noen" påstår

at det er mange av i bibelen?

Lenke til kommentar
Hvor i all verdens land og rike kom dette spørmsålet fra?

Det hadde i mine øyne (*se på simen1*) fantaskisk lite

med kristendom å gjøre, Om barn skal få sekusal undervisning

i lavere alder?

Jeg må vel innrømme at det var jeg som kom inn på dette. Riktignok i respons på det en av de kristne sa som at barn burde skjermes fra en verdens virkelighet gjennom oppveksten fordi det er en voldsom virkelighet og barn bør skjermes fra slikt. Dette tolket jeg til at han ville skjerme barn fra blandt annet sexualundervisning fordi det er en voksengreie. Jeg tolket det også til at forklaringen med storken burde brukes frem til de hadde fått banket inn budskapet "ikke sex før ekteskapet" godt nok. Dvs. ingen forklaring eller argumentasjon av noen sort, bare pekefingermoralisme.

 

Nok et spørsmål på av-veie, så vidt jeg veit står det

lite i bibelen om prevansjon. Men det har da ikke noe

med tro å gjøre!!

Ja, det er nok litt på avveie, men det ble tatt opp i tråden som om prevansjon var en uting og at sølibat frem til ekteskapet var den eneste bra nok løsningen. Noe det sikkert var den gangen bibelen ble skrevet. Nå sa heldigvis en annen kristen at bibelen ikke skulle tolkes bokstavelig men veldig rundhåndet fordi det var "bilder" og ikke bokstavelig korrekte historier som ble skrevet der. Så det tyder vel på at det er uenigheter innad blandt de kristne. (Apropos uenigheter: For ikke å nevne navnene Børre Knutsen og Ludvik Nessa i forbindelse med abort-saken, og hvordan det har blitt mottatt av andre kristne)

 

Kan noen henvise meg til plassen i bibelen hvor det står om one night stands i bibelen? eller er dette bare en "løs påstand" som "noen" påstår at det er mange av i bibelen?

Jeg er også spent på om SimDaDim kan dokumentere dette :yes:

 

Og Han skuffet ikke.

Takk takk :p

Lenke til kommentar
hvis "han" eksisterer da
Det er vell opp til hver og en om de vil tro på eller ei ;)

 

men jeg synes ikke bibelen er noen bra faktabok med oppdatert kunnskap om moderne prevansjon. Slike oppdaterte fakta må man hente andre steder, også får man lese bibelens løsning på prevansjon for 2000 år siden med tanken i bakhodet at de ikke hadde dagens muligheter.
Godt argument...

 

Men jeg tror at det er andre grunner til at det står at man ikke skal gjøre det, enn at det kan bli barn. Noen ville jo si at det er "skittent" å ha sex med mange, noe det jo er for jenter (blir kalt horer og det som værre er). Andre mener at det kan føre med seg mye mer vondt en godt i lengen. En annen stor faktor kan også være det at det er vanskelig å styre, så derfor så skal man lære selvbeherskelse og kunne avstå fra alle fristelser.

 

Men det er jo synd de konkluderer uten å argumentere først. En slik holdning med konkludering uten argumentering virker bare bedrevitende og nedverdigende på leseren.
Som du har sagt tidligere, ble bibelen skrevet for to tusen år siden. Det var kanskje andre måter å fremstille disse argumentene på da. Disse måtene er kanskje avdanket i dag ( som du eks nevner barn), men regelen finnes den dag i dag. Sex utenfor ekteskap kan føre med seg mye dritt ;)

 

For det første: Hvem sier at det var mannen som "brukte" noen bare til egen forlystelse? Det kan jo ha vært omvent. Eller til begges forlystelse.

For det andre: Hvem sier at dama som jeg har sex med må være kona mi? Vi kan jo være vanlige kjærester uten å være gift.

For det tredje: Jeg hadde gitt en lang f. i hvem dama har hatt sex med. Bestekompisen, en i familien, whatever. Nye tider, nye muligheter, for begge. Sex er sunt på mange måter, godt og bra. Det spiller ingen rolle hvem de har hatt sex med tidligere bare de er ferdig med det forholdet og er sykdomsfri.

Poenget her var; Hvordan hadde det føltes å vite at din trofaste samboer faktisk har vært i sengs med din beste kammerat?

 

Eller for den slags skyld, hvordan hadde det føltes om du hadde liggi med din bestevenns dame før de ble sammen? Kanskje du hadde følt deg litt flau overfor dem?

 

Hvor i all verdens land og rike kom dette spørmsålet fra?

Det hadde i mine øyne (*se på simen1*) fantaskisk lite

med kristendom å gjøre, Om barn skal få sekusal undervisning

i lavere alder?

Les tidligere i tråden så ser du hvorfor. Kristen skole -> avskjerming -> sex ;)

 

Nok et spørsmål på av-veie, så vidt jeg veit står det

lite i bibelen om prevansjon. Men det har da ikke noe

med tro å gjøre!!

Sant sant. Men det har noe med moralen i troen å gjøre ;)

 

Kan noen henvise meg til plassen

i bibelen hvor det står om one night stands i bibelen?

eller er dette bare en "løs påstand" som "noen" påstår

at det er mange av i bibelen?

Var jeg som begynnte å snakke om one night stands. Syntes det var en fornuftig og nåtids måte å tolke bibelens ekteskapslov. Kunne brukt andre eksempler også, men syntes one night stand passet bra ;)

 

Og for ordenhets skyld, det står ikke noe konkret om one night stands i bibelen. Det eneste som står er at man ikke skal ha sex før ekteskap :) (Og heller ikke med andre en din kone)

 

BTW: hadde man fulgt denne moralen, så ville vi ikke hatt aids, hiv og div. kjønnsykdommer. Mange menneskeliv spart der :) men neida, dere maser om hvorfor ikke Gud griper inn å gjør noen mirakeler med disse menneskene. Han har faktisk allerede advart de.... (og ja, jeg vet at mange av dem ikke har noe valg, men uansett, hadde de ikke gjort det, ville de heller ikke videreført/fått kjønnsykdom)

 

Liquid, delta i diskusjonen istedet for å kritisere den :) Det er mer produktivt tror jeg.

Lenke til kommentar
BTW: hadde man fulgt denne moralen, så ville vi ikke hatt aids, hiv og div. kjønnsykdommer. Mange menneskeliv spart der :)

Dagens paradoks. Moralen til den katolske kirke(og mange andre kirker) om at kondom er i mot kristendommen har ført til at mange ikke bruker kondom og dermed får HIV/AIDS. Hjelper lite om du er gift med partnerern din om han/hun har HIV.

Lenke til kommentar

BTW: hadde man fulgt denne moralen, så ville vi ikke hatt aids, hiv og div. kjønnsykdommer. Mange menneskeliv spart der :)

PØH

 

Rettelse: Hadde vi (kirken også) informert/forebygget om kondom, kjønnsykdommer og helbedrelse kunne menneskeliv blitt spart. Og hadde paven ikke fordømt prevansjon kunne mange menneskeliv blitt spart.

 

PS: hadde ikke kristendommen blitt diktet opp hadde ufattelig mange menneskeliv blitt spart.

Lenke til kommentar

BTW: hadde man fulgt denne moralen, så ville vi ikke hatt aids, hiv og div. kjønnsykdommer. Mange menneskeliv spart der :)

PØH

 

Rettelse: Hadde vi (kirken også) informert/forebygget om kondom, kjønnsykdommer og helbedrelse kunne menneskeliv blitt spart. Og hadde paven ikke fordømt prevansjon kunne mange menneskeliv blitt spart.

 

PS: hadde ikke kristendommen blitt diktet opp hadde ufattelig mange menneskeliv blitt spart.

Tja, selv liker jeg ikke kristen dom. men den har lagt mye godt og.

det er vel egentlig katolikker du missliker siden du sier paven?

Lenke til kommentar

BTW: hadde man fulgt denne moralen, så ville vi ikke hatt aids, hiv og div. kjønnsykdommer. Mange menneskeliv spart der :)

PØH

 

Rettelse: Hadde vi (kirken også) informert/forebygget om kondom, kjønnsykdommer og helbedrelse kunne menneskeliv blitt spart. Og hadde paven ikke fordømt prevansjon kunne mange menneskeliv blitt spart.

 

PS: hadde ikke kristendommen blitt diktet opp hadde ufattelig mange menneskeliv blitt spart.

Tja, selv liker jeg ikke kristen dom. men den har lagt mye godt og.

det er vel egentlig katolikker du missliker siden du sier paven?

Same shit, different wrapping

Lenke til kommentar
BTW: hadde man fulgt denne moralen, så ville vi ikke hatt aids, hiv og div. kjønnsykdommer. Mange menneskeliv spart der :)

Dagens paradoks. Moralen til den katolske kirke(og mange andre kirker) om at kondom er i mot kristendommen har ført til at mange ikke bruker kondom og dermed får HIV/AIDS. Hjelper lite om du er gift med partnerern din om han/hun har HIV.

Oj? det har jeg ikke hørt noe om før.

Er den katolske kirke i mot kondomer? :hmm:

Den var litt rar...

Lenke til kommentar

Beklager Edmund Blackadder, var ikke meningen å sitere deg som den andre part.

 

Hva har Kristendommen gjort bra egentlig? Jeg er ganske så forvirret når det gjelder kristendommens godhet for folket i sin helhet. Problemstillingen jeg ser er at man kan forveksle menneskers godhet/bragder fra det vi regner som kristne tiders høydepunkter/bragder. Hvordan copernicus blåste jorden rund er ett meget godt eksempel på hvordan forholdet mellom vitenskap og relegion foreligger.

 

Jeg drar kanskje meg selv ut på tynn is igjen. Men slik jeg ser det er relegion ett evolusjons-spørsmål i denne informasjonsalderen. Folket holder seg opplyst gjennom en rekke medier samtidig med at besøkstallet i kirker går ned, og de 'personlig kristne' ikke er overalt slik de pleide. Statistikker over registrerte kristne i, by mot land, viser at der informasjon deles hyppigere er der ett færre av kristne.

 

Man regner også med at 'kristenmotstand' på internett er den største kilden til en voksende bølge av syndere, som tillater seg å skrive ugudelig propaganda. Ikke tro at ikke din sønn eller datter er vernet for denne uhellige literatur. De er gjerne i tenårene hvor vi vet fristelser, er deres første måte å presenteres for, de kristnes livslange møte med Satan. Fristelsenes far. Det jeg vil foreslå er enn om mulig mer total isolasjon av de som faktisk ikke tror på vår Herre. Ikke la din familie bli utsatt for denne djevel som herjer vår flate verden, la synderene forbli ett bilde av syndens lidelser. En mann må derfor ikke være redd for å dele dette bildet med sine barn. Fremdeles oppdagere i en verden du kjenner så godt, vil barn ha ett leende smilende ansikt i beundring av din visdom, og du vil vite at Gud er god. Gud er allmektig, gud eee aaaaalt assååå.

 

Fakta

Fristelser

Frykt

Far

Flykke

Fiesta

 

 

 

 

 

 

 

(Hmmmmm Maybe I'm into something here?)

Endret av Samene
Lenke til kommentar
Oj? det har jeg ikke hørt noe om før.

Er den katolske kirke i mot kondomer? :hmm:

Den var litt rar...

Den Katolske Kirken (ihvertfall den i Roma) er i mot prevansjon, abort og homofili. De er en gjeng bakstrevere som tror de eier verden. De bør seriøst trykke refresh i verdensbrowseren sin. I dagens samfunn går det ikke ann å være så gammeldags og patetisk.

 

Og svar til mR_cRaZy: Ja, jeg hater den katolske kirkens prinsipper, budskap og de negative konsekvensene de sistnevnte tingene har medfølgt.

Lenke til kommentar
Folket holder seg opplyst gjennom en rekke medier samtidig med at besøkstallet i kirker går ned.

 

Feil.. Besøkstallet i enkelte kirker går ned.. Andre går de opp i.. for eksempel den kirken/menigheten jeg går i..

 

du kan få HIV fra å kysse/spytt/blod.

 

Når i alle dager ble det oppdaga at HIV videreføres ved dråpesmitte? Såvidt jeg har lært i den norske skolen så er det blod og via sex dette smitter.. mulig jeg og den norske skolen er på avveie men.

Lenke til kommentar
Folket holder seg opplyst gjennom en rekke medier samtidig med at besøkstallet i kirker går ned.

 

Feil.. Besøkstallet i enkelte kirker går ned.. Andre går de opp i.. for eksempel den kirken/menigheten jeg går i..

 

du kan få HIV fra å kysse/spytt/blod.

 

Når i alle dager ble det oppdaga at HIV videreføres ved dråpesmitte? Såvidt jeg har lært i den norske skolen så er det blod og via sex dette smitter.. mulig jeg og den norske skolen er på avveie men.

HIV overføres ved dråpsmitte...

 

 

Hvorfor vil du rive ett sitat vilkårlig ut fra en setning? Hvorfor ikke gjengi setningen i sin helhet? som er noe sånt som: "Folket holder seg opplyst gjennom en rekke medier samtidig med at besøkstallet i kirker går ned, og de 'personlig kristne' ikke er overalt slik de pleide."

 

Jeg har aldri sagt noe om din menighet men hentyder til de statiske fakta fremvist av SST. Kanskje din menighet blomstrer men det har ingenting å gjøre med folkets samlede relegiøse oppfatning.

 

En annen ting er at jeg ikke liker at du siterer min 'mening' i ufullstendige sitater. For, ja, jeg mener ett sitat bør være det av en fullstendig setning. Jeg liker heller ikke at du ikke vil kommentere det jeg 'egentlig' har å si. Noen jeg faktisk håpet på.

Lenke til kommentar

"Dessutan smittar HIV ikkje som dråpesmitte"

 

"HIV smittes ved seksuell omgang, bruk av infiserte sprøyter og ved blodoverføringer."

 

"HIV overføres ikke gjennom spytt, svette, tårer, urin, dråpesmitte, håndhilsning, vann i svømmebasseng eller offentlige bad, toaletter, mat eller drikkevann."

 

Trenger du flere kilder, så ta et søk på google etter "HIV +dråpesmitte" eller "HIV +smitte" e.l. Det er hovedsaklig blod/sex som setter deg i faresonen for hiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...