Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

Man kan alltid finne skrekk eksempler bare man graver dypt nok, selv om saken om Helge Fossmo er veldig kjent.

Problemet er at det finnes alt for mange skrekkeksempler innen dypt religiøse sekter og menigheter. Jeg tror at vi må innføre en lov om religiøse menigheter; Hvis noe kriminelt skjer organisert og omfattende, skal menigheten holdes under strengt oppsyn eller stenges.

Problemet med kristendomen i dag er at folk dømmer den ut i fra menneskers gjerninger, ikke for dens verdier...

Hva er da vitsen med å ha en tro en kan ikke følge til punkt og prikke. hele kristendommen i samfunnet er jo et enestående hykleri. På den ene siden skal man ikke drepe, begjære eller stjele; Men holder folk den loven? Nei

Ang. det med at man kun hører om slike mirakeler og slikt i kristene aviser har nok flere grunner enn at kristen aviser gjerne vil fremheve kristendomen.(Selv om det også nok er tillfelle i stor grad) Det kommer nok også av at de allmenne media kanalene og avisene tar avstand fra slike ting ingen kan forklare hvorfor har skjedd.

;irakler skjer ikke. Gud styrer ikke naturen, men naturen styrer oss og hva som skjer med oss. Mirakel er bare et ord som brukes til å beskrive merkverdige og uvante handlinger som skjer rundt oss (og gjerne knytte det opp til noe religiøst), i virkeligheten er det naturen/kroppen vår som gjør en handling som er uvant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med kristendomen i dag er at folk dømmer den ut i fra menneskers gjerninger, ikke for dens verdier...

Hva er da vitsen med å ha en tro en kan ikke følge til punkt og prikke. hele kristendommen i samfunnet er jo et enestående hykleri. På den ene siden skal man ikke drepe, begjære eller stjele; Men holder folk den loven? Nei

Her snakker du om de villeste sekter og at de følger Budene...

Dette er ikke riktig kristendom det er snakk om i det hele tatt, bare noen som ønsker å kaste et dårlig lys over den generelle kristendommen.

Lenke til kommentar

Følge til punkt og prikke? Selv lover, som skal være konkrete og presise, må du har mange års utdannelse og erfaring for å tolke.

Og så hykleri da! Hvis man prøver så godt man kan å følge lovene, men ikke alltid klarer det, er man en hykler da?

Lenke til kommentar

Følge til punkt og prikke? Selv lover, som skal være konkrete og presise, må du har mange års utdannelse og erfaring for å tolke.

Og så hykleri da! Hvis man prøver så godt man kan å følge lovene, men ikke alltid klarer det, er man en hykler da?

-Ok, så du trenger mange års utdannelse for å fatte "Du skal ikke slå ihjel" :p

-Noen prøver, andre bryr seg ikke.

Lenke til kommentar
BTW, alle husker vel "Åndenes makt" som gikk på TVNorge? Der er det jo til og med filmet bevis på at noe unaturlig og uforklarlig skjedde under opptak, men hørte vi noe om det i media før man så det i selve programmet? næ.... Kan ikke forklares, ergo det eksisterer ikke :)

"åndenes makt" "fornemelse for hvor" (de klar synte, bare jeg ikke blader navnet med kristian valen sin utgave :p )

jeg tror hvertfall ikke på dette!aldrig hørt om film triks? hvis man kan lage star wars filmer, kan man også lage noen ristinger i golvet o.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

men gutta da

er ikke meninga de lovene SKAL følges til punkt å prikke heller

men vi skal prøve

vi er alle noen syndere od det var derfor Jesus døde på korset

for vår skyld slik at vi skal kunne tilgis alle synder

Lenke til kommentar
Alle vet at det finnes noe der ute som kalles gjenferd eller spøkelser(bare spør bestemor eller oldemor), men hører vi noe om det i media? nææ... det kan ikke forklares, pluss at folk ikke vil være helt ved at det finnes. Derfor så legger media lokk på det, og utelater det :)

Religion og mirakeler er også slike ting. Jeg, og sikkert en hel haug andre religiøse folk, vet at det finnes mirakeler, det finnes en Gud. Problemet er at flertallet vet ikke det. Derfor kan man ikke snakke så høyt om det.

BTW, alle husker vel "Åndenes makt" som gikk på TVNorge? Der er det jo til og med filmet bevis på at noe unaturlig og uforklarlig skjedde under opptak, men hørte vi noe om det i media før man så det i selve programmet? næ.... Kan ikke forklares, ergo det eksisterer ikke :)

Nå går du over streken. Beviser og det å vite hører vitenskapen til. Kristendommen har med tro å gjøre, ikke viten.

Hvis du hadde visst det 100% sikkert så hadde det ikke vært tro men vitenskap, men hvordan kan du vite det så sikkert? Kunne bevisene blitt brukt som beviser i f.eks en rettsak? Neppe. Men hvis du har så vanntette beviser, hvorfor ikke presantere de her med to streker under svaret så vi andre også kan få vite det? (PS. Det er lite innterresant hva Se&Hør eller TVNorge mener, de er der for å lage møkkaunderholdning, ikke for å være noe vitenskapelig kilde til å stole på)

Lenke til kommentar
Alle vet at det finnes noe der ute som kalles gjenferd eller spøkelser(bare spør bestemor eller oldemor), men hører vi noe om det i media? nææ... det kan ikke forklares, pluss at folk ikke vil være helt ved at det finnes. Derfor så legger media lokk på det, og utelater det :)

Så lenge de får penger i kassa, tror jeg folk i media driter i hva som finnes eller ikke, eller hva de skriver om eller ikke. De har nok ikke lagt lokk på noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

hahaha nå må jeg bare le

du trodde på det faktisk hahahaha

tydeligvis du ikke fikk med deg programmet som avslørte alt med "Åndenes makt"

for det fikk jeg med meg

gikk på en av de norske kanalene men kan ikke helt huske hvilken men sikkert noen andre en meg som så det;)

er jo en stund siden

Lenke til kommentar

Hehe.. :!: Det er tydeligvis en bestemt type mennesker som tror på slikt TVNorge-vås, og jeg tror denne gruppen mennesker er mye av den samme gruppen som er ekstra kristen-relgiøse av seg.

Det virker som de går inn for å tro fremfor å vite, uansett hvor mye folk rundt måtte være kildekritiske og faktisk vite det er feil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De fleste religioner inneholder verdier som ikke akkurat skader en som menneske eller de rundt en. Den gyldne regel i bibelen er feks slik med gjør det mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Sammen med de 10 bud blir ikke akkurat verden noe dårlig sted å leve på.

Problemet er når det blir for mye av det gode.

Tro eller dø, Er du ikke en av oss er du mot oss. Vil du ikke bli en av oss, så fjerner vi deg ganske enkelt.

Kristendomen var der for ett par hundre år siden. Mange folk som trodde på gud da og gjorde ikke så mye ut av seg, men ekstremistene fikk med seg nok makt til å gjennomføre vanvittige lidelser blant folkegrupper de skulle frelse. En religionsutførelse er ikke bra når mødre dreper sine egne barn så de skal slippe den katolske kirke.

Lignende ser en hos muslimene i dag. Flesteparten har sin gud og tro og gjør ikke så mye ut av den. De følger sine bud osv, men så har du ekstremistene som med mange lands velsignelse gjennomfører grusome handlinger mot ikke-troende.

Selv om muslimske grupper gjennom terror har drept flere tusen mennesker har de ett par bomber igjen til de når nivået den katolske kirke har opparbeidet seg.

Så min følelse for kristne er at så lenge de har sin tro og lar det være med det er det OK, men jeg får problemer når religionen tar fullstendig overhånd.

Feks barn blir sendt på kristne skoler og blir omtrent gjemt bort fra verden. Hva skjer når de møter verden?

Når personer dør pga foreldre nekter barna sine blodoverføring pga blod er hellig osv som Jehovas vitner driver med.

Min egen tro:

Kan ikke si at JEG TROR PÅ GUD, men mere at dersom han/hun/det eksisterer vil han/hun/det at jeg nok skal gjennomføre livet mitt på en måte som gjør meg selv og de rundt meg lykkelig.

Og jeg må si at det er mere sannsynlig for meg at Gud er en hun vs han. Bare en hun kunne lagd noe så vanvittig kompleks og sammensatt som verden rundt oss er. En han er for fokusert på det. Basic sammenligning: En mann går i butikken og kommer ut igjen med sokker for det får en alltids bruk for. En hun kommer ut med sokker, sko, en ny plante og litt ekstra stæsj til hjemmet osv osv.

Verden hadde vært et stusselig sted med en han som skaper. Min teori.

En ting som forbauser meg at både i bibelen, koranen og jødenes bok (veit ikke navnet) er Abraham vår felles stamfar/ noe lignende. At det da skal være så vanvittige motsetninger er for meg merkelig. Men nå er jo en av de første historiene i Bibelen om Kain og Abel, så kanskje ikke så rart alikavell. sukk.

Vi skulle alle vært buddhister. Da hadde verden definitivt vært et bedre sted!!

Mvh

meg og mine tanker

Og ps. Det var ikke et rødt eple som var problemet mellom Adam og Eva, det er bare en symbolikk for at Adam og Eva hadde sex. sådesså. Dette ifølge mine katolske venner her i Irland

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
M.a.o. så synes jeg kors rundt halsen er latterlig :nei:

Legger seg bare i en lang rekke av selvmotsigelser...

Uansett, symbol er kraftige saker. Det er en god ting til å bruke til å overbevise(les: hjernevaske) folk. Bare se på nazistene og hakekorset deres...

Lenke til kommentar
Hehe.. :!: Det er tydeligvis en bestemt type mennesker som tror på slikt TVNorge-vås, og jeg tror denne gruppen mennesker er mye av den samme gruppen som er ekstra kristen-relgiøse av seg.

Ærlig talt, du har vel hørt om slike gjenferd og "spøkelser" før du så det på TVNorge? Og ja, jeg er helt enig, TVNorge er kanskje ikke den kanalen man kan stole mest på, men jeg husker godt at det ble en stor sak når politiet tok kontakt med en av de klarsynte for å få hjelp til etterforskningen.. :)

Men tilbake til kristendomen :)

Lenke til kommentar
Ærlig talt, du har vel hørt om slike gjenferd og "spøkelser" før du så det på TVNorge?

Klart det. Både gjennom eventyrene til Donald Duck, fiksjon på TV, fiksjon gjennom bøker/radio og spøkelseshistoreier som man leser og forteller videre som barn. Dette føyer seg bare inn i rekken av andre fiktive personer som skybert, julenissen og troll. Jeg tror altså ikke mer på det enn på de andre.

Det at det er TVNorge som fortelle spøkelseshistorier som underholdning til voksne får meg ikke akkurat til å tro mer på det enn når Merta Louise forteller historier om huldrer og troll som underholdning til barn på TV2.

Men jeg må riste på hodet når lureriet har gått så langt at enkelte politimenn lar seg lure av sånt i voksen alder. Og atpåtill slike rundlurte tullinger brukes som "bevis" for at spøkelser finnes.

Det er tydelig at folk vil tro så sterkt at de legger all fornuft til side og sluker eventyrene rått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...