Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?


Anbefalte innlegg

Feks barn blir sendt på kristne skoler og blir omtrent gjemt bort fra verden. Hva skjer når de møter verden?

 

Hvis de holder seg innafor de rammene må det vel være greit? Så lenge det kan gå i dagens samfunn..

 

 

 

En ting som forbauser meg at både i bibelen, koranen og jødenes bok (veit ikke navnet)

 

En pergamentrull, ved navn Tora-rullen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benny er jo avslørt som en bløffmaker for lenge siden.

 

Sikkert.. Men det forklarer ikke undrer og mirakler som skjer rundt den mannen.

Joda. Det er ikke verifisert ett eneste mirakel. Gang på gang skryter han, men når man sjekker nærmere så viser det seg at det er løgn.

Helt utrolig at du klarer å sitte der å motsi noe som jeg har opplevd personlig.. du har antageligvis KUN lest om dette i en eller annen kristendomsmotstands avis.. vil jeg tro..

 

Jeg har vært i forskjellige kristne samlinger og miljøet har VELDIG MYE å si for hvordan menneskene er der!!

Ikke noe vits å si noe imot engang!!

 

Helt klart.. det har mye å si hvordan folk blir, utvikler seg.... Men man KAN finne alle typer kristne i alle typer menigheter.. Og Gud/Jesus/DHÅ er den samme i alle menighetene, så akkurat det samme kan skje samma hvilken menighet man er i. Gud setter ingen begrensninger, det gjør vi fint selv.

 

Ser du likheten mellom det du sier om Benny Hinn og T5PC?

 

Skjønner hva du mener, men det kan ikke sammenlignes, Her er det snakk om en person med alvorlige hjerteproblemer, som jeg kjenner, som jeg vet har sliti med dette i lang tid. På et slikt møte blir han helbredet på flekken, og har ikke tegn til hverken innoppererte hjelpepinner eller sykdommen.. Og jeg har ikke noe tro på at dette er psykisk.. Hjertesykdommen kunne kanskje endret seg ved hjelp av psykisk tenkning, men det ville ikke kunne fjerna disse hjelpepinnene.

 

Både T5PC og Benny Hinn har tilhengere selv om begge har blitt avslørt som bløffmakere.

 

En ting til, jeg nekter å tro at Benny Hinn er en bløffmaker når det kommer til helbredelse. Om jeg er enig i andre ting han gjør når det kommer til økonomi og slikt er en helt annen ting, om han bløffer folk der, det er godt mulig.

 

Bare se på menigheten i Knutby. Mange av de tror fortsatt på Helge Fossmo.

 

jupp, fæle saker, Men ikke kall dette Kristendommens motstykke til T5PC, Knutby har veldig lite med kristendom å gjøre.. Knutby menigheten var en persons verk, ikke en Guds verk. En helt egen religion, uten mål og mening.

 

Problemet med kristendomen i dag er at folk dømmer den ut i fra menneskers gjerninger, ikke for dens verdier...

 

Ang. det med at man kun hører om slike mirakeler og slikt i kristene aviser har nok flere grunner enn at kristen aviser gjerne vil fremheve kristendomen.(Selv om det også nok er tillfelle i stor grad) Det kommer nok også av at de allmenne media kanalene og avisene tar avstand fra slike ting ingen kan forklare hvorfor har skjedd.

 

Bra sagt.. :)

 

 

-quote-

Problemet med kristendomen i dag er at folk dømmer den ut i fra menneskers gjerninger, ikke for dens verdier...

-quote-

 

Hva er da vitsen med å ha en tro en kan ikke følge til punkt og prikke. hele kristendommen i samfunnet er jo et enestående hykleri. På den ene siden skal man ikke drepe, begjære eller stjele; Men holder folk den loven? Nei

 

Akkurat, der dømmer du kristendommen etter hvordan en del folk kanskje lever i den, med masse dritt.. Men det er ikke det som er verdiene i kristendommen, og det som var/er planen i utgangspunktet.. finnes faktisk en god del mennesker som lever en sunn form for kristendom.

 

M.a.o. så synes jeg kors rundt halsen er latterlig

 

Det er ikke et Gudebilde men en et minnessymbol for en av Guds viktigste handlinger for mennesket. Og disse symbolene tilbes ikke..

 

Ikke for å være noe vitenskapelig kilde til å stole på

 

Vitenskapen er ikke til å stole på, "forfatterne" av vitenskapen kan juge de også, kan de vel? Og hvis en vitenskrapsmann finner en teori med noen "beviser" og får en gjeng vitenskrapsmenn med seg på den teorien, så er det alltid en annen gjeng vitenskrapsmenn som motsier dem og kan bevise det motsatte.. Slik jeg ser det er vitenskapen full av hull og absolutt ikke troverdig.. Selvfølgelig mange ting vitenskapen har vist til som stemmer, ikke noe problem der.,. Men når teoriene kommer, og noen beviser blir lagt frem om større diskuterte ting, så er det ofte like mange beviser i mot..

 

Feks barn blir sendt på kristne skoler og blir omtrent gjemt bort fra verden. Hva skjer når de møter verden?

 

Tenkt over at det kanskje er verden som har et problem og ikke de som går på en kristen skole?.. det at de går på en kristen trygg skole gjør dem kanskje mer rustet til å møte verden, f.eks ved å bygge opp et selvbilde i en pubertetsalder hvor man ute i "verden" blir nedtrykt av alle og enhver. Når man da møter verden litt mer utviklet med en bedre tro på en selv har man større sjans for å gå igjennom den uten å måtte oppsøke psykiatrer.. bare et lite tenkt eksempel fra min side det her.

 

Det var ikke et rødt eple som var problemet mellom Adam og Eva, det er bare en symbolikk for at Adam og Eva hadde sex.

 

Ja ikke sant, for Gud var så korttenkt at han satte 2 mennesker ut i verden uten lov til å formere seg.. det hørtes sannsynlig ut det..

Lenke til kommentar

Murty, seriøst tror du på helbredelse? Sykt.

Det hele er et resultat av en stor forsamling mennesker som har psyket seg opp til å absolutt tro på at noe vil skje, så det virker dakanskje også inn på psyken til den de skal "helbrede". Muligens har dette videre innvirkning på det fysiske? Som du sier, vitenskapen har ikke svar på alt, men ingenting tilsier at vi ikke skal finne ut av dette etterhvert. Religionen HAR ingen svar, den gir ingen andre svar enn at det er noen bak det. En som visstnok har laget alle verdens detaljer, alle naturens lover osv. Sykt.

Lenke til kommentar
Feks barn blir sendt på kristne skoler og blir omtrent gjemt bort fra verden. Hva skjer når de møter verden?

 

Tenkt over at det kanskje er verden som har et problem og ikke de som går på en kristen skole?.. det at de går på en kristen trygg skole gjør dem kanskje mer rustet til å møte verden, f.eks ved å bygge opp et selvbilde i en pubertetsalder hvor man ute i "verden" blir nedtrykt av alle og enhver. Når man da møter verden litt mer utviklet med en bedre tro på en selv har man større sjans for å gå igjennom den uten å måtte oppsøke psykiatrer.. bare et lite tenkt eksempel fra min side det her.

Du må være enig i at de helt villeste der folk kommer og lurer på hvorfor de ikke har fått barn etter de er gift er ille?

De vet jo ikke hva sex er!

Da er det vanskelig å møte dagens samfunn!

Lenke til kommentar
du har antageligvis KUN lest om dette i en eller annen kristendomsmotstands avis.. vil jeg tro..

Finnes det slike aviser? Evt. hvor finner du de? Så vidt jeg vet så finnes bare de vanlige nøytrale avisene pluss kristenaviser (og andre relgioners aviser ++ som ikke har noe med denne tråden å gjøre).

 

Ser du likheten mellom det du sier om Benny Hinn og T5PC?

Skjønner hva du mener, men det kan ikke sammenlignes,..

Klart det kan sammenlignes. Begge deler er organisert svindel og lureri. T5PC har også fortsatt tilhengere hvis du lurer ;)

 

Bare se på menigheten i Knutby. Mange av de tror fortsatt på Helge Fossmo.

jupp, fæle saker, Men ikke kall dette Kristendommens motstykke til T5PC, Knutby har veldig lite med kristendom å gjøre.. Knutby menigheten var en persons verk, ikke en Guds verk. En helt egen religion, uten mål og mening.

Hvorfor mener du det er uten mål og mening? Relgion finnes for å fylle folks savn etter å tro på noe. Som sagt tidligere i tråden, det spiller ingen rolle hva man tror på. Man oppnår placebo-effekten uansett. Når det kjelder både knutbymenigheten og andre menigheter så utnyttes savnet etter noe å tro på for å utnytte menneskene i menigheten. Det er organsiert svindel og lureri. Alt handler om at lederene skal få makt og penger. Det triste er at bieffektene er at menigheten ikke tror på virkeligheten.

 

TVNorge er ikke for å være noe vitenskapelig kilde til å stole på

Vitenskapen er ikke til å stole på, "forfatterne" av vitenskapen kan juge de også, kan de vel? Og hvis en vitenskrapsmann finner en teori med noen "beviser" og får en gjeng vitenskrapsmenn med seg på den teorien, så er det alltid en annen gjeng vitenskrapsmenn som motsier dem og kan bevise det motsatte.. Slik jeg ser det er vitenskapen full av hull og absolutt ikke troverdig.. Selvfølgelig mange ting vitenskapen har vist til som stemmer, ikke noe problem der.,. Men når teoriene kommer, og noen beviser blir lagt frem om større diskuterte ting, så er det ofte like mange beviser i mot..

Ikke se det så svart hvitt da. Du følger jo det kristne prinsippet "er du ikke en av oss, så er du mot oss". Vitenskapsmenn kan ta feil, ja, men se litt på statistikken over hvor ofte de har tatt feil i forhold til TVNorge som vi sammenligner med her. Du tror altså mer på en jalla underholdningsserie fra TVNorge enn f.eks en Doktorgradsavhandling fra seriøse forskere? Og kaller disse personene for "skrap"? Det sier jo litt om hvor grovt kildekritikken svikter så snart noen føler seg angrepet. I stedet for å lytte og høre om ikke-kristne kanskje har et poeng så går du rett i forsvarsposisjon og slenger dritt om alt som kan tolkes som mot kristendommen. Du kjemper en tapt kamp. Vitenskapen ER langt mer til å stole på enn underholdning på TVNorge og relgion fordi det bygger på beviser som bygger på hverandre, og kildekritikken er særdeles høy. Et slikt fundament finnes ikke i relgion fordi folk vil tro uten å være kildekritisk. Det er vist enklest å slippe å tenke.

 

Feks barn blir sendt på kristne skoler og blir omtrent gjemt bort fra verden. Hva skjer når de møter verden?

Tenkt over at det kanskje er verden som har et problem og ikke de som går på en kristen skole?.

Man herdes av motgang. Man blir myk og svak av å bare ha medgang i livet. Man blir også desillusjonert og mister kontakt med virkeligheten hvis man blir fortalt løgner på løgner gjennom hele oppveksten. Tenk deg at foreldrene dine prøver å innprente deg om at to fiktive personer eksisterer: A og B. Etter å ha lurt deg i år etter år, så avslører de plutselig at en av disse, f.eks A, bare er fiktiv og ler av deg som trodde på det. Hva gjør det med din tro på B? Er man så naiv at man fortsatt tror på det eller skjønner man at det kan være ugler i mosen her også? Ønsker man ikke da å teste myten (mythbusting)? Evt. Hvis man er overbevist om at foreldrene tror på B, kan det tenkes at grunnen til at de tror på det er fordi DE ble lurt av sine foreldre? Tenk deg så at A er julenissen og B er gud.

 

Edit: Rettet opp noen skrivefeil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Healing eksisterer ikke. Punktum. Det er ingenting i psyken til mennesket som kan gi innflytelse fysisk på levende vesener og ting. Healing er eventyr og bløff som sannsynligvis blir oppblåst på nivå med vandrehistorier.

 

Tenkt over at det kanskje er verden som har et problem og ikke de som går på en kristen skole?.. det at de går på en kristen trygg skole gjør dem kanskje mer rustet til å møte verden, f.eks ved å bygge opp et selvbilde i en pubertetsalder hvor man ute i "verden" blir nedtrykt av alle og enhver. Når man da møter verden litt mer utviklet med en bedre tro på en selv har man større sjans for å gå igjennom den uten å måtte oppsøke psykiatrer.. bare et lite tenkt eksempel fra min side det her.

Hva skal man med trygghet, når man sannsynligvis blir skånet/skjermet for viktige og samfunnsaktuelle ting som toleranse, homofili, andre religioner, alternativ tenkning og seksualitet på en kristenskole. Og i tilfelle man blir presentert for det, blir det sikkert fordømt og servert med en god dose moralpreik.

 

Og hvis man lever i verden idag, må man tåle til en viss grad å bli nedtrykt. Menneskeheten er slik, alltid skal noen andre være bedre enn andre og vise det med fysisk og psykisk makt. For å overleve i dagens samfunn må man være sterkt psykisk. Man må tåle nederlag og motgang.

Lenke til kommentar
Hmm.... føler jeg en litt agressiv tone fra deg Simen1? Litt irritert? :p

Jeg finner det underholdende selv om det kan bli litt hett her i blandt. :p Det hadde blitt en kjedelig diskusjon om vi skulle vært enig alle sammen ;)

 

Hvis du synes noen spissformuleringer går over grensa så rapporter det gjerne så en uavhengig moderator kan kikke på det og eventuellt reagere på det. Spissformuleringer synes jeg er OK bare de ikke går over i personhets.

 

Men, ja jeg kan bli småirritert til tider. F.eks når de troende påstår at de vet, og påstår det er vitenskrapsmenn som er (van)troende. Andre småirriterende ting er når de sier de har så lite tiltro til vitenskapen at selv TVNorges dårligste underholdning er til å stole mer på. Det vitner om hvor lite enkelte egentlig vet om hva "vitenskapelige metoder" egentlig er. Murty fjernet også ordet "TVNorge" fra sistatet av meg for å få hans uttalelse om "disse stoler jeg på mer enn vitenskapen" til å virke mer seriøst.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg finner det underholdende selv om det kan bli litt hett her i blandt. :p Det hadde blitt en kjedelig diskusjon om vi skulle vært enig alle sammen ;)

 

Helt enig :) morsomt å diskutere dette, og mange gode argumenter fra begge sider :)

 

Hvis du synes noen spissformuleringer går over grensa så rapporter det gjerne så en uavhengig moderator kan kikke på det og eventuellt reagere på det. Spissformuleringer synes jeg er OK bare de ikke går over i personhets.
Hehe, er ikke noe galt i noen formuleringer her syntes jeg :) har selv hat noen ganske spisse noen syntes jeg :) Bare å fortsette, jeg sytes ihvertfall ikke det er noen som burte føle seg tråkket på av denne diskusjonen ;):)

 

Ang. disse kristenskolene så vet jeg ikke så mye, men jeg har en kammerat som jobber som lærer på en av de. Etter hva jeg har fått med meg så likner disse skolene bare litt mer på skolene dine besteforeldre har gått på. Altså mer lære om moral og om å oppføre seg, tenke selv og ikke gjøre som alle andre gjør(selv om dette virker litt dumt iom at de blir oppdratt til å måtte tro på bibelen). På offentlig skole nå om dagen lærer man ikke så mye om det at det gjør noe. Der skal det snakkes om krig, politikk og om alle de forferdelige tingene menneskene har gjort seg imellom. Det skal inn med morsmelka....

 

Da syntes jeg nesten det er bedre å skåne barn for slike ting og la de få være barn når de er barn og ikke dra de opp til å bli voksen allerede før 4 kl. er avsluttet...

 

Men dog, man skal ikke skånes helt fra verden. Man skal kunne sin historie for å vite slik at den ikke gjentar seg. Men det er jo lov til å vente til disse barnene klarer å skille mellom TV og virkelighet ihvertfall.... Kanskje u.skolen er en passe tid å begynne å fortelle om livets harde gang?

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Tready: Tenkt på at når en healer overbeviser folk som de "Healer" så kan det gå inn på "pasientens" psyke slik at hans egen psyke stiller om kroppen til å bli bedre. Mange "sykdommer" er bare psykiske "låser" og det er ingen tvil om at det er sammenheng mellom det psykiske og fysiske.

Lenke til kommentar
Tready: Tenkt på at når en healer overbeviser folk som de "Healer" så kan det gå inn på "pasientens" psyke slik at hans egen psyke stiller om kroppen til å bli bedre.

Hmm... healing har vel ingen ting med hvem healeren er å gjøre? Hele poenget med healing er jo at Gud faktisk gjør det. Hvorfor og hvordan, det vet ikke jeg, men han har nok en sabla god grunn for å gjøre det skal du se ;):)

Lenke til kommentar
Tready: Tenkt på at når en healer overbeviser folk som de "Healer" så kan det gå inn på "pasientens" psyke slik at hans egen psyke stiller om kroppen til å bli bedre.

Hmm... healing har vel ingen ting med hvem healeren er å gjøre? Hele poenget med healing er jo at Gud faktisk gjør det. Hvorfor og hvordan, det vet ikke jeg, men han har nok en sabla god grunn for å gjøre det skal du se ;):)

Hvordan kan du forklare at det finnes mange healere som på ingen måte er kristne? :hmm:

Lenke til kommentar
Tready: Tenkt på at når en healer overbeviser folk som de "Healer" så kan det gå inn på "pasientens" psyke slik at hans egen psyke stiller om kroppen til å bli bedre.

Hmm... healing har vel ingen ting med hvem healeren er å gjøre? Hele poenget med healing er jo at Gud faktisk gjør det. Hvorfor og hvordan, det vet ikke jeg, men han har nok en sabla god grunn for å gjøre det skal du se ;):)

Hvordan kan du forklare at det finnes mange healere som på ingen måte er kristne? :hmm:

Da må vi vel være enige om at det forekommer "healing" både via krstendommen, og uavhengig av den?

Lenke til kommentar
Tready: Tenkt på at når en healer overbeviser folk som de "Healer" så kan det gå inn på "pasientens" psyke slik at hans egen psyke stiller om kroppen til å bli bedre.

Hmm... healing har vel ingen ting med hvem healeren er å gjøre? Hele poenget med healing er jo at Gud faktisk gjør det. Hvorfor og hvordan, det vet ikke jeg, men han har nok en sabla god grunn for å gjøre det skal du se ;):)

Hvordan kan du forklare at det finnes mange healere som på ingen måte er kristne? :hmm:

Da må vi vel være enige om at det forekommer "healing" både via krstendommen, og uavhengig av den?

Nei det må vi ikke.

 

Det du foreslår er den fysiske effekt som er påført av noen sin psyke. Om healeren da er relegiøs eller ikke vil være uinteressant. Ergo: Relegionen var ikke den healende part.

 

Men om relegiøse personer er mer åpen for healing? Sånn jeg ser det må de være åpen for mye, så 'hey': hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Tready: Tenkt på at når en healer overbeviser folk som de "Healer" så kan det gå inn på "pasientens" psyke slik at hans egen psyke stiller om kroppen til å bli bedre.

Hmm... healing har vel ingen ting med hvem healeren er å gjøre? Hele poenget med healing er jo at Gud faktisk gjør det. Hvorfor og hvordan, det vet ikke jeg, men han har nok en sabla god grunn for å gjøre det skal du se ;):)

Hvordan kan du forklare at det finnes mange healere som på ingen måte er kristne? :hmm:

Da må vi vel være enige om at det forekommer "healing" både via krstendommen, og uavhengig av den?

Nei det må vi ikke.

 

Det du foreslår er den fysiske effekt som er påført av noen sin psyke. Om healeren da er relegiøs eller ikke vil være uinteressant. Ergo: Relegionen var ikke den healende part.

 

Men om relegiøse personer er mer åpen for healing? Sånn jeg ser det må de være åpen for mye, så 'hey': hvorfor ikke.

Det jeg prøvde var å ende argumenteringen om healing bare er kristent eller ikke.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...